InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gemberwortel: ontstekingsremmend en goed voor de darmen

Gemberwortel: ontstekingsremmend en goed voor de darmen

Gemberwortel: ontstekingsremmend en goed voor de darmen Gember is een zeer nuttige specerij, zelfs voor wie niet van de smaak houdt. Zo is gemberwortel goed voor de darmfunctie en de vertering van voedsel. Door de ontstekingsremmende eigenschappen van gemberwortel kan het helpen bij het bestrijden van aan ontstekingen gerelateerde darmklachten en problemen met de spijsvertering en stoelgang. Gemberwortel kan gebruikt worden in supplementvorm om er zeker van te zijn dat je dagelijks een gelijke dosis binnenkrijgt. Similase is een product dat tevens gemberwortel bevat, aangevuld met diverse nuttige enzymen om de opname van voedingsstoffen te ondersteunen.

Gemberwortel

Over gember

Gember is een bekende specerij. Zingiber officinale - zoals de Latijnse benaming van de plant luidt - is een bloeiende plant uit de familie van de Zingiberaceae, waartoe ook onder meer kurkuma, kardemom en laos behoren. De plant komt oorspronkelijk uit zuidelijk Azië en doet het vooral goed in tropische en subtropische gebieden. Tegenwoordig wordt gember veel gecultiveerd in onder meer China, India, Japan, Maleisië en Hawaii.

Gember is wereldwijd populair geworden als specerij met een sterke smaak. We komen gember veel tegen in de Aziatische keuken en het staat bekend als smaak 'waar je van moet houden'. Heb je er niets mee dan kan het minste beetje gember al maken dat de smaak van een gerecht je niet aanstaat. Hou je er wel van dan heb je geluk want tegenwoordig wordt gember in van alles en nog wat verwerkt: van thee tot frisdrank en van noodles tot snoepgoed. Het is ook mogelijk om thee te trekken van verse gember. Hiervoor doe je simpelweg wat plakjes in een glas met heet water, al dan niet met wat honing of citroen.

Gezondheidsvoordelen van gember

Aan het gebruik van gember worden velen gezondheidsvoordelen toegeschreven, onder meer door de stoffen 6-gingerol en 6-shogaol die in gember worden aangetroffen. Zo staat gember bekend als krachtige ontstekingsemmer. Dit komt onder meer tot uiting wanneer men het gebruikt bij artrose en reumatische artritis. Zo is uit Amerikaans onderzoek onder een groep van circa 250 proefpersonen met deze gewrichtsproblemen gebleken dat zij met gebruik van gember minder last hadden van pijn en minder pijnmedicatie hoefden te gebruiken. Dit effect wordt toegeschreven aan de ontstekingsremmende kwaliteit van gember (Altman, R.D. et al, 2001). Uit wetenschappelijk onderzoek is tevens gebleken dat gember verlichtend kan werken bij menstruatiepijn, zeker net zo goed als ibuprofen (Ozgoli, G. et al, 2009).

Andere gezondheidsvoordelen die aan gember worden toegeschreven zijn onder meer de volgenden:
  • Het helpt om voedingsstoffen beter op te nemen
  • Het helpt om je bloedsuikerspiegel in balans te houden
  • Het helpt tegen winderigheid
  • Het helpt tegen een opgeblazen gevoel in de buik
  • Het draagt bij aan een soepele stoelgang
  • Het is goed voor de spijsvertering
  • Het ondersteunt de cognitieve functies van de hersenen
  • Het gaat misselijkheid tegen

