InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gember: Voordelen van gemberwortel voor de gezondheid

Gember: Voordelen van gemberwortel voor de gezondheid

Gember: Voordelen van gemberwortel voor de gezondheid Gember (Zingiber officinale) is een tropische bloeiende plant die overal verkrijgbaar is bij kwekers over de hele wereld. Het is geclassificeerd als een lid van de familie Zingiberaceae, waardoor het een naaste verwant is van kurkuma. De plant produceert trossen groenachtig-paarse bloemen. Gemberwortel of wortelstok is het deel dat wordt gebruikt als een specerij. Afhankelijk van de soort is de binnenkant van de wortel geel, rood of wit. Het wordt geoogst door de hele plant uit de grond te trekken, de bladeren te verwijderen en de wortel te reinigen. Gember biedt diverse gezondheidsvoordelen. Het is bijvoorbeeld bruikbaar om infecties te bestrijden, hart- en vaatziekten te voorkomen en de bloedsuikerspiegel te reguleren.

Toepassing van gemberwortel

Gember kan vers worden gegeten. Deze geurige wortel is bijvoorbeeld heerlijk in wokgerechten, smoothies of saladedressings. De specerij kan ook worden verwerkt tot tabletten, capsules en vloeibare extracten. Bovendien wordt gember gedroogd en als specerij bewaard. Er zit ongeveer twee procent essentiële olie in de wortel, die in de cosmetische industrie wordt gebruikt als een geur in zeep en schoonheidsproducten.

Tips voor gebruik van gember

Mensen opteren best voor stevige wortels met een huid die weinig krasjes, builen en kneuzingen bevat. Om ten volle te kunnen profiteren van de vele gezondheidsvoordelen van gember, moeten mensen de bruine schil wegkrabben of snijden, waardoor het knapperige, gele vlees eronder zichtbaar wordt. Een paar lepels verse of gepoederde gember per dag consumeren is prima, maar bij een hogere dosis is het belangrijk om contact met een arts op te nemen. Gember interfereert namelijk ook met bepaalde medicijnen.

Voedingswaarde

1 eetlepel verse gember telt:
  • 0,05 gram vet
  • 0,1 gram suiker
  • 0,11 gram eiwit
  • 0,12 gram voedingsvezels
  • 1,07 gram koolhydraten
  • 4,8 calorieën

Vitaminen en mineralen die aanwezig zijn in verse gember zijn:
  • folaat
  • fosfor
  • ijzer
  • kalium
  • magnesium
  • niacine
  • riboflavine
  • vitamine B3 en B6
  • vitamine C
  • zink

Gember wordt als veilig en voedzaam beschouwd als het wordt gegeten als onderdeel van een gezonde voeding.

Voordelen voor gezondheid van gember

Bloedsuikerspiegel reguleren

Gember helpt bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel. Dit minimaliseert de negatieve symptomen van een te hoge bloedsuikerspiegel (hyperglykemie). Onbehandeld leidt een te hoge bloedsuikerspiegel tot ernstige gezondheidsproblemen, zoals diabetes mellitus (suikerziekte). Gembersupplementen verlagen de bloedsuikerspiegel en bevorderen een gezond bloedsuikerniveau, waardoor mensen gezond blijven.

Overgewicht leidt sneller tot hart- en vaataandoeningen / Bron: Tobyotter, Flickr (CC BY-2.0)Overgewicht leidt sneller tot hart- en vaataandoeningen / Bron: Tobyotter, Flickr (CC BY-2.0)

Hart- en vaatziekten voorkomen

Bekende complicaties van obesitas (zwaarlijvigheid) zijn hartaandoeningen en een hoog cholesterolgehalte. Naast het verlagen van de bloedsuikerspiegel, vermindert gember ook lipoproteïnen - een belangrijke risicofactor voor hartziekten. Mensen voegen best een paar eetlepels gember toe aan een vegetarisch roerbakgerecht omega-3 rijke zalm: de antioxidanten in gember, de groenten en de vetzuren in zalm bevorderen allemaal de hartgezondheid

Hersenfunctie verbeteren

Gemberwortel helpt ontstekingen te verminderen en de cognitieve functie te verbeteren waardoor dit bruikbaar is om het risico op de ziekte van Alzheimer en de van Parkinson (neurologische aandoening met bevingen) te verlagen.

Huidproblemen verhelpen

Gember heeft ontstekingsremmende eigenschappen hetgeen tal van voordelen biedt, ook bijvoorbeeld voor de huid. Mensen met een rode, geïrriteerde huid zijn gebaat met het regelmatig eten van gember. Gember is verder goed om de huidveroudering tegen te gaan, acne (chronische huidaandoening met ontsteking van talgklieren) te behandelen en de huid elastisch te houden. Gember ook verwerkt in tal van beauty- en verzorgingsproducten voor de huid. Het rechtstreeks aanbrengen van een dergelijk middel op de huid zorgt eveneens voor een mooie, gezonde huid.

Infecties bestrijden

Dankzij krachtige antischimmel- en antimicrobiële stoffen helpt gember bij het bestrijden van een verkoudheid of een andere infectie. Hiervoor mengt een persoon warm water met twee eetlepels verse geraspte gember, sap van een citroen en een halve eetlepel honing. Het is ook nuttig om een theelepel gember in kippensoep te doen voor het bestrijden van de verkoudheid.

