InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Avocado's: Voordelen voor gezondheid van vrucht avocado

Avocado's: Voordelen voor gezondheid van vrucht avocado

Avocado's: Voordelen voor gezondheid van vrucht avocado Avocado is de vrucht van de avocadoboom, wetenschappelijk bekend als Persea americana. Deze vrucht wordt gewaardeerd om zijn hoge voedingswaarde en wordt aan allerlei gerechten toegevoegd vanwege zijn goede smaak en rijke textuur. Het is het belangrijkste ingrediënt in guacamole. Er zijn veel soorten avocado's die variëren in vorm, namelijk van peervormig tot rond. De groene tot zware vruchten wegen 220 gram. Avocado’s zitten boordevol voedingsstoffen, vitaminen en mineralen. De avocado biedt daarom vele voordelen voor de gezondheid. Mensen met diabetes mellitus (suikerziekte) of acne zijn bijvoorbeeld gebaat met deze heerlijke vrucht.

Voedingsstoffen in avocado's

Avocado's zijn zeer voedzaam en bevatten allerlei verschillende voedingsstoffen, waaronder twintig verschillende vitaminen en mineralen.

Hier zijn enkele van de meest voorkomende voedingsstoffen, in een enkele portie van 100 gram:
  • folaat: 20% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid
  • kalium: 14% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid
  • vitamine B5: 14% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid
  • vitamine C: 17% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid
  • vitamine E: 10% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid
  • vitamine K: 26% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid

De vrucht bevat ook kleine hoeveelheden magnesium, mangaan, koper, ijzer, zink, fosfor en vitamine A, B1 (thiamine), B2 (riboflavine) en B3 (niacine). 100 gram avocado komt overeen met 160 calorieën, 2 gram eiwit en 15 gram gezonde vetten.

Hoewel het 9 gram koolhydraten bevat, zijn er 7 vezels, dus er zijn slechts 2 ‘netto’ koolhydraten. Avocado's bevatten geen cholesterol of natrium en bevatten weinig verzadigd vet.

Bloedsuikerspiegel onder controle houden

Avocado’s bevatten vrijwel geen suiker. De aanwezigheid van enkelvoudig onverzadigde vetten verbetert eveneens de spijsvertering en voorkomt dat de bloedsuikerspiegel stijgt. Deze gezonde vetten helpen de bloedsuikerspiegel en het insulinegehalte onder controle te houden.

Gezond gewichtsverlies bevorderen

Avocado's zijn rijk aan enkelvoudig onverzadigde en meervoudig onverzadigde vetten (allen gezonde vetten). Het opnemen van gezonde vetten in de maaltijden tijdens de dag is belangrijk om mensen een vol en tevreden gevoel te geven na de maaltijd. Deze vetten duren langer om te verteren dan koolhydraten of eiwitten. Het eten van avocado gaat met mate gepaard met een lager lichaamsgewicht, een lagere BMI en een kleinere middelomtrek. Experts adviseren om dagelijks een kleine portie te eten: ongeveer 1/3 van een middelgrote avocado.

Gezonde bloeddruk verkrijgen

Door de hoge kaliumgehaltes in een avocado (hoger dan een banaan) verlaagt de bloeddruk. Een hoge bloeddruk is een belangrijke risicofactor voor een hartaanval, beroerte en nierfalen.

Gunstig voor zwangere vrouwen

Avocado's zijn een unieke voedingsrijke plantaardige voeding die veel van de essentiële voedingsstoffen voor de gezondheid en ontwikkeling van de foetus en de baby bevat. Aangezien de vrucht een goede bron van foliumzuur is, vermindert de consumptie van avocado’s tijdens de zwangerschap het risico op aangeboren afwijkingen. Avocado’s bezitten een reeks voedingsstoffen die een substantiële bijdrage leveren aan een gezonde, voedingsrijke voeding, en dit niet alleen tijdens de zwangerschap, maar ook in de periode vóór de bevruchting en de vroege zwangerschap.

Hersengezondheid verbeteren

Foliumzuur, vitamine C, vitamine E en koper zijn voedingsstoffen die bijdragen aan de hersengezondheid. De vrucht houdt ook hersencellen gezond en ondersteunt de verbindende zenuwen. De consumptie van avocado's door ouderen leidt tot betere geheugen- en probleemoplossende vaardigheden.

Huid verjongen door consumptie van vrucht

Avocado's zijn rijk aan antioxidanten zoals carotenoïden, vitamine E en vitamine C, die allemaal bijdragen aan een gezondere huid. Het is mogelijk om avocado’s te eten voor een goede huidgezondheid, maar het is effectiever om deze rechtstreeks op de huid aan te brengen. Ze bevatten namelijk vetzuren die helpen bij het aanvullen van de natuurlijke beschermende huidbarrière.

Risico op hart- en vaatziekten verminderen

Avocado’s doen de LDL-cholesterolwaarden (LDL = slechte cholesterol) dalen, waardoor ook het risico op hart- en vaatziekten vermindert.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afvallen met avocadoAvocado is een vrucht die vooral veel gegeten wordt in Midden en Zuid-Amerika. Er wordt vaak gezegd dat avocado een gezo…
Is avocado gezond?Is avocado gezond?Is avocado gezond? Ja, deze fruitsoort is erg goed voor uw gezondheid. Meer dan gezond zelfs! Avocado bevat namelijk een…
Eet deze vruchten als je spiermassa wilt opbouwen!Eet deze vruchten als je spiermassa wilt opbouwen!Sommige levensmiddelen zijn beter dan andere voor mensen die proberen om hun spiermassa te vergroten. Bepaalde vruchten…
De geneeskracht van avocadoDe geneeskracht van avocadoDe avocadoboom groeit van oorsprong in Mexico en Midden-Amerika. De boom is familie van de laurier-, kamfer- en kaneelbo…
Een gezonde, koolhydraatarme saladeEen gezonde, koolhydraatarme saladeMisschien volgt u een koolhydraatarm dieet om wat kilo’s af te vallen of omdat u diabetes heeft. Of misschien bent missc…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Coyot, Pixabay
  • Geraadpleegd op 31 december 2018:
  • 12 Proven Health Benefits of Avocado, https://www.healthline.com/nutrition/12-proven-benefits-of-avocado
  • 5 Amazing Health Benefits of Avocado, https://www.health.com/nutrition/5-amazing-powers-of-avocado
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • The health benefits of avocado, https://uk.blastingnews.com/health/2018/02/the-health-benefits-of-avocado-002362845.html
  • What Are Health Benefits Of Avocado?, https://www.medicaldaily.com/what-are-health-benefits-avocado-425465
  • What Are the Health Benefits of Avocado, and Can It Help You Lose Weight?, https://www.everydayhealth.com/diet-nutrition/diet/avocados-health-benefits-nutrition-facts-weight-loss-info-more/

Reageer op het artikel "Avocado's: Voordelen voor gezondheid van vrucht avocado"

Infoteur: Miske
Laatste update: 10-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!