InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Waarom ben ik misselijk? Hoe los ik dit op?

Waarom ben ik misselijk? Hoe los ik dit op?

Waarom ben ik misselijk? Hoe los ik dit op? Misselijkheid ontstaat onder andere door een ziekte of het eten van teveel voedsel. Deze natuurlijke reactie zorgt er soms voor dat men braakneigingen krijgt. Deze braakneigingen kunnen echter negatieve gevolgen hebben voor het lichaam wanneer het regelmatig gebeurt. Hiernaast kan het gevoel van misselijkheid opnieuw optreden wanneer men een negatieve ervaring heeft gehad met een bepaalde product. Hoe komt het dat men in dit geval opnieuw misselijk kan worden? Wat kan men doen tegen een reisziekte en wat is precies een "luchtziekte"?

Misselijkheid

Wat is misselijkheid?

Wanneer men misselijk is heeft men last van lusteloosheid. Als gevolg hiervan kan men zelfs gaan braken. Hiernaast is er in de mond een verhoogde hoeveelheid speeksel aanwezig. Misselijkheid kan zelfs een psychologische oorsprong hebben.

De mogelijke oorzaken van misselijkheid

Misselijkheid kan ontstaan vanwege diverse achterliggende oorzaken, zoals bijvoorbeeld ziektes of zwangerschap. Meestal ontstaat het vanuit de maag. Het komt zelden voor dat misselijkheid veroorzaakt wordt door een ernstige ziekte.

Reisziekte

Personen die last hebben van een reisziekte kunnen braakneigingen krijgen. Een reisziekte kan onder andere een wagenziekte, zeeziekte of luchtziekte zijn. Laatstgenoemde is misselijkheid die ontstaat tijdens een vlucht met het vliegtuig. Man kan de symptomen van een reisziekte verminderen door van tevoren voldoende te eten. Hiernaast bestaan er medicijnen zoals 'antihistaminica' en 'scopolamine' (pleistervorm) die de misselijkheid weg kunnen nemen.

Voedsel en drank

Het komt regelmatig voor dat voedsel en drank een rol spelen bij het ontstaan van deze aandoening. Dit gebeurt meestal als men teveel gegeten of gedronken heeft. Hiernaast kan vanwege bedorven voedsel misselijkheid ontstaan. Door bedorven voedsel kan er namelijk een acute maagvliegontsteking ontstaan. Deze aandoening staat ook wel bekend als "gastritis". Gastritis ontstaat ook onder andere door het eten van te koud of warm voedsel. Niet alleen vanwege het nuttigen van voedsel of drank kan er misselijkheid optreden, soms ontstaat het slechts vanwege een gedachte of geur van het product. Het is dan meestal een negatieve herinnering of associatie die men hieraan heeft. Vaak is men dan eerder misselijk geworden door dit voedsel.

Hersenprikkel

Soms begint misselijkheid met een hersenprikkel die op een bepaalde plek in de hersenen plaatsvindt. De desbetreffende hersenzenuw die hieraan schuldig is heet de "nervus vagus". Deze hersenzenuw staat in verbinding met de maag. Wanneer de zenuw bepaalde impulsen naar de maag stuurt kan de maag hierop reageren. Hierdoor wordt er soms teveel maagzuur aangemaakt waardoor er mogelijk misselijkheid optreedt. De hersenzenuw kan gestimuleerd worden vanwege een nare associatie van een bepaald voedingsmiddel of gebeurtenis. Hiernaast kunnen het lichaam en de hersenen anders reageren wanneer men zwanger is. Dit komt vanwege de hormonen die zich in het lichaam bevinden.

Misselijkheid vanwege een zwangerschap

De misselijkheid die men krijgt vanwege een zwangerschap wordt ook wel "zwangerschapsmisselijkheid" of "ochtendmisselijkheid" genoemd. Deze misselijkheid is grotendeels in de eerste maanden en tijdens de ochtend te merken. De klachten verdwijnen na zo'n vier maanden. Wanneer de misselijkheid ernstig is spreekt men van "hyperemesis gravidarium". De term is een combinatie van het Griekse woord hyperemesis ("extreem braken") en het Latijnse woord gravidarium ("van zwangeren"). Hierdoor kunnen er complicaties ontstaan zoals uitdroging, gewichtsverlies en overgeven. De diagnose kan gesteld worden aan de hand van het bestuderen van de algemene gesteldheid van de moeder in combinatie met een onderzoek met behulp van een urinemonster. Wanneer de aandoening geconstateerd is worden er diverse maatregelen genomen. Bij een vocht en voedingstekort wordt er met behulp van een infuus de juiste stoffen aangevuld. Hiernaast worden er eventueel medicijnen voorgeschreven die braken tegengaan.

De griep

Griep ontstaat door het influenzavirus. Deze ziekte komt vooral in de wintermaanden voor wanneer het menselijk afweersysteem het meest te verduren heeft. Als gevolg hiervan kan er koorts en misselijkheid optreden. Men heeft koorts wanneer de lichaamstemperatuur hoger is dan 38 graden. Ondanks de misselijkheid is het belangrijk om voldoende te blijven eten en drinken.

Ernstige ziekte

Wanneer men besmet is met tyfus kan er misselijkheid ontstaan. De ziekte wordt meestal veroorzaakt door de "Salmonella typhosa"-bacterie. Deze bacterie zorgt namelijk voor een hevige buikinfectie. Tyfus is te herkennen aan onder andere een hevige koorts, griep, misselijkheid en huiduitslag. De ziekte komt in Nederland haast niet voor.
© 2015 - 2019 Island, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Tips om misselijkheid en braken te verhelpenTips om misselijkheid en braken te verhelpenMisselijkheid en braken zijn tekenen dat het niet goed gaat met je lichaam. Rusten is daarom van primordiaal belang. Als…
Cocculus indicus gebruiken tegen reisziekteCocculus indicus gebruiken tegen reisziekteCocculus indicus is een homeopathisch middel dat onder andere gebruikt kan worden om wagenziekte of andere vormen van re…
Reisziekte, oorzaak en behandelingReisziekte, oorzaak en behandelingOnder reisziekte worden verstaan zeeziekte, wagenziekte en luchtziekte. De meest voorkomende symptomen van reisziekte zi…
Ochtendmisselijkheid of reisziekte? De Sea-Band helpt!Zwangere vrouwen hebben vaak de eerste drie maanden last van (ochtend)misselijkheid. Andere mensen en kinderen hebben la…
Ben je vaak misselijk? Oorzaken & tips bij misselijkheidBen je vaak misselijk? Oorzaken & tips bij misselijkheidMisselijkheid is een erg vervelend gevoel dat in het algemeen vrij veel voorkomt. Vaak gaat misselijkheid gepaard met br…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Verdy p, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://www.menselijk-lichaam.com/algemeen/misselijkheid
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/misselijkheid/item32757
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/zwangerschapsmisselijkheid/item33576
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Hyperemesis_gravidarum
  • http://www.gezondheidsnet.nl/ziekten/koorts-verhoging-febris-pyrexia
  • http://www.menselijk-lichaam.com/besmettelijke-ziektes/tyfus
  • https://www.thuisarts.nl/reisziekte

Reageer op het artikel "Waarom ben ik misselijk? Hoe los ik dit op?"

Infoteur: Island
Laatste update: 08-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!