InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Tosti's en afvallen, is een tosti gezond of ongezond?

Tosti's en afvallen, is een tosti gezond of ongezond?

Tosti's en afvallen, is een tosti gezond of ongezond? Een tosti is een zeer populair broodgerecht in Nederland. Veel Nederlanders zouden het dan ook spijtig vinden, wanneer ze de tosti's moeten schrappen in hun menu, wanneer zij een gezond voedingspatroon willen nastreven of een gezond dieet willen volgen. Gelukkig is dit afhankelijk van het te volgen dieet in de meeste gevallen dan ook niet nodig. Een tosti hoeft zeker niet ongezond te zijn, wanneer er tijdens de bereiding van de tosti gekozen wordt voor gezonde ingrediënten.

Wat is een tosti?

Een tosti is een broodgerecht dat bereid wordt door twee sneetjes brood te beleggen en op elkaar te leggen. De op elkaar gelegde boterhammen worden dan samen geroosterd. Dit roosteren doet men vaak in een tosti-ijzer, grill, oven of koekenpan. In Nederland wordt een tosti vaak bereid met ham en kaas of met ham, kaas en ananas (tosti Hawaï). Toch kan een tosti ook prima met andere ingrediënten bereid worden. Denk bijvoorbeeld aan een tosti met kipfilet, een tosti met zalm en roomkaas of een tosti met banaan. De traditionele tosti met ham en kaas wordt vaak geserveerd met tomatenketchup.

Is een tosti ongezond?

Een tosti gemaakt van twee witte boterhammen met margarine en met kaas en ham is niet ongezonder dan twee witte boterhammen met margarine en belegd met ham en kaas. Het aantal calorieën en verzadigd vet verandert niet door de bereiding. De witte tosti ham en kaas bevat 410 calorieën en 11 gram verzadigd vet.

Gezonde tosti's

Een tosti is dus niet gelijk ongezond, maar er kan wel gekozen worden voor gezondere alternatieven. Door bewuste keuzes te maken tijdens de bereiding van je tosti kunnen tosti's prima een onderdeel uitmaken van een gezond eetpatroon of een dieet. Kies voor een gezonde tosti bijvoorbeeld voor volkorenbrood. Volkorenbrood gemaakt van de hele graankorrel waardoor de meeste voedingsstoffen bewaard blijven. Voor het beleg kun je kiezen voor bijvoorbeeld 30+ kaas en kipfilet. Hierdoor zal het aantal calorieën en de hoeveelheid verzadigd vet in een tosti aanzienlijk worden verminderd.

Variatierecepten gezonde tosti's

Wie graag gezonde tosti's wil eten kan naar hartenlust variëren. Maak bijvoorbeeld ook eens een tosti met appel, appelstroop en een plakje 30+ kaas of gebruik in plaats van volkorenbrood eens een tortilla wrap.

Is gesmolten kaas vetter dan een gewoon plakje kaas?

Doordat de boterham met kaas verhit wordt tijdens de bereiding van de tosti smelt de kaas. Juist het smelten van de kaas zorgt ervoor dat er vaak gedacht wordt dat een tosti ongezond is, want door het smelten van de kaas lijkt de kaas opeens veel vetter. Toch is dit in werkelijkheid niet het geval. De kaas lijkt alleen vetter, doordat bij verhitting de vetten die al in de kaas zitten vrijkomen.

Tosti en sausjes

Zoals bij vele gerechten zijn de sausjes de dikmakers. Dit is ook bij het eten van een tosti het geval, wanneer je kiest voor bijvoorbeeld mayonaise of knoflooksaus. Echter, wordt een tosti in de meeste gevallen geserveerd met ketchup. Ketchup is gemaakt uit tomaten, en levert geen vet. Daarnaast bevat ketchup ook minder calorieën dan bijvoorbeeld mayonaise. Het eten van ketchup bij je tosti is dan ook een verantwoorde keus, wanneer je wilt afvallen of kiest voor een gezond eetpatroon.

Tosti en honger

Een tosti is niet minder gezond dan het eten van een boterham. Wel zorgt het eten van een tosti minder snel voor een verzadigd gevoel. Dit komt doordat de samenstelling van het brood verandert door het grillen. Hierdoor wordt de tosti makkelijker verwerkt door je lichaam. Je hebt dus sneller de neiging om meer te gaan eten, waardoor je toch opeens veel meer calorieën en verzadigd vet binnenkrijgt dan je lief is.

Tosti en dieet

Het eten van een tosti kan dus prima samengaan met het volgen van een dieet. Wel moeten er bewuste keuzes worden gemaakt en moet er gekeken worden naar welk dieet er wordt gevolgd.

Sonja Bakker

Dieetgoeroe Sonja Bakker is een groot voorstander van het eten van tosti's tijdens het volgen van een dieet. In haar dieetboeken met weekmenu's varieert Bakker met diverse tostirecepten. Zo zijn er in haar weekmenu's bananentosti's te vinden en Italiaanse tosti's. De Italiaanse tosti's van Sonja Bakker worden gemaakt met onder andere mozzarella light en parmaham.

Koolhydraatarm dieet

Bij een koolhydraatarm dieet mag men maar een beperkt aantal koolhydraten per dag nuttigen. Hierbij worden vooral koolhydraten uit pasta, rijst en graanproducten vermeden. Hierdoor is het eten van een tosti net als andere broodgerechten een minder verantwoorde keus wanneer je een koolhydraatarm dieet volgt.
Gerelateerde artikelen
Tosti maken, hoe maak je een tosti?Tosti maken, hoe maak je een tosti?Een tosti maken is niet moeilijk. De basisingrediënten voor een tosti zijn brood (meestal witbrood) kaas en ham. Je kunt…
Vier heerlijke tosti'sHeeft u ook weleens zin in een lekker maar niet te moeilijke of uitgebreide hap. Dan zijn tosti's een heerlijke manier o…
Tosti's, maar dan andersDe tosti kennen de meeste mensen als 2 witte boterhammen op elkaar, met kaas en/of ham ertussen en klaargemaakt in het t…
Simpele gezonde broodjesLekkere gezonde broodjes die gemakkelijk te bereiden zijn. Altijd lekker bijvoorbeeld als lunch of tussendoor. Zeer gema…
Een tostiapparaat kopenEen tostiapparaat kopenDe snelste en voor velen gemakkelijkste manier om een tosti te maken is door een elektrisch tostiapparaat te gebruiken.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jedidja, Pixabay
  • http://www.voedingscentrum.nl/nl/thema-s/dewaarheidoptafel/brood/tosti-meer-calorien-dan-boterham.aspx
  • https://www.leontien.nl/artikel/654/leontiennl/eten_en_drinken/is_gesmolten_kaas_vetter.aspx
  • http://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=169789
  • https://www.google.nl/#q=sonja+bakker

Reageer op het artikel "Tosti's en afvallen, is een tosti gezond of ongezond?"

Infoteur: Tekstschrijvert
Gepubliceerd: 18-04-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!