InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Bamboe-extract: goed voor collageen, kraakbeen en botten

Bamboe-extract: goed voor collageen, kraakbeen en botten

Bamboe-extract: goed voor collageen, kraakbeen en botten Bamboe is erg rijk aan silicium. Dit mineraal wordt gewonnen uit de stengels en bladeren van de bamboe en verwerkt tot een supplement dat een positieve uitwerking heeft op de botten, het kraakbeen en het collageen. Suppletie met silicium wordt aangeraden wanneer men herstellende is van een botbreuk. Daarnaast speelt het ook bij een reeks andere processen een belangrijke rol zoals het soepel houden van de gewrichten en het uitscheiden van het giftige aluminium. Het silicium-rijke bamboe-extract is verkrijgbaar als supplement. Er bestaan ook supplementen die naast bamboe-extract nog enkele ingrediënten bevatten die heilzaam zijn voor het bewegingsapparaat.

Bamboe-extract

Over bamboe-extract

Bamboe is een plantensoort die behoort tot de grassen. Noem waar dan ook ter wereld het woord bamboe en de kans is groot dat men weet waar je het over hebt. Het uit het Maleis overgenomen woord klinkt namelijk in veel talen min of meer hetzelfde. Bamboestengels zijn in feite lange vezelbundels, van binnen hol en af en toe onderbroken door een knoop vanwaaruit bladeren groeien. Er bestaan verschillende soorten bamboe, waarvan de reuzenbamboe het grootst is: deze kan tot wel 35 meter hoog groeien en 30 cm dikke stengels ontwikkelen. Bamboe staat er om bekend dat het in rap tempo groeit, soms met wel een meter per dag. Dat is goed nieuws voor de panda's, voor wie bamboe de voornaamste voedingsbron is. Mensen gebruiken de plant vooral als sierplant voor in de tuin of als materiaal om meubels van te maken. Bamboe heeft daarnaast echter nog een zeer belangrijke eigenschap die niet iedereen kent: een extract van bamboe is een effectieve remedie tegen tal van gewrichtsklachten. Botten, pezen, banden en kapsels herstellen sneller wanneer men een supplement op basis van bamboe gebruikt.

Goed voor kraakbeen en collageen

Uit de bladeren en de stengels van de bamboe wordt een extract gewonnen dat rijk is aan diverse mineralen en spoorelementen. Deze hebben een bijzondere eigenschap. De mineralen uit bamboe stimuleren namelijk de opname van calcium door het lichaam. Daarnaast bevat bamboe-extract een hoog gehalte aan silicium. Dit wordt ook wel kiezelzuur genoemd. Bamboe neemt het mineraal via zijn wortels op uit de aarde waarna het zich verspreidt door de stengels en bladeren. Het draagt er in belangrijke mate aan bij dat de lange bamboestengels niet omknakken: ze hebben namelijk uiterst sterke celwanden. Voor mensen is silicium goed voor het kraakbeen. Het wordt om die reden ook wel gebruikt in reguliere medicijnen ter bestrijding van gewrichtsontstekingen en klachten die kunnen ontstaan als gevolg van gewrichtsslijtage.

Silicium speelt een belangrijke rol bij diverse processen in het menselijk lichaam. Zo heeft het een positieve invloed op het collageen, draagt het bij aan het soepel houden van de gewrichten en het voorkomen van aderverkalking en heeft het ontstekingsremmende eigenschappen. Uit wetenschappelijk onderzoek is tevens gebleken dat het de gunstige effecten van vitamine D en calcium versterkt en daarnaast ook de uitscheiding van het giftige aluminium via de urine bevordert. Uit dit zelfde onderzoek bleek dat suppletie met silicium extra van belang is bij mensen met een lage botdichtheid (Jugdaohsingh, R., 2007).

