InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Lysine: een van de essentiële aminozuren

Lysine: een van de essentiële aminozuren

Lysine: een van de essentiële aminozuren Voedingsdeskundigen hebben het vaak over de invloed van aminozuren. Dit is geheel terecht. Aminozuren leveren hun bijdrage aan talloze essentiële lichaamsfuncties waaronder de opname van voedingsstoffen, de opbouw van spieren, het herstel van het lichaam en de bloedsomloop. Een aantal van deze stoffen wordt ook wel essentiële aminozuren genoemd. Deze moeten we via voedsel tot ons krijgen. In verschillende gevallen is het verstandig om de inname via voedsel aan te vullen middels supplementen.

Lysine

Wat zijn aminozuren?

Aminozuren zijn de bouwstenen van proteïnen die verantwoordelijk zijn voor allerlei biologische processen in het menselijk lichaam. Zo dragen zij bij aan het vervoeren van voedingsstoffen, de opbouw van spieren, de genezing van beschadigd weefsel, de bloedsomloop en de stofwisseling. De eiwitten die we via onze voeding binnenkrijgen worden tijdens de spijsvertering onder invloed van enzymen verwerkt en hieruit worden de aminozuren vrijgemaakt. Vervolgens dienen deze enzymen weer als bouwstenen voor andere soorten eiwitten. Het lichaam heeft deze aminozuren dus echt nodig.

Een deel van de aminozuren wordt door het lichaam zelf gesynthetiseerd. Een ander deel moet middels voeding tot ons komen. Deze laatste groep wordt ook wel essentiële aminozuren genoemd. Voor volwassenen geldt dat lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, threonine, methionine en valine via voeding moet worden ingenomen. Arginine, cysteïne, glycine, histidine en tyrosine gelden als semi-essentiële aminozuren. Daarnaast zijn er ook nog zeven niet-essentiële varianten die door het lichaam zelf in voldoende mate worden aangemaakt. Deze dienen alleen extra te worden ingenomen in de vorm van een supplement in het geval het lichaam ze mist, wat kan voorkomen.

Lysine: een essentieel aminozuur

Lysine is een van de essentiële aminozuren. De vier belangrijkste functies van lysine zijn:
  • Het bevorderen van de opname van calcium en ijzer
  • Het stimuleren van de groei van sterk bindweefsel
  • Het verbeteren van de concentratie
  • Het remmen van herpesinfecties (koortslip, genitale herpes en gordelroos)

Vooral voor het gestel is lysine erg belangrijk. Doordat het de aanmaak van collageen en elastine bevordert krijg je sterker bindweefsel. Doordat de opname van calcium bevordert wordt krijg je sterkere botten. Dit kan erg van belang zijn voor ouderen en sporters.

Heb je moeite met concentratie of last van faalangst dan kan de inname van extra lysine ook van belang zijn. Onderzoek heeft aangetoond dat angst als gevolg van een verstoring van de serotonine-activiteit op haar beurt weer een gevolg van zijn kan een te laag gehalte lysine. Aanvulling van lysine kan dit probleem dan wegnemen. Onderzoek bij dieren heeft aangetoond dat ook diarree als een gevolg van stress door extra inname van lysine kan worden verholpen.

Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die gevoelig zijn voor het ontwikkelen van herpesinfecties - zoals mensen die vaak last hebben van een koortslip - zeer gebaat kunnen zijn bij het innemen van extra lysine. Wie extra arginine inneemt wordt aangeraden om ook extra lysine te nemen omdat het gebruik van arginine de kans op herpesinfecties juist vergroot. Arginine wordt veel gebruikt door fanatieke sporters en bodybuilders vanwege de invloed op de spieropbouw en het spierherstel. Arginine wordt tevens veel gebruikt in middelen die het seksuele genot bevorderen, waaronder erectiepillen.

Uit welke voeding haal je lysine?

Lysine komt van nature in een aantal voedingsmiddelen voor. Het gaat met name om de volgende voedingsmiddelen:
  • Vis
  • Gevogelte
  • Zuivel: melk, yoghurt, eieren en kaas
  • Groente: snijbonen, erwten en linzen
  • Fruit: avocado

Lysine als supplement innemen

De dagelijkse behoefte aan lysine is 30 tot 40 mg per kilo lichaamsgewicht per dag. Wie bijvoorbeeld 75 kg weegt zou dus tussen de 2.250 en 3.000 mg per dag binnen moeten krijgen. Onderzoek heeft aangetoond dat het veilig is om tot 8.000 mg lysine per dag binnen te krijgen. De inname van 1.000 mg extra bovenop wat je via voeding al binnen krijgt kan echter al een positieve invloed hebben op de gezondheid. Bij een acute herpesinfectie zoals een koortslip wordt aangeraden om tijdelijk 2.000 tot 4.000 mg per dag extra in te nemen. Eet je veel van de voedingsmiddelen waarin van nature al veel lysine zit, kijk dan uit dat je de 8.000 per dag niet overgaat. Mensen met ernstige lever- of nieraandoeningen wordt afgeraden lysine-supplementen te gebruiken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Metabolisme; eiwitstofwisseling, eiwitopbouw en eiwitafbraakEiwitten zijn een belangrijke bouwstof voor het lichaam. Bijna alle weefsels bestaan voor een groot gedeelte uit eiwitte…
Belangrijke aminozuren voor het menselijk lichaamBelangrijke aminozuren voor het menselijk lichaamAminozuren zijn belangrijke bouwstoffen voor het lichaam. Het zijn de bouwstenen van peptiden en proteïnen. Aminozuren w…
Eiwitten en aminozurenAminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten. Ze vormen lange ketens die door middel van peptide bindingen aan elkaar zitt…
Wat is eiwitpoeder?Wat is eiwitpoeder?De laatste jaren wordt gezond eten steeds populairder. Er is zelfs een speciale term voor, als je gezond en lekker eet b…
Tryptofaan supplement: depressie natuurlijk behandelenDepressieve klachten komen vaak voor en worden vaak behandeld met antidepressiva. Sommige mensen vinden het prettiger om…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Devanath, Pixabay (bewerkt)
  • http://www.aminozuur.com/
  • http://aminozuren.nu/category/algemene-informatie-over-aminozuren/
  • http://www.orthokennis.nl/nutrienten/Lysine
  • http://www.rozemarijnenthijm.nl/advies-bij/koortslip-en-gordelroos/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Lysine

Reageer op het artikel "Lysine: een van de essentiële aminozuren"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 14-05-2017
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gewrichten
Medische informatie…
Schrijf mee!