InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat te doen tegen misselijkheid en overgeven

Wat te doen tegen misselijkheid en overgeven

Wat te doen tegen misselijkheid en overgeven Misselijkheid en/of overgeven is geen prettig gevoel wanneer je dit voorhebt. Je lichaam probeert met braken de schadelijke stoffen terug te verwijderen om zichzelf te herstellen. Je lichaam zal hierdoor veel vocht verliezen en is het belangrijk om te veel drinken om uitdroging te voorkomen.

Misselijkheid en overgeven

Misselijkheid kan veel oorzaken hebben. Alleen al het zien en ruiken of eten van iets dat men vies vindt kan transpireren en overgeven tot gevolg hebben. Angst en reisziekte zijn ook veel voorkomende oorzaken. Als misselijkheid tot overgeven leidt is gastro-enteritis (een infectie), voedselvergiftiging of overmatig alcoholgebruik vaak de oorzaak. Ochtendziekte treedt vaak vroeg in de zwangerschap op en migrainepatiënten geven soms tijdens een aanval over. Misselijkheid en overgeven gaan meestal snel over, maar veel overgeven kan tot uitdroging leiden.

Wat je zelf kan doen

Neem de volgende maatregelen om snel na misselijkheid en/of overgeven te herstellen en uitdroging te voorkomen:
  • Open als je misselijk bent een raam of ga even naar buiten om wat frisse lucht te krijgen.
  • Drink per dag minstens 8 glazen heldere vloeistof zoals water of appelsap. Drink langzaam. Vermijd dranken die de maag kunnen irriteren zoals alcohol, koffie en cola, en drink niet tijdens de maaltijd. Als je weinig plast en donkere urine produceert loopt je het risico uit te drogen en moet je meer drinken.
  • Eet zover mogelijk vaker en neem kleinere porties. Eet langzaam. Begin met lichtverteerbaar voedsel zoals rijst, pasta, kippensoep of droge toast. Vermijd gekruid of vet eten en erg heet of erg koud eten en drinken.
  • Rust na het eten even. Ga in een stoel zitten of overeind in bed (door plat te liggen wordt je misselijker). Beweeg niet veel, dat kan tot overgeven leiden.
  • Vermijd sterke geuren zoals parfums want die kunnen tot overgeven leiden.
  • Gebruik van gember kan misselijkheid verhelpen, speciaal bij reisziekte.
  • Leg als je last hebt van ochtendmisselijkheid droge biscuitjes bij je bed en eet er een vlak voor het opstaan.

Ga naar de dokter als:
  • Je niet weet wat de oorzaak is van de misselijkheid of overgeven.
  • Misselijkheid en overgeven niet binnen de 24 uur ophouden.
  • Er andere symptomen optreden.
  • Je regelmatig medicijnen gebruikt zoals de anticonceptiepil omdat overgeven de werkzaamheid daarvan kan verminderen.

Waarschuwing: Ga direct naar de dokter als misselijkheid en overgeven optreden na hoofdletsel of vergezeld gaan van bloed in braaksel, zware hoofdpijn of hevige pijn in het onderlichaam.

Gember tegen misselijkheid

Gember helpt tegen misselijkheid en is een goed middel tegen reisziekte. Er zijn capsules met gemberwortel, maar je kan ook stukjes gekonfijte of rauwe gember eten, gemberpoeder aan een glas vruchtensap toevoegen of gemberthee maken.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen tegen misselijkheidWat te doen tegen misselijkheidMisselijkheid is erg vervelend. Als je misselijk bent, is er altijd wel een oorzaak. Je lichaam reageert op een bepaalde…
Wat te doen tegen ochtendmisselijkheid? Oorzaken en tipsWat te doen tegen ochtendmisselijkheid? Oorzaken en tipsJe 's ochtends bij het opstaan misselijk voelen alleen al bij het zien van het ontbijt of het ruiken van sterke geuren:…
Aromatherapie bij misselijkheid en brakenAromatherapie bij misselijkheid en brakenMisselijkheid en braken zijn erg vervelende kwaaltjes, waar vaak geen direct voor de hand liggende behandeling voor is.…
Misselijkheid, wat kun je er tegen doen?Misselijkheid, wat kun je er tegen doen?Iedereen is wel eens misselijk of moet overgeven. Misselijkheid ontstaat doordat een bepaald stukje van de hersenen, het…
Ben je vaak misselijk? Oorzaken en tips bij misselijkheidBen je vaak misselijk? Oorzaken en tips bij misselijkheidMisselijkheid is een erg vervelend gevoel dat in het algemeen vrij veel voorkomt. Vaak gaat misselijkheid gepaard met br…

Reageer op het artikel "Wat te doen tegen misselijkheid en overgeven"

Infoteur: Krisdeprest
Laatste update: 28-12-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!