Heling na een botbreuk

Een supplement op basis van silicium wordt vaak aangeraden wanneer men herstellende is van een botbreuk. Na een botbreuk heeft het lichaam de natuurlijke reactie om de breuk te laten helen. Dit doet het door kraakbeen en collageen te vormen om de plaats waar de botdelen onderbroken zijn door de fractuur. Vervolgens vindt een regeneratie van bot plaats om dit weer even sterk te maken als het was voor de breuk. Dit vereist dus wel dat collageen op de juiste plek wordt aangemaakt en hierin speelt silicium een belangrijke rol. Silicium levert namelijk het enzym prolyhydroxylase, dat essentieel is om collageen te synthetiseren. Botheling na een breuk is zodoende gebaat bij een grote beschikbaarheid van silicium (Lee, J. et al, 2008).

Supplementen op basis van bamboe-extract

Wil je een supplement gaan gebruiken op basis van bamboe-extract dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor Aov Bamboe Extract 810. Dit is een supplement in de vorm van capsules dat silicium bevat dat is gewonnen uit de bovengrondse stengels van de bamboe-soort Bambusa arundinacea. Een capsule bevat 320 mg en aangeraden wordt om er hiervan twee per dag in te nemen.

Een ander supplement dat gebruikt kan worden ter bevordering van gezonde botten, gewrichten, gewrichtsbanden, pezen en kapsels is Fytocura Super Silicea Bamboe extract. Dit supplement bevat per capsule 310 mg bamboe-extract afkomstig van de Bambusa arundinacea. Daarnaast bevat het echter nog een aantal ingrediënten die het tot een uiterst doeltreffend supplement maken. Fytocura Super Silicea Bamboe extract bevat namelijk ook onder meer groenlipmossel (veel gebruikt bij artritis en stijve gewrichten), gemberwortel (wat een ontstekingsremmende werking heeft), oesterkalk (wat bijdraagt aan sterke botten) en vitamine C. Omdat het extracten uit weekdieren bevat dienen mensen met een allergie hiervoor op te passen.

Lees verder

© 2018 Dessal, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van bamboeDe geneeskracht van bamboeJonge bamboescheuten worden gebruikt in de Chinese en Indiase keuken. Bamboe is inheems in China, Pakistan en India. Er…
Silicium: voor gezond elastisch haar, vol volumeSilicium: voor gezond elastisch haar, vol volumeGezond haar vol volume willen we allemaal. Silicium zorgt voor gezond, elastisch, sterk haar vol volume. Silicium is kie…
Kleding gemaakt van bamboeKleding gemaakt van bamboeBamboe is uitstekend geschikt om er textiel van te maken. Van het textiel wordt kleding gemaakt. Kleding gemaakt van bam…
Bamboe vloeren, een duurzaam alternatiefWilt u een verantwoorde vloer of een mooie vloer in uw huis? Waarom niet gewoon beide? Laat u verrassen door een bamboe…
Bewust kiezen: Bamboe Eco-ModeDuurzame kleding van de snelst groeiende plant ter wereld. Ondanks dat bamboe al lang bekend is in Azië voor zijn vele t…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Chrishoefliger, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Bamboe
  • https://www.orthokennis.nl/nutrienten/silicium
  • https://www.aloeverawinkel.nl/bamboe-extract-bijzondere-werking/
  • https://www.deonlinedrogist.nl/fytocura-super-silicea-bamboe-extract-capsules-120st-p-53457.html?channable=e6035.NTM0NTc
  • https://www.bol.com/nl/p/aov-bamboe-extract-810-90-capsules-voedingssupplement/9200000007571844
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2658806/ (Jugdaohsingh, R., 2007)
  • https://www.fasebj.org/doi/abs/10.1096/fasebj.22.2_supplement.672 (Lee, J. et al, 2008)

Reageer op het artikel "Bamboe-extract: goed voor collageen, kraakbeen en botten"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 17-10-2018
Subrubriek: Alternatief
Special: Gewrichten
Medische informatie…
Schrijf mee!