InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Fijne tandpasta's zonder fluor

Fijne tandpasta's zonder fluor

Fijne tandpasta's zonder fluor Veel tandpasta's bevatten fluoride, dat zou gaatjes in het gebit kunnen voorkomen. Maar wist je dat fluoride helemaal niet zo gezond is om binnen te krijgen in het lichaam? Daarom is het wellicht erg verstandig eens rond te kijken naar een tandpasta zonder fluor erin. En echt, die tandpasta's zijn ook gewoon goed voor de tanden. Het is natuurlijk ook mogelijk om zelf een soort van tandpasta te maken, dat kan al heel simpel. Ook voor implantaten wordt vaak een tandpasta zonder fluor aangeraden. Van steeds meer merken zijn er nu ook tandpasta's te verkrijgen zonder fluoride erin, gewoon omdat er steeds meer vraag is naar tandpasta zonder fluor. Daarnaast is het ook mogelijk om zelf een soort van tandpasta te maken, helemaal op basis van natuurlijke ingrediënten. De onderstaande merken hebben allemaal wel één of meerdere soorten tandpasta in hun assortiment zonder fluor.

Weleda

Weleda is een merk dat wat meer bekend staat als een product met natuurlijke bestanddelen erin. Deze fabrikant werkt ook veel met verschillende kruiden. Weleda heeft meerdere soorten tandpasta's zonder fluor erin. De keuze hangt af van het feit of je bijvoorbeeld last hebt van gevoelige tanden en kiezen of misschien meer van gevoelig tandvlees etc..
de volgende tandpasta's van Weleda zijn allemaal zonder fluoride:
  • Weleda calendula tandpasta is speciaal gemaakt voor mensen die niet met een mintsmaak of pepermunt willen poetsen. Bijvoorbeeld omdat ze homeopatische middelen innemen. Munt staat erom bekend dat het de werking van homeopathische middelen vermindert.
  • Weleda Planten tandpasta is speciaal ontwikkeld tegen terugtrekkend tandvlees en blootliggende tandhalzen. Voor gevoelige tanden en kiezen dus. Weleda Ratanhia is voor mensen met gevoelig tandvlees, terwijl Weleda Saline een tandpasta is met een zoute smaak en ook goed werkt tegen tandplak en tandsteen. Voor kinderen is er een tandpasta van Weleda zonder fluor, kindertandpasta.

Lavera

De tandpasta van Lavera zonder fluoride erin bevat ook Echinacea en propolis voor een gezond tandvlees.

Sensodyne

Sensodyne is een "gewone" tandpasta waarvan er één ook zonder fluor gemaakt is, Sensodyne Original genoemd.

Parodontax

Parodontax is een tandpasta met een vrij zoute smaak. Dat is vaak even wennen, maar wel heerlijk fris. Ook Parodontax heeft een variant zonder fluoride erin, te herkennen aan de blauwe verpakking.

Eigen merk

Veel drogisterijen hebben ook een eigen merk tandpasta zonder fluoride.

Bluem

Bluem is een tandpasta oorspronkelijk ontwikkeld door Nederlandse tandartsen en kaakchirurgen in verband met implantaten. Maar deze tandpasta is ook gewoon goed te gebruiken voor mensen die geen implantaten hebben. Dit is de enige tandpasta in Nederland die toegevoegde zuurstof bevat. Dit werkt enorm goed tegen bacteriën.
Wel is deze tandpasta behoorlijk aan de prijs, houd rekening met ongeveer 12,50 euro per tube.

Zelf tandpasta maken

Als je echt precies wilt weten wat er in je tandpasta zit of je vindt het gewoon leuk om te doen, dan is het vrij simpel om zelf een tandpasta te maken.
De benodigdheden hiervoor zijn:

En eventueel ook:
  • xylitol
  • paar druppels etherische olie

Kokosolie is zelf al goed werkend tegen bacteriën. Het is alleen wat moeilijk te verwerken omdat kokosolie bij kamertemperatuur hard is. Voor het maken van tandpasta is het handig de kokosolie even wat te verhitten en dan de verdere ingrediënten naar keuze toe te voegen. Ook kan je de kokosolie wat zachter maken door er wat olie aan toe te voegen en goed te mixen met elkaar.

Natrium bicarbonaat heeft een wat schurend effect. Sommige mensen krijgen er wat last door van gevoelige tanden, dan is het aan te raden of geen bica te gebruiken of maar een paar keer per week. Want bica werkt wel erg goed tegen de vorming van tandsteen. Ook zeezout werkt als een schuurmiddel voor de tanden.

Als je wat meer of een andere smaak wilt toevoegen kan je denken aan bijvoorbeeld xylitol. Xylitol lijkt een vreemde toevoeging, maar de xylitol gemaakt van berkenbast is een goede bacterieremmer en tegelijkertijd maakt de xylitol je eigen gemaakte tandpasta wat zoeter van smaak. De smaak van de tandpasta kan je ook beïnvloeden door het toevoegen van een paar druppels etherische olie, bijvoorbeeld perpermuntolie.

Lees verder

© 2014 - 2017 Zonne, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het mineraal FluorHet mineraal FluorVitaminen en mineralen zijn nodig voor een goede gezondheid. Ook fluor is een mineraal, maar of het nu zo nodig is? Er z…
Tandbederf en fluorEr is door de jaren heen veel gediscussieerd over de voor- en nadelen van fluor. Maar fluor blijft voor kinderen en volw…
Fluor is giftig: effecten van fluorideFluor is giftig: effecten van fluorideFluoride, ook wel afgekort tot fluor, is een mineraal dat gebruikt wordt in tandpasta en vroeger in water, ter versterki…
Fluoride in tandpasta: bescherming tegen gaatjes (caries)Fluoride in tandpasta: bescherming tegen gaatjes (caries)In de negentiende eeuw werd door artsen en tandartsen fluoride aanbevolen tegen gaatjes (cariës), zij zagen namelijk ste…
Fluor (fluoride): tekort symptomen, functie en voedingFluor (fluoride): tekort symptomen, functie en voedingFluor of fluoride is een sporenelement, die vooral aanwezig is in de botten en tanden. Teveel fluor kan lijden tot tandv…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay

Reageer op het artikel "Fijne tandpasta's zonder fluor"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 23-09-2017
Subrubriek: Beauty
Special: Beautygeheimen
Schrijf mee!