InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Mondwater en mondspoeling: Soorten en gebruik

Mondwater en mondspoeling: Soorten en gebruik

Mondwater en mondspoeling: Soorten en gebruik Mondwaters of mondspoelingen zijn middelen waarmee mensen weer een frisse adem kunnen krijgen. Dit vervangt de normale mondhygiëne niet, die bestaat uit het minimaal twee keer per dag de tanden poetsen en dagelijks de tanden flossen. Niettemin hebben mondspoelingproducten mogelijk een aanvullend effect en zorgen ze dan voor een betere tand- en mondgezondheid. Op de markt zijn heel veel verschillende mondspoelingproducten verkrijgbaar. Ze hebben allen een eigen functie en smaak en daarnaast zijn de ingrediënten verschillend. Deze informatie is belangrijk voor de keuze van mondwater. Het gebruik van mondspoelingmiddelen vereist tot slot een correct gebruik om van het maximale effect te kunnen genieten.

Indicatie mondwater en mondspoeling

Een frisse adem verkrijgen is mogelijk dankzij mondwater of een mondspoeling. Blijven mensen echter kampen met een stinkende adem (halitose), dan verdient het de aanbeveling dat ze hiermee de arts opzoeken zodat hij de oorzaak hiervan opspoort en zo snel mogelijk een behandeling voorstelt. Sommige mondwatersoorten, zoals fluoridespoelingen, beschermen de tanden tegen zuren geproduceerd door tandplakbacteriën. Een andere belangrijke functie van mondspoelingmiddelen is om de ademgeur weer te verfrissen bij een persoon die herstelt van een schimmelinfectie of een tandvleesaandoening.

Aanvullend bij tand- en mondhygiëne

Mondwater is geen vervanging voor een goede mondverzorging, waarbij het nodig is om tweemaal per dag de tanden grondig te poetsen en ook dagelijks tussen de tanden te flossen. Het gebruik van mondwater is met andere woorden geen vrijgeleide om niet te zorgen voor een correcte mondhygiëne. Wel zijn sommige mondwaters mogelijk aanvullend. Een mondspoeling bevat namelijk mogelijk diverse ingrediënten om bacteriën te bestrijden. Eén van deze stoffen is ‘cetylpyridiniumchloride’, een kiembestrijdend ingrediënt dat veilig en effectief is. Een mogelijke bijwerking die af en toe voorkomt bij het gebruik van mondspoelingen met deze stof is een onaangename nasmaak, al treedt dit maar bij weinig mensen op. Andere mondspoelingrediënten zijn povidonjodium en etherische oliën. Tandplak vermindert over het algemeen meer dankzij het gebruik van een mondspoeling met povidonjodium, etherische olie of chloorhexidine, en daarnaast verminderen ze de bacteriële indicatoren van gingivitis (tandvleesontsteking door tandplak met bloedend tandvlees). Op de markt zijn eveneens mondspoelingen te vinden met kruidenextracten, maar deze verbeteren over het algemeen de mond- en tandgezondheid niet.

De tanden poetsen en flossen blijft noodzakelijk / Bron: Photo Mix, PixabayDe tanden poetsen en flossen blijft noodzakelijk / Bron: Photo Mix, Pixabay

Fluoride mondspoelingproducten

In de meeste gevallen is het tweemaal daags poetsen met een fluoridetandpasta voldoende om gaatjes (tandbederf) te voorkomen. Wanneer mensen echter gevoelig zijn voor gaatjes, is een fluoridemondspoeling aangewezen naast het poetsen en flossen van de tanden. Deze fluoridemondspoelingen zijn aanvullend bedoeld, en dit dan vooral in gebieden waar het drinkwater niet wordt aangevuld met fluoride. Deze spoelingen zorgen voor een sterker tandglazuur en werken beschermend tegen zuurschade.

Gebruik van mondspoelingen en mondwaters

Etiket

Het is belangrijk om goed het etiket van het product na te lezen. Sommige merken gebruiken namelijk verschillende concentraties. Het is dan soms ook nodig om een mondspoelingmiddel te verdunnen met water. Verder is het gebruik van de juiste hoeveelheid mondwater aanbevolen. Dit staat op het etiket van het product of is voorgeschreven door de tandarts.

Gebruik voor of na het poetsen?

De vraag of het gebruik van mondspoelingen voor of na het poetsen en flossen van de tanden dient te gebeuren, is afhankelijk van diverse factoren. Vooreerst speelt de persoonlijke voorkeur van een persoon een rol. Daarnaast verkiezen fabrikanten soms een specifieke volgorde, afhankelijk van de ingrediënten van de mondspoeling. Indien mensen echter na het tandenpoetsen gebruikmaken van het de mondspoeling, is het aanbevolen dat ze zeer grondig en krachtig de tanden spoelen met water. Pas daarna mag een persoon mondwater toepassen.

