InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Make up en huidverzorging voor veertigplussers

Make up en huidverzorging voor veertigplussers

Make up en huidverzorging voor veertigplussers Rond de veertig jaar kunnen er zichtbare veranderingen optreden in het huidbeeld. Droogterimpels, fijne lijntjes, of een huid die minder stevig wordt. Het verouderingsproces kunnen we niet geheel stopzetten, maar wel wat uitstellen met de juiste verzorging. De huidverzorging vraagt om extra aandacht. Een make-up aangepast aan de leeftijd maakt geheel het compleet…

Voeden van binnenuit

De huid wordt gevoed van binnenuit, dat betekent dat een goed en gevarieerd voedingspatroon belangrijk is voor de conditie van de huid. Ook het drinken van voldoende water is van belang om de huid goed gehydrateerd te houden.

Reiniging van de huid

De rijpere huid wordt meestal wat droger. Reinig de huid met een zachte cleanser, die de huid niet uitdroogt. Gebruik daarna een zachte lotion die geen alcohol bevat. Een lotion wordt gebruikt om de laatste resten van de cleanser te verwijderen en de zuurgraad van de huid te herstellen na de reiniging.

Dag- en nachtverzorging

Kies de dag- en nachtverzorging niet alleen uit naar het huidtype, maar kijk ook voor welke leeftijd deze geschikt is. Vaak staat dit op de verpakking aangegeven. Ook zijn er serums verkrijgbaar, die onder de dag- of nachtcrème worden aangebracht. Voor een huid die wat rijper wordt is extra verzorging aan te bevelen. Ook een oogcrème hoort bij de dagelijkse ochtend- en avondroutine. Wanneer je de huid voorzichtig iets opduwt en er worden fijne craquelé lijntjes zichtbaar, dan is de huid waarschijnlijk niet goed gehydrateerd. Een behandeling met een stoomapparaat en een vochtmasker kunnen in dit geval uitkomst bieden.

’s Zomers of ’s winters

Voor de zomer een dagcrème gebruiken met een Sun Protection Factor. ‘s Zomers een crème gebruiken met een hydraterende werking. Voor de winter is een rijkere crème meer geschikt, daar zijn verschillende redenen voor.
  • Ten eerste heeft de huid ’s winters meer bescherming nodig tegen kou, dus is een bescherming die iets meer vet bevat beter.
  • Ten tweede zou het vocht dat in een hydraterende crème zit, in de winter kunnen bevriezen.

Peeling

Gebruik een tot twee maal per week een milde peeling, zodat de huid een gladder aanzien krijgt. Een zachte cleanser of face wash (bijvoorbeeld van Olaz) gebruiken waarin deeltjes zijn verwerkt die de dode huidcellen verwijderen kan ook.

Masker

Een crème masker dat niet hard wordt is de beste keuze bij een rijpere, wat droge huid. Bijvoorbeeld een avocado masker, een perzik masker of een masker waarin Aloë Vera is verwerkt. Daarnaast kan ook een vochtmasker worden gebruikt.

Vergeet de hals niet

Vooral aan de hals wordt huidveroudering snel zichtbaar. Een glad gezicht, met daaronder een gerimpelde hals verraad de leeftijd. Vergeet dus niet om de huid van de hals goed te verzorgen. Ook de handen vragen om een goede verzorging.

Kaaklijn en eventuele onderkin

Een ander punt bij het ouder worden is dat de gezichtscontouren minder scherp worden. Bij de kaaklijn is dit o.a. zichtbaar. Regelmatig een gezichtsmassage toepassen, het liefst bij een schoonheidssalon, kan enigszins helpen. Bij een onderkin kan eventueel worden gemasseerd met wat afslankcrème, Ook gezichtsgymnastiek kan helpen om verslapping van de gezichtsspieren tegen te gaan, waardoor het gelaat zijn vorm langer behoud.

Make-up tips

  • Als de huid wat rijper wordt, is een (te) bruine huidskleur niet aan te bevelen.
  • Teveel foundation of gezichtspoeder gebruiken laat rimpels, lijntjes en plooitjes meer naar voren komen.
  • Het gebruik van teveel glans, zoals parelmoer oogschaduw, is af te raden om dit snel in de plooien gaat zitten waardoor de huid ouder lijkt. Ook is dit het geval bij lipstick waarin parelmoer is verwerkt. Deze kan in de plooitjes van de lippen gaan zitten.
  • Teveel mascara of eyeliner onder het oog aanbrengen is vaak niet zo flatteus. Leg de nadruk liever aan de bovenkant van het oog.
  • Bruine mascara kan gebruikt worden in plaats van zwart, dat vaak te hard overkomt.
  • Hou de wenkbrauwen goed in vorm, dit kan een ‘liftend’ effect hebben. Zet eventueel de wenkbrauwen wat aan met een potlood.
  • Vermijd te donkere kleuren, dat maakt over het algemeen ouder.
  • Laat bij het gebruik van een oogpotlood op het bovenste ooglid het lijntje aan de buitenste ooghoek iets omhoog lopen. Lijnen die naar boven wijzen maken jonger, lijnen die naar beneden wijzen maken ouder.

Tot slot

Niet elke vrouw vanaf veertig jaar heeft al veel last van een minder stevige huid en meer rimpels, dat kan per individu verschillen. Er zijn vrouwen die rond de veertig jaar zijn en nog een vrij gladde huid hebben. De conditie van de huid is afhankelijk van verschillende factoren. Bijvoorbeeld roken of alcoholgebruik kunnen leiden tot (vroegtijdige of soms sterke) huidveroudering. Daarnaast hebben stevige rokers last van een vale, grauwe huidskleur. Een gezonde levensstijl kan bijdragen tot een langer behoud van een frisse, jeugdige huid. Bescherm de huid vooral in de zomer goed tegen schadelijke invloeden van de zon, die huidveroudering, huidverslapping en pigmentvlekken kunnen veroorzaken. Let er wel op dat het product geen parfum bevat, want hierdoor kunnen onder invloed van het zonlicht juist lelijke pigmentvlekken ontstaan door fotosynthese.
Gerelateerde artikelen
Dag- en nachtcrème voor de rijpere huidDag- en nachtcrème voor de rijpere huidOnze huid heeft - net als andere lichaamsdelen - een andere verzorging nodig wanneer men ouder wordt. De huid vraagt om…
Foundation gebruiken voor een rijpere huidHoe kun je foundation gebruiken voor een rijpere huid? Je wilt niet dat je rimpels zichtbaar zijn als je foundation op h…
Huidveroudering voorkomenDe huid kan op allerlei manieren verouderen. Tegenwoordig zijn er veel mogelijkheden om huidveroudering tegen te gaan.
Voor elke leeftijdsfase een passende huidverzorgingVoor elke leeftijdsfase een passende huidverzorgingEr zijn veel verzorgingsproducten met een verzorgende, liftende, hydraterende of regenererende werking. Voor elke leefti…
Lipstick aanbrengen voor de rijpere huidWanneer je al een beetje op leeftijd bent, wil je dat de make-up die je draagt je beste kanten laat zien. Je wilt niet d…

Reageer op het artikel "Make up en huidverzorging voor veertigplussers"

Infoteur: Ymannee
Laatste update: 01-08-2016
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!