Gebruik van gemberwortel voor de darmen

Veel problemen met de darmen worden veroorzaakt door ontstekingen, ook al heb je dat zelf niet door. Dit kan leiden tot buikpijn, buikkrampen, een opgeblazen gevoel, winderigheid, diarree, obstipatie, een gebrek aan energie en een verminderde opname van voedingsstoffen uit je dagelijkse voeding. Het reeds eeuwenoude gebruik van gemberwortel als remedie tegen dergelijke klachten moet wetenschappers geïnspireerd hebben om te onderzoeken of de effectiviteit van de gember ook wetenschappelijk kan worden vastgesteld. Onderzoekers van de Georgia State University publiceerden in 2016 over de uitkomsten van hun onderzoek in het toonaangevende wetenschappelijk tijdschrift Biomaterials. Zij stelden vast dat het gebruik van gemberwortel effectief kan zijn in de behandeling van diverse aan ontstekingen gerelateerde darmklachten. Nanodeeltjes van de gember blijken namelijk aangetrokken te worden door de epitheelcellen van de darmwand, waar ze een ontstekingsremmende uitwerking hebben. De onderzoekers zien hierin voordelen voor mensen met onder meer prikkelbaar darmsyndroom, diverticulitis, colitis ulcerosa, de ziekte van Crohn en andere ontstekingen in het maag-darmkanaal (Zhang, M. et al, 2016).

Hoe gebruik je gemberwortel ten gunste van de darmen?

Wil je gemberwortel gebruiken om darmklachten en klachten van de spijsvertering en stoelgang te bestrijden dan kun je hiervoor naast verse gember een supplement gebruiken. Door te kiezen voor een supplement ben je er namelijk van verzekerd dat je dagelijks een gelijke dosis binnenkrijgt. Gebruik van circa 1000 mg gemberwortel kan bijdrage aan de verbetering van darmklachten. Supplementen met gemberwortel zijn verkrijgbaar in de vorm van capsules van onder meer de merken NOW, Pileje Phytostandard en Nature's Way. Wie niet houdt van de smaak van gember hoeft niet te vrezen: wanneer je het inneemt in de vorm van capsules zul je van de smaak niet merken.

Similase

Een voedingssupplement dat tevens gebruik maakt van het ingrediënt gemberwortel om de vertering van voedsel en de algehele darmfunctie te ondersteunen is Similase van Metagenics. Dit product, dat daarnaast onder meer protease, cellulase, lactase en amylase bevat is zowel verkrijgbaar in de vorm van capsules als in poeder verpakt in losse zakjes. Het biedt je een aantal enzymen die essentieel zijn voor een goede vertering van voedsel en bijdragen aan een optimale opname van voedingsstoffen.
Gerelateerde artikelen
De geneeskrachtige werking van gemberDe geneeskrachtige werking van gemberGember is een knobbelige wortel van de gemberplant met een pittige, scherpe smaak en wordt vaak als smaakmaker gebruikt,…
De geneeskracht van gemberDe geneeskracht van gemberGember is een wortelgewas met een lichtgele kleur. Het smaakt enigszins scherp en pittig. Gemberwortel is een prima ingr…
Specerijen: GemberSpecerijen: GemberGember wordt veel gebruikt in zowel de Aziatische als de Westerse keuken. In toenemende mate wordt gember ook voor haar…
Gember tegen hoofdpijn en migraineGember tegen hoofdpijn en migraineMigraine is een vervelende vorm van hoofdpijn die het dagelijks leven flink kan ontregelen. De huidige geneesmiddelen te…
Drie supergezonde keukenkruidenGedroogde of verse kruiden zijn heerlijke smaakmakers voor verschillende gerechten. We hebben dan ook allemaal wel de no…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Couleur, Pixabay
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Ginger#frb-inline
  • https://www.nutriadvanced.co.uk/library/educational-literature/information-guides/similase-the-facts.html
  • https://energiekevrouwenacademie.nl/gember-tien-redenen-om-dit-knolletje-volop-te-gebruiken/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19216660 (Ozgoli, G. et al, 2009)
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11710709 (Altman, R.D. et al, 2001)
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27318094 (Zhang, M. et al, 2016)

Reageer op het artikel "Gemberwortel: ontstekingsremmend en goed voor de darmen"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 11-07-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!