InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Knoflook: Voordelen rauwe teentjes knoflook voor gezondheid

Knoflook: Voordelen rauwe teentjes knoflook voor gezondheid

Knoflook: Voordelen rauwe teentjes knoflook voor gezondheid Knoflook maakt deel uit van de uienfamilie en de 'bol' van dit kruid bestaat meestal uit 10-20 kleinere delen, de 'teentjes'. Het wordt gebruikt als smaakversterker in curry’s, wokgerechten, pizza-toppings, pasta's, vleesbereidingen, dipsauzen enzovoort. Het heeft de kracht om elk gerecht onmiddellijk op te fleuren. Knoflook bevat namelijk hoge gehaltes van bepaalde zwavelverbindingen die verantwoordelijk zijn voor de zeer krachtige en scherpe geur en smaak. Daarnaast bieden de zwavelverbindingen in rauwe knoflook diverse gezondheidsvoordelen, bijvoorbeeld voor het hart en de huid.

Voedingswaarde van rauwe teentjes knoflook

Elke 100 gram rauwe knoflook bestaat uit 150 calorieën, 33 gram koolhydraten en 6,36 gram eiwit. Knoflook is ook verrijkt met vitamine B1, B2, B3, B6, folaat, vitamine C, calcium, ijzer, magnesium, mangaan, fosfor, kalium, natrium en zink.

Antibacteriële en antiparasitaire eigenschappen

Het hoge zwavelgehalte in knoflook geeft het antibiotische eigenschappen, waardoor het spijsverteringsstelsel schoon blijft door giftige stoffen weg te spoelen. Een mondwater op basis van knoflook klinkt misschien niet als een frisse, milde ademhaling, maar een zeer kleine hoeveelheid extract is voldoende om bacteriën die gaatjes (tandbederf) veroorzaken, te elimineren. Verdund knoflookextract helpt bovendien bij de behandeling van lintworminfecties bij kinderen.

Behandeling van verkoudheid en griep

Knoflook biedt een verlichting van een hardnekkige verkoudheid en griep. Door twee à drie teentjes knoflook per dag te nemen of een paar kopjes knoflookthee te drinken (met een vleugje honing of gember om de smaak te verbeteren), verdwijnt een verstopte neus, geneest de verkoudheid en versterkt het immuunsysteem.

Gezondheid van huid en haar

De verkwikkende eigenschappen van knoflook beschermen de huid tegen het effect van vrije radicalen. Verder vertraagt knoflook het verlies van collageen. Een verlies aan collageen resulteert in een minder elastische, ouder wordende huid. Het topisch (op de huid) toepassen van knoflook biedt een verlichting van huidaandoeningen zoals eczeem (chronische huidziekte met droge huid en jeukende huid). Het is ook een effectief middel tegen schimmelinfecties zoals voetschimmel en ringworm. Geplette knoflookextract op de hoofdhuid wrijven of het haar inmasseren met knoflook-geïnfundeerde olie voorkomt haaruitval en keert dit zelfs om.

Preventie van hartziekten door teentjes knoflook

Het dagelijks consumeren van knoflook (in voedsel of rauw) helpt het cholesterolgehalte te verlagen door de antioxiderende eigenschappen van Allicin. Knoflook is ook erg effectief om de bloeddruk en de bloedsuikerspiegel te reguleren. Dankzij knoflook verlaagt het LDL-cholesterolgehalte (slechte cholesterol) en de totale cholesterol met 10 à 15%. De zwavelhoudende verbinding Allicine verliest wel de medicinale eigenschappen wanneer knoflook helemaal wordt gekookt. Het is absoluut noodzakelijk om knoflook rauw of half gekookt te consumeren voor het verkrijgen van de voordelen van de hartgezondheid.

Preventie van hersenaandoeningen

Het risico op het ontwikkelen van de ziekte van Alzheimer en dementie verlaagt door het consumeren van knoflook. Knoflook bevat immers antioxidanten die bescherming bieden tegen de veroudering en tegen celschade.

Verwijdering van splinters

Niet alleen de consumptie van knoflook biedt gezondheidsvoordelen. Ook de toepassing van knoflook op de huid is mogelijk. Knoflook is namelijk bruikbaar tegen hardnekkige splinters. Door een stuk gesneden knoflook over de splintersnede te plaatsen en dit vervolgens af te dekken met een verband, verdwijnt de splinter.

Zuivering van bloed

Dagelijks twee teentjes rauwe knoflook met warm water nemen tijdens de ochtend en overdag veel koud water drinken, helpt het lichaam te reinigen en gifstoffen te verwijderen uit het bloed. Hierdoor krijgen mensen een gezonde huid aan de buitenkant, waarop minder acne (chronische huidaandoening met ontsteking van talgklieren) ontstaat.

Bij een overmatige inname van knoflook ontstaat hoofdpijn / Bron: Geralt, PixabayBij een overmatige inname van knoflook ontstaat hoofdpijn / Bron: Geralt, Pixabay

Voorzichtigheid bij consumptie van knoflookteentjes

Het is aangewezen om niet meer dan 2-3 knoflookteentjes per dag te consumeren zonder een arts te raadplegen. Een overmatige inname van knoflook veroorzaakt namelijk enkele mogelijke symptomen zoals:

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Knoflook bevordert de erectie en voorkomt hartproblemenKnoflook bevordert de erectie en voorkomt hartproblemenLast van erectieproblemen, een te hoog cholesterolgehalte of dichtslibbende kransslagaderen? Het eten van vier teentjes…
Is knoflook gezond?Is knoflook gezond?Is knoflook gezond? Jazeker, het heeft veel voordelen voor de gezondheid. Dit door de sterke natuurlijke ingrediënten. H…
De helende werking van knoflookDe helende werking van knoflookOver de hele wereld bestaan er ongeveer 600 verschillende variëteiten van knoflook. Het is heerlijk als smaakmaker in ta…
Bruschetta, Italiaanser kan het nietBruschetta, Italiaanser kan het nietBruschetta als voorgerecht, borrelhapje of tussendoortje, altijd een succes! Deze typische antipasti uit Italie zijn ori…
Hoe kan knoflook de gezondheid verbeteren?Hoe kan knoflook de gezondheid verbeteren?We weten allemaal dat knoflook de basis vormt voor een lekkere maaltijd. Toch kunnen er vele medische eigenschappen aan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • Geraadpleegd op 30 december 2018:
  • 11 bewezen gezondheidsvoordelen van knoflook, https://www.ahealthylife.nl/11-bewezen-gezondheidsvoordelen-van-knoflook/
  • 11 Proven Health Benefits of Garlic, https://www.healthline.com/nutrition/11-proven-health-benefits-of-garlic
  • 7 Raw Garlic Benefits for Fighting Disease, https://draxe.com/7-raw-garlic-benefits-reversing-disease/
  • 7 Surprising Health Benefits Of Garlic, https://food.ndtv.com/food-drinks/powerhouse-of-medicine-and-flavour-surprising-health-benefits-of-garlic-1200468
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Garlic: Proven benefits, https://www.medicalnewstoday.com/articles/265853.php
  • What Are the Benefits of Chewing Raw Garlic?, https://healthyeating.sfgate.com/benefits-chewing-raw-garlic-3104.html
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Knoflook: Voordelen rauwe teentjes knoflook voor gezondheid"

Infoteur: Miske
Laatste update: 09-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!