InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Saffraan: gezond voor hart en maag en tegen depressie

Saffraan: gezond voor hart en maag en tegen depressie

Saffraan: gezond voor hart en maag en tegen depressie Saffraan is om meerdere redenen gezond. De meest indrukwekkende gezondheidsvoordelen van saffraan zijn het vermogen om je ademhaling te verbeteren, het spijsverteringsstelsel te optimaliseren, pijn te elimineren, je slaap te verbeteren, bloeding te verminderen, de gezondheid van je hart en je bloedsomloop te verbeteren, diabetes te voorkomen, botten te versterken en je immuunfunctie te verbeteren. Ook blijkt uit onderzoek dat saffraan (supplementen) effectief kan zijn bij de behandeling van een lichte tot matige depressie. Maar let op, want te veel saffraan is gevaarlijk en kan klachten geven.
Saffraankrokus / Bron: KENPEI, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Saffraankrokus / Bron: KENPEI, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Wat is saffrraan?

Kostbare specerij

Saffraan is een specerij die gewonnen wordt uit de saffraankrokus, een knolgewas. Saffraan staat sinds de oudheid bekend om zijn kleur, smaak en geneeskrachtige eigenschappen. Dit specerij komt bijvoorbeeld voor in het liefdesgedicht Hooglied in de Bijbel (Hooglied 4:14). Deze exotische en kostbare specerij is afkomstig uit Zuid-Europa en wordt tegenwoordig wereldwijd geteeld in vele landen, met name in Spanje, Italië, Frankrijk, Griekenland, Turkije, Iran en in de Indiase deelstaat Jammu en Kasjmir.

Saffraankrokus

De saffraankrokus (Crocus sativus L.) is een knolgewas uit de lissenfamilie en wordt ongeveer 15-20 cm lang en krijgt ​​tijdens elk bloeiseizoen, dat van oktober tot november duurt, paarsgekleurde bloemen. In het midden van de bloemblaadjes bevinden zich drie rode meeldraden met stampers en gedurende de bloei worden de bloemen geoogst en vervolgens gedroogd boven vuur of in de zon. Deze gedroogde oranjegele meeldraden vormen 'saffraan', een gewaardeerde smaakmaker.

Smaak

Saffraan heeft een uitgesproken smaak die afkomstig is van chemische verbindingen zoals picrocrocine en safranal. Het bevat ook een natuurlijke carotenoïde chemische verbinding, crocin, die saffraan zijn goudgele tint geeft. Deze eigenschappen samen met zijn geneeskrachtige eigenschappen maken het een waardevol ingrediënt in vele keukens wereldwijd.

Poeder, draadjes en supplementen

De meest voorkomende vorm van saffraan is in de gedroogde of poedervorm, maar je kunt ook saffraan-supplementen krijgen bij bepaalde gezondheidswinkels. Slechts een kleine hoeveelheid van het kruid is nodig om een ​​effect te hebben, en het maximum dat in een dag moet worden geconsumeerd, ligt tussen 0,5 gram en 1 gram van dit waardevolle kruid.

Saffraan stimuleert de immuniteit

Saffraan bevat hoge concentraties van bepaalde belangrijke voedingsstoffen, waaronder vitamine C. Ascorbinezuur is belangrijk voor de menselijke gezondheid, omdat het de productie van witte bloedcellen van het immuunsysteem stimuleert, de eerste verdedigingslinie van het lichaam tegen ziekte. Het is ook cruciaal voor de productie van collageen, een eiwit dat zich in de diepere, levende huidlaag bevind, en bijdraagt ​​aan wondgenezing, spiergroei, bloedvatreparatie, weefselproductie en een gezonde huid.

Saffraan gezond voor bloedsomloop (bloedcirculatie)

Saffraan kan functioneren als een effectieve energiebooster en kan je metabolisme verhogen door de bloedcirculatie te verbeteren. Saffraan bevat een hoge concentratie ijzer, een mineraal dat nodig is voor de aanmaak van rode bloedcellen en waardoor de bloedsomloop en de oxygenatie (verzadiging met zuurstof) van organen en weefsels in het lichaam wordt gestimuleerd. Dit verbetert de efficiëntie en werking van de weefsels en organen en het voorkomt ook bloedarmoede.

