InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Tandpasta’s: Soorten en adviezen bij aankoop van tandpasta

Tandpasta’s: Soorten en adviezen bij aankoop van tandpasta

Tandpasta’s: Soorten en adviezen bij aankoop van tandpasta Dankzij een goede mondhygiëne is het mogelijk om gezonde tanden en gezond tandvlees te behouden. Een vieze adem komt bovendien niet tot stand. Om dit te bewerkstelligen, is het belangrijk om de juiste tandpasta te kiezen. De keuze voor tandpasta is erg individueel en gericht op de eigen behoeften en wensen. Het is steeds belangrijk om zorgvuldig de etiketten te lezen en de aanwezige ingrediënten te begrijpen. Bij twijfel is het verstandig om advies te vragen aan een tandarts. De tanden poetsen gebeurt tot slot minimaal twee keer per dag gedurende minstens twee minuten.

Bezoek aan de tandarts

Het is niet altijd eenvoudig om het juiste tandpastamerk te kiezen. Als een persoon niet zeker is, is advies van een tandarts nuttig. Een tandarts houdt rekening met de mondgezondheid en individuele behoeften bij het aanbevelen van producten. Een goede tandpasta is slechts één onderdeel is van een goede mondhygiëne. Andere mondhygiëneproducten omvatten tandenborstels, tongkrabbers en mondspoelingen.

Adviezen bij aankoop van tandpasta

Etiket lezen

Het is raadzaam om het etiket van de tandpasta goed na te lezen, want niet elke soort tandpasta is voor iedereen geschikt. Sommige tandpasta’s zijn bijvoorbeeld niet geschikt voor jongere kinderen. Fabrikanten zijn verplicht om alle aroma's en zoetstoffen op het etiket te vermelden. Het grondig doornemen van het etiket is eveneens belangrijk om specifieke stoffen of chemicaliën te vermijden indien de patiënt hiervoor gevoelig is.

Vaak voorkomende ingrediënten zijn onder meer:
  • calciumcarbonaat en silicaten, beide abrasieve materialen (zitten korreltjes in om te kunnen scrubben)
  • glycerol, om de tandpasta een gelachtige consistentie te geven
  • natriumlaurylsulfaat (SLS), een detergent dat zorgt voor schuimende tandpasta: mensen met aften opteren best voor tandpasta zonder SLS.
  • sacharine, een zoetstof

Fluoride

Fluoride is een natuurlijk mineraal dat helpt om tanden te beschermen tegen tandbederf, gaatjes en schadelijk voedsel en dranken. Fluoride vermindert de hoeveelheid tandheelkundige infecties en tandbederf aanzienlijk. De meeste tandpasta's bevatten ten minste een kleine hoeveelheid fluoride, maar sommige bevatten grotere hoeveelheden voor mensen die verzwakt of minder tandglazuur bezitten. Fluoride is bijgevolg een essentieel ingrediënt in tandpasta.

Gebitsproblemen

Mensen met gebitsproblemen opteren voor een tandpasta die aan hun specifieke behoeften voldoet. Sommige mensen hebben bijvoorbeeld een desensibiliserende tandpasta nodig. Desensibiliserende tandpasta bevat specifieke verbindingen, zoals kaliumnitraat, waarbij bepaalde tandgebieden geen pijnsignalen meer krijgen.

Individuele behoeften en voorkeuren

Iedereen is anders en heeft verschillende behoeften en voorkeuren. Sommige mensen willen diverse tandpasta’s uitproberen terwijl anderen bij één vast merk blijven. Verder houden mensen eventueel rekening met alle gevoeligheden voor ingrediënten, de tandheelkundige behoeften en de verfrissende kenmerken van de tandpasta.

Suikerachtige tandpasta vermijden

Vooral kindertandpasta bevat een hoog suikergehalte om het smakelijker te maken. Suiker draagt echter bij aan tandbederf. Bijgevolg is het gebruik van tandpasta met suiker niet aan te raden.

Soorten tandpasta’s

Antimicrobiële tandpasta

Antimicrobiële tandpasta’s bevatten stannofluoride, een antibacterieel middel dat ook voordelen biedt tegen gaatjes en gevoelige tanden.

Bestrijding van tandsteen

Tandplak (een laag bacteriën) vormt zich op de tanden voor en na het poetsen van de tanden. Wanneer de tandplak verhardt, wijzigt dit in tandsteen. Tandsteen is moeilijk te verwijderen en draagt mogelijk bij aan tandvleesaandoeningen. Een goede mondhygiëne en regelmatige tandreiniging voorkomen tandsteenafzettingen. Mensen die al tandsteen op hun tanden hebben, moeten regelmatig de tandarts bezoeken. Ze gebruiken daarnaast ook tandpasta om tandsteen te verminderen. Deze tandpasta bevat chemicaliën, zoals pyrofosfaten en zinkcitraat, die verdere opbouw van tandsteen voorkomt.

