InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De citroen: gezondheidsaspecten en toepassing

De citroen: gezondheidsaspecten en toepassing

De citroen: gezondheidsaspecten en toepassing Iedereen kent de gele zure citroen wel. Vinden we de citroen te zuur om zo te eten, dan passen we deze vrucht wel toe als verfrissing in een lekkere salade. Of we maken er een stukje zalm mee af of we drinken het in koel water op een warme zomerdag. Genoeg toepassingen voor deze vrucht, maar wat weten we eigenlijk over deze vrucht, hoe passen we de citroen toe in de keuken en hoe gezond is de citroen eigenlijk?

Herkomst

Er zijn nog veel mensen die denken dat de citroenboom oorspronkelijk uit het Middellandse Zeegebied komt. De citroen vindt zijn oorsprong echter in de moessongebieden van Zuidoost-Azië. Ruim 4000 jaar wordt deze vrucht daar al gekweekt. Waren het oorspronkelijk slechts zo’n twaalf soorten, inmiddels is dat aantal door allerlei kruisingen verveelvoudigd. De citroen is voor Europa met name ruim vertegenwoordigd in het Middellandse Zeegebied en dat al zeker zo’n 2000 jaar. In dit gebied groeien overigens alle citrusvruchten meer dan goed.

Bron: Hans, PixabayBron: Hans, Pixabay

Gezondheidsaspecten

De citroen bevat veel vitamine C en fytonutriënten, dit zijn plantenstoffen die een geneeskrachtige werking hebben. De citroen bevat stoffen om virussen en bacteriën buiten de deur te houden. De citroen helpt gifstoffen, bijvoorbeeld vrije radicalen, snel het lichaam te laten verlaten. Het is ook een prima middel om verkoudheid te voorkomen. Het spreekt voor zich dat je het wel regelmatig in moet nemen, bijvoorbeeld in de vorm van een glas sap (bijvoorbeeld gecombineerd met de sinaasappel). Even op rij wat er allemaal in de citroen zit, te weten:
  • Vitamine C
  • Vitamine B
  • Flavonoïden
  • Koper
  • Kalk
  • IJzer
  • Magnesium
  • Kalium
  • Fosfor
  • Vezels

Bron: Stevepb, PixabayBron: Stevepb, Pixabay
Waar kan citroen nog meer een rol spelen?
Citroenwater in de ochtend drinken zal de organen opschudden en helpt de spijsvertering op gang te brengen. Regelmatig citroen drinken/eten helpt ook bij aandoeningen zoals onder aangegeven. Dit heeft enerzijds te maken met de aanwezige vitamine C en antioxidanten en anderzijds met de pectine in citroen die het hongergevoel vermindert en de vetverbranding die gestimuleerd wordt.
  • Aderverkalking
  • Malaria
  • Obesitas
  • Hartinfarct
  • Lintwormen
  • Hoge bloeddruk
  • Nierstenen

Ook de buitenkant van ons lichaam heeft wat aan de citroen, want je kunt er je hoofdhaar mee ‘oplichten’. Het kan tot ongeveer één tot twee tinten lichter worden. Bovendien handig als je een vette hoofdhuid hebt, want een klein beetje op de hoofdhuid aanbrengen kan al prima werken. Maar het sap van de citroen kan ook werken bij een vettige gezichtshuid met puistjes. Voorzichtig wat citroenvocht opbrengen, bij voorkeur in combinatie met wat citroen in een drankje en de huid toont vrij snel resultaat zuiverder. Tenslotte is citroen drinken ook prima tegen veroudering van de huid.

Bron: Prunkova, PixabayBron: Prunkova, Pixabay

Toepassing citroen

Sapje drinken

Citroen is op vele manieren toe te passen en eigenlijk zit er altijd wel een manier bij die je past. Toch wordt de citroen ook nog wel eens ‘vergeten’ als gezonde vrucht. Waarschijnlijk zit hem dit in het gegeven dat de citroen zich niet leent om zo gegeten te worden. Voor de meeste mensen is deze vrucht simpelweg te zuur. Maar verdund is het prima met sinaasappelsap. Drie delen sinaasappelsap en één deel citroensap en voor sommige mensen is van ieder twee delen ook nog te doen.

Verder is citroen ook prima tijdens een warme zomerdag in een kan met gekoeld water, eventueel aangevuld met wat takjes munt. Drink het ook eens warm in een kop thee met wat verse citroen er in. In beide gevallen lest het de dorst meer dan prima. Tenslotte zijn er ook cocktails (al dan niet met alcohol) waar citroen in verwerkt wordt, meestal om de cocktail een wat frissere smaak te geven.

Verwerkt in gerechten

Er zijn talloze gerechten die je op smaak kunt brengen met wat druppels citroen. Soms verwerkt in een dressing, soms puur of in een fruitmengsel en zelfs de schil kan ingezet worden. Enkele voorbeelden:
  • Zoet/zure dressing in een frisse zomersalade.
  • Vers roomijs met puur citroenvocht.
  • Yoghurt of kwark met een mengsel van citrusvruchten.
  • Wat van de schil raspen voor door een cake- of koekbeslag.
  • Enkele druppels over de vis (bijvoorbeeld zalm) als finishing touch.
  • Wat geraspte schil in de chocolade tijdens het maken van een chocoladegerecht.

Tot slot

De citroen is multifunctioneel toepasbaar en uitermate goed voor het lichaam. Enkele citroenen in huis, in de groente- en fruitlade van de koeling of op de fruitschaal (niet in de zon), zijn altijd ergens in te zetten als drankje of bij de maaltijd.
Gerelateerde artikelen
Weleda citrus lichaamsverzorgingDe verfrissende citroenolie die in de Weleda citrus lichaamsverzorgingsproducten zitten, ruikt heerlijk. Lichaam en gees…
Zelfgemaakte yoghurtdrank met citroen of banaanZelfgemaakte yoghurtdrank met citroen of banaanZelfgemaakte yoghurtdrank is lekker, gezond en goed voor de lijn. Hieronder een aantal variaties, voel je vrij om zelf t…
Blaasontsteking genezen met citroensapBlaasontsteking genezen met citroensapBlaasontsteking is een vervelende aandoening aan de urinewegen dat veroorzaakt wordt door een bacterie. De dokter schrij…
Afvallen met citroen of citroensapAfvallen met citroen of citroensapJe zult het vast wel eens gehoord hebben: je kunt flink veel afvallen met citroensap. Klopt dit? Is de citroen inderdaad…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jaro N, Pixabay
  • http://www.veggipedia.nl/consumenten/producten/216
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Citroen_(vrucht)
  • http://www.hetkanwel.net/2015/07/06/waarom-citroenen-extreem-gezond-zijn/
  • http://www.styletoday.nl/home/zes-redenen-waarom-citroen-water-ochtend-zo-gezond/
  • Afbeelding bron 1: Hans, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Stevepb, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Prunkova, Pixabay

Reageer op het artikel "De citroen: gezondheidsaspecten en toepassing"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 07-04-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!