Saffraan gezond voor het hart / Bron: Rainer Zenz, Wikimedia Commons (Publiek domein)Saffraan gezond voor het hart / Bron: Rainer Zenz, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Saffraan gezond voor het hart

Het verbeteren van de gezondheid van het hart lijkt vandaag een van de belangrijkste doelen van de menselijke gezondheid, en een eenvoudige manier om dit te doen, is door je kaliuminname te verhogen. Saffraan is een goede bron van onder meer Kalium. Dit mineraal kan helpen de aderen en bloedvaten te verwijden, waardoor de druk op bloedvaten en slagaders effectief wordt verlaagd, zodat de bloeddruk kan dalen en de belasting van het cardiovasculaire systeem afneemt. Dit kan atherosclerose (slagaderverkalking), hartaanvallen en beroertes voorkomen.

Diabetes voorkómen

Crocetin in saffraan pakt insulineresistentie aan. Insulineresistentie resulteert op den duur vaak in diabetes type 2. Onderzoek wijst er tevens op dat de consumptie van saffraan in combinatie met weerstandsoefening (welke tot doel hebben de kracht van de aan te spannen spieren te verbeteren), effectief is in de behandeling van diabetes.[1]

Saffraan effectief bij lichte tot matige depressie

Het is bekend dat saffraan een lichte tot matige depressie verlicht, en de gemoedstoestand verbetert bij degenen die het regelmatig consumeren. De vele actieve verbindingen in saffraan hebben enig effect op het endocriene systeem en kunnen de afgifte van nuttige hormonen stimuleren die je gelukkig en gezond houden. Het kruid wordt geprezen als een natuurlijk antidepressivum door tal van onderzoeken en organisaties.[2]

Saffraan versterkt de botten

Sommige mineralen en organische verbindingen in saffraan worden geassocieerd met een geoptimaliseerde opname van voedingsstoffen, met name calcium. Door de hoeveelheid calcium die je lichaam uit voedsel kan opnemen te maximaliseren, heb je een betere kans om de botdichtheid te verbeteren en het ontstaan ​​van aandoeningen zoals osteoporose (botontkalking) en andere degeneratieve leeftijdsgerelateerde ziekten te voorkomen.

Verbetert de zenuwfunctie

De vitamine B-familie is er een die vaak over het hoofd wordt gezien bij de menselijke gezondheid, maar het speelt een belangrijke rol in de zenuwfunctie in het hele lichaam. Meer specifiek kan het hoge gehalte aan vitamine B6 in saffraan je zenuwstelsel en zenuwbanen ten goede komen.

Pijnstillende eigenschappen

Pijnverlichting is altijd een waardevolle eigenschap van een kruid of een natuurlijk middel, en de vluchtige stof safranal in saffraan werkt bij veel mensen als een kalmerend middel. Deze sedatieve werking kan helpen pijn te verlichten, angst en stress te verminderen, slaappatronen te verbeteren en in het algemeen de geest en het lichaam te kalmeren, wat altijd een goede zaak is.

Saffraan kan kanker voorkómen

Onder de meer dan 100 verschillende verbindingen die in de complexe vorm van saffraan aanwezig zijn, zitten ook antioxidanten. Er zijn tientallen antioxidanten aangetroffen in saffraan, waarvan er veel op zoek zijn naar vrije radicalen om deze te elimineren. Vrije radicalen zijn de gevaarlijke bijproducten van het cellulaire metabolisme die ervoor kunnen zorgen dat gezonde cellen muteren of sterven. Het verwijderen van vrije radicalen stimuleert de algemene gezondheid van het immuunsysteem, maar meer specifiek kan het ook voorkomen dat kanker zich in het lichaam ontwikkelt of verspreidt.[3]

Saffraan bij maagaandoeningen

Een van de oudste en meest bekende toepassingen van saffraan is voor maagklachten en overmatige winderigheid. De sedatieve en ontstekingsremmende werking van saffraan helpt de maag te kalmeren en ontstekingen te verminderen, waardoor klachten als obstipatie, opgeblazen gevoel, krampen en andere ernstige aandoeningen zoals maagzweren, worden verlicht.