Natuurlijke tandpasta

Natuurlijke tandpastaproducten bevatten meestal geen fluoride. Sommige holistische tandartsen adviseren natuurlijke tandpasta, vooral voor mensen die zich zorgen maken over fluoride en andere chemische ingrediënten in hun tandpasta. Deze tandpasta's zijn gemaakt van kruidenextracten en andere natuurlijke ingrediënten, zoals essentiële olie van gember, zeewierextract, propolis en nog veel meer. De meeste ‘natuurlijke’ tandpasta's zijn niet bewezen effectief. Mensen die natuurlijke tandpasta willen gebruiken, moeten de ingrediënten zorgvuldig controleren en de voor- en nadelen afwegen.

Tandpasta voor kinderen

Tandpasta voor kinderen bevat over het algemeen minder fluoride of schurende middelen. Kindertanden vereisen niet dezelfde intensiteit van reinigen als meer volledig gevormde volwassen tanden. De kindertanden lopen namelijk schade op door het gebruik van te harde producten. Kinderen zijn ook meestal kieskeuriger dan volwassenen als het gaat om zaken als smaak, textuur en consistentie. Op de markt zijn daarom ook ‘kindvriendelijke’ tandpasta’s beschikbaar. Het is wel oppassen dat het suikergehalte in deze tandpasta’s niet te hoog is.

Witte tanden (whitening tandpasta)

Veel mensen willen een wittere glimlach en daarom kiezen ze het beste voor tandpasta voor witte tanden. Deze producten bevatten schurende ingrediënten die de tanden polijsten of vlekken van het tandoppervlak verwijderen. Mensen met gevoelige tanden willen misschien geen tandpasta kiezen die chemicaliën bevat om de tanden te bleken, omdat deze de gevoeligheid verergeren. Een tandarts biedt advies over veilige blekende tandpasta’s voor gevoelige tanden.

Zeer gevoelige tanden

Mensen met zeer gevoelige tanden hebben het soms lastig om de tanden te poetsen. Voedsel en dranken zoals ijs en warme koffie zijn voor deze mensen pijnlijk om te consumeren. Speciale soorten tandpasta verlichten de symptomen van gevoelige tanden. De meeste vrij verkrijgbare opties zijn effectief. Sommige mensen ervaren echter geen verlichting van de symptomen. De tandarts schrijft voor deze patiënten een sterker product voor.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe krijg ik mooie witte tanden? Ook zonder bleechen!Wil jij ook wittere tanden net zoals acteurs en zangers die in de spotlight staan? Het is mogelijk en er bestaan verschi…
Fijne tandpasta's zonder fluorFijne tandpasta's zonder fluorVeel tandpasta's bevatten fluoride, daardoor zou gaatjes in het gebit voorkomen kunnen worden. Maar wist je dat fluoride…
Houd je gebit in topconditie!Houd je gebit in topconditie!Je tanden zijn belangrijk. Je gebruikt ze om te scheuren, te bijten, te kauwen en zelfs om te versieren. Een stralende g…
Melkgebit wisselen: pijn verzachtenWanneer je kind tandjes krijgt dan doet dat pijn. Ook bij het wisselen van het melkgebit kan het kind pijn hebben. Als j…
Mondwater: met of zonder alcoholMondwater: met of zonder alcoholVoor het ultiem verfrissend gevoel kun je natuurlijk naar de Franse sneeuwtoppen rijden en lekker van het frisse weer ge…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bru-nO, Pixabay
  • Geraadpleegd op 29 juli 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Different Types of Toothpaste, https://www.robertrosenfelddds.com/different-types-toothpaste/
  • Tandpasta, https://www.tandartsplein.nl/blog/dossiers/mondverzorging/tandpasta/
  • Types of Toothpaste, https://www.dentalhealth.ie/dentalhealth/teeth/typesoftoothpaste.html
  • Types of Toothpaste: Benefits & Differences,
  • What is the best kind of toothpaste to use?, https://www.medicalnewstoday.com/articles/322577.php
  • What’s The Difference Between All Those Different Types Of Toothpaste?, https://www.scienceabc.com/eyeopeners/whats-the-difference-between-all-those-different-types-of-toothpaste.html

Reageer op het artikel "Tandpasta’s: Soorten en adviezen bij aankoop van tandpasta"

Infoteur: Miske
Laatste update: 21-01-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Mond- en kaakproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!