In de mond

Mensen brengen het mondwater aan in de mond en sluiten direct daarna de mond. Ze spoelen dan stevig de mond die gesloten blijft. Voor het correct gebruik van mondwater is het nodig om het label goed na te lezen. De meeste producten moeten dertig seconden tot één minuut in de mond blijven alvorens alles uit te spugen. Hierop bestaan echter uitzonderingen. Na de voorgeschreven tijd spugen mensen de substantie uit. Het is belangrijk om het mondspoelingmiddel niet in te slikken. Het fluoride in de meeste fluoridespoelingen is namelijk mogelijk giftig wanneer mensen hiervan een overdosis innemen (fluorideoverdosis). Wanneer een kind mondwater gebruikt, is het belangrijk dat de ouder strikt toeziet dat het kind het product niet inslikt. Kinderen jonger dan zes jaar mogen overigens geen mondspoeling gebruiken, tenzij voorgeschreven door een tandarts, omdat ze het product toch snel inslikken en hun slikreflexen nog niet zo goed werken.

Kort na het gebruik

Om het meeste profijt te halen uit fluoridemondwater, is het belangrijk om niet te eten, drinken of roken gedurende minstens dertig minuten. Het fluoride moet namelijk voldoende lang aanwezig blijven in de mond om zijn functie te kunnen verrichten.

Verschillende mondwaters

Functie

Op de markt zijn diverse mondspoelingmiddelen verkrijgbaar. Sommige producten verfrissen de adem. Andere mondwaters beschermen de tanden tegen gaatjes of tandplak. Nog andere mondspoelingen bevatten kiemdodende ingrediënten om tandplak te voorkomen. Al deze middelen bestaan in diverse smaken.

Alcohol

Verder zijn mondspoelingmiddelen met of zonder alcohol beschikbaar. Veelal bevat een mondspoelingproduct wel alcohol, wat problematisch is indien mensen dit in grote hoeveelheden opzettelijk inslikken. Alcoholvrije mondwaterproducten zijn betere opties voor gezinnen met kinderen die allen hetzelfde product gebruiken. Daarnaast is alcoholvrije mondspoeling de beste optie voor herstellende alcoholisten omdat ze met mondwaters met alcohol weer sneller vervallen in alcoholmisbruik.

Gevoeligheid

Een ander element waarmee mensen rekening houden bij de keuze en aankoop van mondwater, is de ingrediëntenlijst. Sommige mensen hebben namelijk gevoelig tandvlees, vooral na bijvoorbeeld een tandheelkundige ingreep. Mensen opteren dan het best voor alcoholvrij of natuurlijk mondwater. Natuurlijke mondwaters bevatten vaak ingrediënten zoals aloë vera en kamille en zorgen dan voor een rustgevend effect.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slechte adem: Wat zijn de oorzaken?Slechte adem: Wat zijn de oorzaken?Slechte adem komt bij meer mensen voor dan je eerst zult verwachten. Meer dan 20% van de Nederlandse bevolking heeft las…
Slechte adem - wat kan je er aan doen?Slechte adem - wat kan je er aan doen?Veel mensen hebben er last van, een slechte adem. Sommige mensen hebben het zelf niet door en andere mensen denken dat z…
Onfrisse, slecht ruikende adem: oorzaken, behandeling & tipsOnfrisse, slecht ruikende adem: oorzaken, behandeling & tipsHoewel iedereen heeft wel eens last heeft van een slecht ruikende adem heerst er over dit onderwerp een beetje een socia…
8 manieren om stinkende adem te verhelpenJe kent het wel mensen met een stinkende adem of misschien heb je zelf wel een stinkende adem. Dit is heel vervelend wan…
Het voorkomen van een slechte ademHet voorkomen van een slechte ademEen slechte adem komt heel veel voor en begint een steeds groter probleem te worden. Ongeveer 25% van de mensen heeft va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hannahlouise123, Pixabay
  • Geraadpleegd op 27 februari 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Mouthwash (Mouthrinse), https://www.ada.org/en/member-center/oral-health-topics/mouthrinse
  • The Different Types of Mouthwash, http://canyontrailsfamilydental.com/different-types-mouthwash/
  • Types of Mouthwash : Guide to Mouthwash, http://www.medic8.com/cosmetic-dentistry/dental-hygiene/mouthwash/types.html
  • Types of Mouthwash: Choose One that Works for You, https://crest.com/en-us/oral-health/why-crest/mouthwash/types-mouthwash-choose-one-works-for-you
  • Types of Mouthwash: Find the One That Works for You, https://oralb.com/en-us/oral-health/solutions/mouthwash/types-mouthwash-one-that-works-for-you
  • What is mouthwash, how it works and how to use it?, https://www.oralb.co.uk/en-gb/oral-b-institute/mouthwash/how-to-use-mouthwash
  • Afbeelding bron 1: Photo Mix, Pixabay

Reageer op het artikel "Mondwater en mondspoeling: Soorten en gebruik"

Infoteur: Miske
Laatste update: 21-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mond- en kaakproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!