Ter behandeling van ontstekingen

Saffraanolie en -crèmes kunnen pijn in het hele lichaam elimineren door de substantie op de pijnlijke plek te smeren of erin te masseren. Voor mensen die lijden aan sportblessures, artritis, reuma, jicht en andere inflammatoire aandoeningen, is dit een geweldige remedie. Ook kan het toegepast worden bij blauwe plekken. De snelwerkende antioxidanten in saffraan helpen het genezingsproces te versnellen.

Waarschuwing voor een overdosis saffraan

Bijwerkingen

Het consumeren van saffraan in hoge doses is potentieel gevaarlijk, omdat de hoge concentratie van actieve ingrediënten een reeks effecten op het lichaam kan hebben. Echter, in kleine doses (zoals in maaltijden of in de vorm van supplementen), geeft saffraan – voor zover bekend – geen bijwerkingen en heeft het ook geen allergene eigenschappen. Sommige bijwerkingen die zijn gemeld zijn onder meer droge mond en droge keel, duizeligheid, misselijkheid, angst- en paniekgevoelens, vermoeidheid en eetlustveranderingen, maar deze zijn zeldzaam.

Noten:
  1. Dehghan F, Hajiaghaalipour F, Yusof A, Muniandy S, Hosseini SA, Heydari S, Salim LZ, Azarbayjani MA. Saffron with resistance exercise improves diabetic parameters through the GLUT4/AMPK pathway in-vitro and in-vivo. Sci Rep. 2016 Apr 28;6:25139. doi: 10.1038/srep25139.
  2. Ellen Feldman. Saffron and depression: What do we know and where do we go? Integrative Medicine Alert 20(8):85-90 · August 2017 
  3. Escribano J, Alonso GL, Coca-Prados M, Fernandez JA. Crocin, safranal and picrocrocin from saffron (Crocus sativus L.) inhibit the growth of human cancer cells in vitro. Cancer Lett. 1996 Feb 27;100(1-2):23-30.
Gerelateerde artikelen
Het specerij SaffraanHet specerij SaffraanSaffraan is het duurste specerij ter wereld. Iran is de grootste producent van saffraan en Spanje is de grootste exporte…
Saffraan, het rode goudSaffraan is het duurstre kruid ter wereld en wordt daarom ook wel het rode goud genoemd. Saffraan wordt gemaakt van de s…
Lavendel en saffraan tegen depressieEr zijn heel wat planten die een anti-depressieve werking hebben. Het bekendst is natuurlijk Sint-janskruid, Hypericum p…
Saffraan, gekleurde geurSaffraan, gekleurde geurSaffraan is een specerij afkomstig van een crocussoort, die in Anatolié in de vroege herfst de weiden purper kleurt, en…
De geneeskracht van saffraanDe geneeskracht van saffraanSaffraan zijn de stampertjes van de saffraankrokus. Safraan wordt sinds lang in Arabische landen geteeld; de saffraankro…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alejandradew, Pixabay (bewerkt)
  • Dehghan F, Hajiaghaalipour F, Yusof A, Muniandy S, Hosseini SA, Heydari S, Salim LZ, Azarbayjani MA. Saffron with resistance exercise improves diabetic parameters through the GLUT4/AMPK pathway in-vitro and in-vivo. Sci Rep. 2016 Apr 28;6:25139. doi: 10.1038/srep25139.
  • Ellen Feldman. Saffron and depression: What do we know and where do we go? Integrative Medicine Alert 20(8):85-90 · August 2017 
  • Escribano J, Alonso GL, Coca-Prados M, Fernandez JA. Crocin, safranal and picrocrocin from saffron (Crocus sativus L.) inhibit the growth of human cancer cells in vitro. Cancer Lett. 1996 Feb 27;100(1-2):23-30.
  • https://www.baldur-nederland.nl/onion/content/plant--und-verzorgingstips/bloembollen/saffraankrokus-(crocus-sativus)
  • https://www.organicfacts.net/saffron.html
  • https://www.lifeadvancer.com/health-benefits-of-saffron
  • https://www.nutrition-and-you.com/saffron.html
  • Afbeelding bron 1: KENPEI, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Rainer Zenz, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Saffraan: gezond voor hart en maag en tegen depressie"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 10-03-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!