InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Appelciderazijn: Voordelen van appelazijn voor gezondheid

Appelciderazijn: Voordelen van appelazijn voor gezondheid

Appelciderazijn: Voordelen van appelazijn voor gezondheid Appelciderazijn (appelazijn, appelcider) is een zuur smakende substantie gemaakt van gefermenteerde appels. Geplette appels, water en gist blijven minstens dertig dagen op kamertemperatuur. Door de vergisting veranderen de suikers van de appels in alcohol. Bacteriën veranderen de alcohol vervolgens in azijn. Appelciderazijn biedt tal van voordelen voor de gezondheid, zoals gewicht verliezen, beenkrampen verminderen en het cholesterolgehalte verlagen. Het is wel belangrijk om maar maximaal twee eetlepels appelazijn opgelost in water per dag te gebruiken of niet overmatig appelazijn te consumeren omdat het zuur in appelazijn anders leidt tot gezondheidscomplicaties. Verder mogen mensen geen appelciderazijn gebruiken om medische behandelingen te vervangen die door een arts worden aanbevolen. Ze moeten ook altijd praten met een arts voordat ze de azijn gebruiken om een aandoening te behandelen.

Voedingswaarde van appelciderazijn

Appelazijn bevat slechts ongeveer drie calorieën per eetlepel, wat erg weinig is. Er zitten niet veel vitaminen of mineralen in het drankje, maar het bevat wel een kleine hoeveelheid kalium. Kwaliteitsvolle appelciderazijn bevat ook enkele aminozuren en antioxidanten.

Acne verwijderen

Appelazijn is een natuurlijke huisremedie voor de behandeling van acne, een chronische huidaandoening met een ontsteking van talgklieren. De huid krijgt hierdoor een gezonder uiterlijk. De antibacteriële eigenschappen helpen om acne onder controle te houden, en de appelzuur en melkzuren in appelciderazijn verzachten en scrubben de huid, verminderen rode vlekken en brengen de pH (zuurtegraad) van de huid in evenwicht.

Beenkrampen verminderen dor appelcider

Krampen in de benen wijzen vaak op te weinig kalium in het bloed (hypokaliëmie). Kalium is aanwezig in appelazijn en daarom een goed huismiddeltje voor het behandelen van beenkrampen. Hiervoor mengt de persoon twee eetlepels appelciderazijn en één theelepel honing met een glas warm water en drinkt hij dit op om nachtelijke krampen in de benen te verlichten.

Een kompres met appelcider doet een blauwe plek sneller vervagen / Bron: Dezidor, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Een kompres met appelcider doet een blauwe plek sneller vervagen / Bron: Dezidor, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Blauwe plekken sneller doen vervagen

Appelciderazijn heeft ontstekingsremmende eigenschappen. Een kompres met appelciderazijn op een kneuzing aanbrengen, doet de huidverkleuring door een blauwe plek sneller vervagen.

Bloedsuikerspiegel onder controle te houden

Hoge bloedsuikerspiegels (hyperglykemie) leiden tot een aantal gezondheidsproblemen. Vooral patiënten met diabetes mellitus (suikerziekte) type 2 moeten hun bloedsuikerspiegel onder goede controle houden om complicaties, zoals diabetische neuropathie (zenuwschade door diabetes), diabetische nefropathie (nierschade door diabetes), diabetische retinopathie (oogproblemen door diabetes) en hartproblemen te voorkomen. Een paar scheutjes appelazijn verlagen de bloedsuikerspiegels bij mensen die lijden aan insulineresistentie (cellen zijn ongevoelig voor insuline) of diabetes mellitus type 2.

Buikproblemen verhelpen

Een glas met water met hierin een scheutje appelcider, verlicht buikpijn, voorkomt een bacteriële infectie die diarree veroorzaakt en kalmeert darmkrampen.

Cholesterolgehalte verlagen

Het azijnzuur in azijn verlaagt het slechte cholesterolgehalte bij ratten. Verder wetenschappelijk onderzoek is nodig anno december 2018, maar mogelijk draagt de consumptie van azijn ook bij aan de verlaging van de slechte cholesterol bij mensen.

Energie verhogen

Lichaamsbeweging en soms extreme stress veroorzaken een ophoping van melkzuur in het lichaam, waardoor vermoeidheid ontstaat. De aminozuren in appelciderazijn fungeren als een tegengif. Appelazijn bevat bovendien kalium en enzymen die het vermoeide gevoel kunnen verlichten. Één à twee theelepels appelazijn toevoegen aan een glas gekoelde groentedrank of een glas water geeft een ware energieboost.

Appelazijn is inzetbaar voor het bekomen van gewichtsverlies / Bron: Tobyotter, Flickr (CC BY-2.0)Appelazijn is inzetbaar voor het bekomen van gewichtsverlies / Bron: Tobyotter, Flickr (CC BY-2.0)

Gewicht verliezen

Appelazijn helpt om gewicht te verliezen. Het azijnzuur onderdrukt de eetlust, verhoogt de stofwisseling en vermindert het vasthouden van water. Wetenschappers denken ook dat appelciderazijn de vertering van zetmeel door het lichaam verstoort, waardoor minder calorieën in de bloedbaan terechtkomen.