Gember kalmeert de maag, ook bij zwangere vrouwen die lijden aan ochtendmisselijkheid / Bron: PublicDomainPictures, PixabayGember kalmeert de maag, ook bij zwangere vrouwen die lijden aan ochtendmisselijkheid / Bron: PublicDomainPictures, Pixabay

Maag kalmeren

Gemberbier of gemberthee vermindert misselijkheid, alsook ochtendmisselijkheid bij zwangere vrouwen. Het is ook de perfecte drank om na een zware maaltijd te drinken. Een kopje gemberthee maakt de maag sneller leeg. Het kalmeert de maag en voorkomt een opgeblazen gevoel en winderigheid.

Menstruatiepijn verlichten

Door de ontstekingsremmende eigenschappen is gemberwortel nuttig zijn voor het verlichten van pijn veroorzaakt door menstruatiekrampen. Een kopje gemberthee helpt vrouwen met menstruele pijn weer sneller op de been.

Ontsteking remmen

Gember bevat de organische verbinding gingerol, een natuurlijke ontstekingsremmer en antioxidant. Natuurlijk voorkomende ontstekingsremmers zijn belangrijk omdat ze helpen bij het remmen van een overactief immuunsysteem. Een ontsteking is de natuurlijke en gezonde reactie van het lichaam op een letsel of ziekte. Te veel ontstekingen worden echter ook geassocieerd met een ziekte, zoals coeliakie (maag- en darmproblemen door het eten van gluten) en fibromyalgie (chronische aandoening met pijn en vermoeidheid). Antioxidanten helpen ontstekingen te verminderen. Bladgroenten, bosbessen, en ook gember, zijn allemaal rijk aan antioxidanten, wat betekent dat ze helpen om de ontsteking in het hele lichaam te minimaliseren.

Risico op diabetes mellitus (suikerziekte) verminderen

Gember helpt bij het reguleren van insuline en het in balans brengen van de stofwisseling, waardoor het algehele risico op diabetes mellitus vermindert. Het reguleren van insuline en stand houden van het metabolisme is cruciaal voor mensen die moeite hebben om gezond te blijven. Het is echter niet zo dat mensen dankzij gember in de voeding ongezonde snacks kunnen eten. Een gezonde levensstijl inclusief een gezonde voeding blijft belangrijk om suikerziekte te voorkomen.

Risico op kanker verminderen

De ontstekingsremmende eigenschappen van gember helpen het risico op kanker te verminderen. Gemberextract is namelijk effectief in het blokkeren van de groei van prostaatkankercellen, maar verder wetenschappelijk onderzoek is nog nodig naar dit onderwerp anno december 2018.

Spierpijn verlichten

Door de ontstekingsremmende eigenschappen, is gember bruikbaar voor het verlichten van spierpijn en gewrichtspijn die bijvoorbeeld geassocieerd is met artritis (gewrichtsontsteking). Atleten die gember eten na het sporten, ervaren minder spierpijn.
Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van gemberDe geneeskracht van gemberGember is een wortelgewas met een lichtgele kleur. Het smaakt enigszins scherp en pittig. Gemberwortel is een prima ingr…
Misselijkheid: wat kun je eraan doen?Bij misselijkheid heb je vaak het gevoel dat er iets in je maag zit dat er dringend uit wil. Toch is het niet verstandig…
De geneeskrachtige werking van gemberDe geneeskrachtige werking van gemberGember is een knobbelige wortel van de gemberplant met een pittige, scherpe smaak en wordt vaak als smaakmaker gebruikt,…
Kruiden en specerijen: voordelen voor je gezondheidKruiden en specerijen: voordelen voor je gezondheidSinds mensenheugenis worden specerijen en kruiden geässocieerd met exotische oorden als India en China. De aroma's van s…
Misselijkheid en gemberMisselijkheid en gemberMisselijkheid is een van de vervelendste kwaaltjes die er zijn, en iedereen heeft er wel eens last van. Er zijn verschil…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Couleur, Pixabay
  • Geraadpleegd op 30 december 2018:
  • 10 Health Benefits Of Ginger That Are Seriously Impressive, https://www.womenshealthmag.com/food/a19992452/health-benefits-of-ginger/
  • 6 Health Benefits of Ginger For Your Body, https://doctor.ndtv.com/living-healthy/ginger-health-benefits-6-important-benefits-for-your-body-1886938
  • 8 Surprising Health Benefits of Ginger You Need to Know About, https://www.goodhousekeeping.com/health/diet-nutrition/a46886/health-benefits-of-ginger/
  • A Detailed Guide to Ginger: Whatís in It, Why Itís Good for You, and More, https://www.everydayhealth.com/diet-nutrition/diet/ginger-nutrition-facts-health-benefits-alternative-uses-more/
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Huidverzorging, http://www.gembergezond.nl/gember-mooie-huid/
  • The top 10 surprising health benefits of ginger, https://coach.nine.com.au/2018/07/27/17/42/the-top-10-surprising-health-benefits-of-ginger
  • Afbeelding bron 1: Tobyotter, Flickr (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 2: PublicDomainPictures, Pixabay

Reageer op het artikel "Gember: Voordelen van gemberwortel voor de gezondheid"

Infoteur: Miske
Laatste update: 10-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!