InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Misselijkheid: wat kun je eraan doen?

Misselijkheid: wat kun je eraan doen?

Bij misselijkheid heb je vaak het gevoel dat er iets in je maag zit dat er dringend uit wil. Toch is het niet verstandig dit gevoel op te wekken. Natuurlijk als je vanzelf moet braken, heeft het geen zin om dit tegen te houden. In lichtere gevallen van misselijkheid kun je proberen je maag te kalmeren met een aantal van de volgende middeltjes. Hierbij kun je de misselijkheid de kop indrukken.

Breng je maag tot rust

Een van de oudste en beste remedies tegen misselijkheid is gember. Deze wortel wordt nog voor een heleboel andere kwalen gebruikt. Het is een wonderbaarlijke wortel. Als je voelt dat je misselijk wordt, kun je proberen thee te drinken met gember. Dit zal vermoedelijk de misselijkheid verminderen. Je kunt dit gemakkelijk zelf bereiden door de gemberwortel te raspen tot je ongeveer een eetlepel vol hebt, en deze in je thee te stoppen.

Gember kun je best in combinatie drinken met kamillethee. Kamille heeft een verzachtende werking op het lichaam en kan daarom dus ook maagpijn en misselijkheid tegengaan. Als je geen gember hebt kun je pepermunt gebruiken als alternatief. Dit heeft een gelijkaardige werking. Het is wel iets minder sterk.

Drink naast thee ook veel zoete drankjes

Zoete drankjes kunnen je maag kalmeren. Het helpt daarom ook tegen misselijkheid. Geconcentreerde suiker kun je gebruiken om je maag te kalmeren. Je kunt deze suiker dan het beste in je thee doen. Normaal zou dit niet goed zijn, maar bij tegen misselijkheid en maagpijn is het een goed middeltje. Je kunt als alternatief voor gewone suiker ook cola gebruiken. Hier zitten veel suikers in, en cola heeft daarom een gelijkaardige werking als suiker. Als je geen van beide hebt, kun je ook honing gebruiken.

Pas op met eten

Pas op met wat je eet. Als je heel misselijk bent, zal je maag niet veel kunnen verdragen. Het is dan ook wijs om niet teveel koolhydraten in je voedingschema te nemen. Eet desnoods toast of een paar crackers. Je kunt na een tijdje wel al beginnen met meer eiwitten te eten zoals magere kipbouillon- of filet. Drink ook geen melk, dit gaat op je maag liggen waardoor je nog sneller overgeeft.

Maak niet te wilde bewegingen

Als je jezelf misselijk voelt, ga dan bij voorkeur stil op de bank liggen, of desnoods in je bed. Probeer niet teveel rond te lopen. Hierdoor kan je evenwichtsmechanisme verstoord worden waardoor je sneller gaat overgeven. Je kunt je ook meer op je ademhaling concentreren, als je dit doet wordt de aandacht meer van je maag afgeleid.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Misselijkheid: wat kun je eraan doen?"

Reactie

Paul, 18-08-2014 09:29 #1
Het is nogal verschillend bij wie wat werkt, een vriendin neemt tegen misselijkheid inderdaad droge crackers, ik zelf word daar nog beroerder van, zoete drankjes maken me ook zieker, ik neem iets heel kouds te drinken, gewoon gekoeld water werkt prima bij mij, of koude cola zonder suiker (verlicht ook de hoofdpijn)

Infoteur: Koningaap
Gepubliceerd: 22-03-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!