Hik verhelpen

Door een theelepel appelciderazijn te drinken, is het mogelijk om langdurige hikaanvallen te doen stoppen. Appelciderazijn remt de boodschap die keelzenuwen geven om te hikken.

Indigestie voorkomen

Een persoon die voedsel wil eten waar hij later wellicht indigestie van gaat krijgen, drinkt best dertig minuten voor de maaltijd een glas warm water met één theelepel honing en één theelepel appelciderazijn. Dit voorkomt maagklachten na het eten of drinken. Het overmatig drinken van appelcider is wel uit den boze omdat anders juist maagproblemen ontstaan.

Keelpijn verlichten

Wanneer een persoon voelt dat hij keelpijn krijgt en ziek gaat worden, drinkt hij best appelcider om de infectie af te wenden. De meeste bacteriën overleven niet in de zure omgeving die azijn creëert. De persoon mengt 1/4 kopje appelciderazijn met 1/4 kopje warm water en gorgelt dit mengsel elk uur. Dit ritueel zorgt er voor dat de keelpijn vermindert. Het is wel verstandig om niet meer of vaker appelciderazijn te consumeren omdat dit anders juist leidt tot keelklachten.

Roos behandelen

Appelciderazijn is goed voor het behandelen van roos. De zuurgraad van appelciderazijn verandert de pH van de hoofdhuid, waardoor het moeilijker wordt voor schimmels om hier te groeien. De persoon mengt 1/4 kopje appelciderazijn met 1/4 kopje water in een spuitfles en sprayt dit op de hoofdhuid. Vervolgens wikkelt hij het hoofd in een handdoek, laat dit vijftien minuten tot één uur zitten en wast daarna het haar. Dit doet hij twee keer per week voor het bekomen van het beste resultaat.

Verdwijnt een slechte adem niet door de tanden te poetsen, dan is het gebruik van appelciderazijn soms nuttig / Bron: Photo Mix, PixabayVerdwijnt een slechte adem niet door de tanden te poetsen, dan is het gebruik van appelciderazijn soms nuttig / Bron: Photo Mix, Pixabay

Slechte adem verwijderen

Lukt het niet om een slechte adem te verwijderen door het poetsen van de tanden en het gebruik van mondwater, dan is het verstandig om één theelepel appelciderazijn te drinken of dit te verdunnen met water om de geur veroorzakende bacteriën te doden.

Tanden witter maken door appelazijn

Af en toe gorgelen met appelciderazijn helpt om vlekken op de tanden te verwijderen, tanden te bleken en bacteriën in de mond en op het tandvlees te doden. Het is wel verstandig om niet overmatig te gorgelen met appelciderazijn omdat de vloeistof het tandglazuur anders aantast.

Verstopte neus verhelpen

Appelciderazijn bevat kalium, dat slijm door een verkoudheid verdunt. Het azijnzuur daarin voorkomt de groei van ziekteverwekkers die bijdragen aan een verstopte neus. Hiervoor mengt de persoon een theelepel appelciderazijn in een glas water en drinkt hij dit om de sinussen te helpen spoelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is appelciderazijn gezond?Is appelciderazijn gezond?Appelciderazijn heeft meerdere gezonde eigenschappen. Zo kan het bijvoorbeeld helpen bij het afvallen en is het ook goed…
Zelf appelazijn makenZelf appelazijn makenAppelazijn is erg veelzijdig, het is goed voor de gezondheid en kan gebruikt worden om het huis te poetsen. Het is antib…
Afvallen met appelazijn werktAfvallen met appelazijn werktWie eenvoudig wil afvallen moet zeker appelazijn proberen. Afvallen met appelazijn gaat namelijk uitstekend, doordat app…
Slank Appel & Chroom, helpt het echt of af te vallen?Slank Appel & Chroom, helpt het echt of af te vallen?Appelazijn wordt al eeuwenlang beschouwd als een uitstekend middel tegen overgewicht. Appelazijn breekt vet af en het ho…
Appelazijn voor uw gezondheidAppelazijn voor uw gezondheidAppelazijn is verkrijgbaar bij de meeste reformzaken en wordt veel gebruikt om af te vallen. Maar appelazijn is niet all…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rawpixel, Pixabay
  • Geraadpleegd op 31 december 2018:
  • 15 Ways Apple Cider Vinegar Benefits Your Health, https://www.rd.com/health/wellness/apple-cider-vinegar-benefits/
  • 6 Health Benefits of Apple Cider Vinegar, Backed by Science, https://www.healthline.com/nutrition/6-proven-health-benefits-of-apple-cider-vinegar
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Health benefits of apple cider vinegar, https://www.medicalnewstoday.com/articles/323721.php
  • Voorzichtigheid geboden met appelciderazijn, https://www.ad.nl/koken-en-eten/voorzichtigheid-geboden-met-appelciderazijn~a9cb50fb/
  • Afbeelding bron 1: Dezidor, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Tobyotter, Flickr (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 3: Photo Mix, Pixabay

Reageer op het artikel "Appelciderazijn: Voordelen van appelazijn voor gezondheid"

Reactie

Sila, 06-04-2019 12:27 #1
Is appelazijn goed voor haaruitval en haargroei?

Infoteur: Miske
Laatste update: 03-06-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!