InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Indiase kruisbes (Amla): effectief tegen huidveroudering

Indiase kruisbes (Amla): effectief tegen huidveroudering

Indiase kruisbes (Amla): effectief tegen huidveroudering Naar de heilige graal van het tegengaan van huidveroudering wordt al eeuwen gezocht. Wetenschappers denken hier een stukje dichterbij gekomen te zijn met de ontdekking van de effecten die de Indiase kruisbes of Amla fruit op de huid heeft. Het extract Emblica officinalis van de vrucht blijkt effectief tegen rimpels, pigmentvlekken en het slapper worden van de huid. Het vindt zowel toepassing in crèmes en serums als in capsules die als supplement kunnen worden gebruikt.

Amla of Indiase kruisbes

Over de Indiase kruisbes

De kruisbes is een bes die in drie verschillende kleuren voorkomt: groen, rood en geel. De groene variant is hiervan het bekendst. Van oorsprong komt de kruisbes - die in het Engels gooseberry heet - uit Azië en groeit aan een boom van de familie van de wolfsmelkachtigen. De Indiase kruisbes staat ook wel bekend onder de naam Amla. Voor de Hindu is de boom waaraan de kruisbes groeit heilig. Mede om deze reden is het een belangrijke ingrediënt van traditionele medicijnen in Azië.

Het effect van Amla op de huid

De kruisbes is lekker om te eten maar is daarnaast ook bekend vanwege de heilzame effecten op de huid en is zodoende ook doorgedrongen tot de westerse markt. Amla wordt gebruikt in middelen - zowel crèmes als supplementen - die zorgen voor het verminderen van pigmentvlekken en acne en het tegengaan van ouderdomsverschijnselen zoals rimpels en het slapper worden van de huid. Daarnaast blijken mensen die last hebben van huidirritatie en huiduitslag ook baat te kunnen hebben bij het gebruik van Amla. Je zou het eigenlijk een soort 'vitamine C plus' kunnen noemen want de Indiase kruisbes bevat veel vitamine C - waarvan bekend is dat het goed is voor de huid - maar het bevat daarnaast nog meer bestanddelen die goed werken tegen huidveroudering waaronder mineralen, antioxidanten en aminozuren.

Tegengaan van oxidatieve stress

Dat Amla een positief effect heeft op de huid is inmiddels ook wetenschappelijk aangetoond en daarmee is het het niveau van natuurgeneeswijzen ontstegen. Japanse onderzoekers toonden namelijk aan dat Amla de fibroblasten - de belangrijkste cellen van het bindweefsel - effectief kan beschermen tegen oxidatieve stress. Oxidatieve stress is een stofwisselingstoestand die een zware wissel kan trekken op de huid. Het ontstaat onder andere in reactie op roken, alcoholgebruik, te lange blootstelling aan de zon en intensief sporten. De oxidatieve stress zorgt voor afbraak van lipiden in de huid waardoor op microniveau beschadigingen in het DNA ontstaan. Het uiterlijke resultaat hiervan is huidveroudering: een slapper hangende huid, rimpels en pigmentvlekken.

Toegepast in producten voor de huid

Alhoewel het eten van kruisbessen lekker en gezond is, zien we dat Amla het beste tot haar recht komt in supplementen op basis van Indiase kruisbesextract (Emblica officinalis). Op deze manier krijg je een optimaal afgestemde dosis binnen van de werkzame stoffen, die in het extract erg geconcentreerd zijn. Dit komt vooral terug in twee typen toepassingen: in crèmes of een serum om rechtstreeks op de huid aan te brengen en in capsules die oraal dienen te worden ingenomen. Er bestaat ook Amla-poeder voor het haar.

Crème of serum met Amla

In 2007 kwam voor het eerst een huidserum op basis van Amla op de markt in Engeland. Deze aankondiging zorgde voor lange rijen voor drogisterijketen Boots en het product was dan ook binnen no time uitverkocht. Dit kwam mede doordat een studie van de universiteit van Manchester aantoonde dat het serum werkelijk helpt tegen huidveroudering.

In 2016 lanceert het bedrijf het product No7 Lift & Luminate triple action serum, wederom mede op basis van Amla en ook dit maal was alleen de aankondiging al groot nieuws en publiceerden landelijke dagbladen erover. Naast Indiase kruisbes bevat het serum ook onder andere de ingrediënten Matrixyl 3000 Plus en hibiscusextract. Boots heeft het product laten maken in samenwerking met Prof. Des Tobin van de universiteit van Bradford, die concludeerde dat in serums Amla extract het meest effectieve ingrediënt tegen huidveroudering is. In Nederland is (tot 2019) in winkels geen huidcrème of serum verkrijgbaar op basis van Indiase kruisbes.

Capsules met Amla

Amla kan ook effectief worden gebruikt in capsulevorm. Capsules met Amla extract (Emblica officinalis) zijn onder andere verkrijgbaar van de merken Orthonat, Trenker, Pure Planet, Mattisson, Holisan en Ayurveda Health.

Poeder en olie voor het haar met Amla

Amla wordt ook toegepast in poeder en olie voor het haar. Van de poeder kun je een papje maken dat dient als conditioner voor het haar. Het wordt gebruikt om vroegtijdig grijs en haaruitval te voorkomen of beperken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Striae / striemen verminderen met crèmesCrèmes behoren tot de meest gebruikte remedies om striae of striemen te verminderen. Hoewel we van deze producten geen m…
Huidveroudering: welke factoren spelen een rol?Huidveroudering: welke factoren spelen een rol?Huidveroudering is velen van ons een doorn in het oog. Huidverjonging klinkt ons beter in de oren. Om huidveroudering bi…
Sappen en smoothies voor een mooie huid zonder rimpelsSappen en smoothies voor een mooie huid zonder rimpelsEen mooie huid zonder rimpels begint van binnenuit met een gezonde en gevarieerde voeding. De recepten voor smoothies en…
Boordevol vitamine E en C: paprikaBoordevol vitamine E en C: paprikaHij zit boordevol vitamine E en C, de paprika! De hoeveelheid vitamine C per 100 gram in een paprika is 150 mg. Een papr…
Collageenproductie in de huid stimuleren90% van alle rimpels worden veroorzaakt door vroegtijdige huidveroudering en slechts 10% van de rimpels door daadwerkeli…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Prashantby, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.dailymail.co.uk/news/article-3536943/Serum-containing-hyped-ingredient-gooseberry-reverses-signs-ageing-hit-shelves.html
  • http://goedgezond.info/2014/04/extract-van-indiase-bes-amla-maakt-nieuw-collageen-aan/
  • http://www.beautydrogist.nl/khadi-amla-poeder.html
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18588964

Reageer op het artikel "Indiase kruisbes (Amla): effectief tegen huidveroudering"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 03-09-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Alternatieve geneesmiddelen
Medische informatie…
Schrijf mee!