InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hoe krijg ik mooie witte tanden? Ook zonder bleechen!

Hoe krijg ik mooie witte tanden? Ook zonder bleechen!

Wil jij ook wittere tanden net zoals acteurs en zangers die in de spotlight staan? Het is mogelijk en er bestaan verschillende manieren voor. Een goede tandpasta en wat flosdraad kan vaak al genoeg zijn om onze bijters te laten stralen als nooit tevoren. Er zijn echter ook andere dingen belangrijk voor een stralend wit gebit.

Mondhygiëne onderhouden

Tanden poetsen

Regelmatig je tanden poetsen is natuurlijk de basis voor witte tanden. Niet alleen om ze wit te krijgen, maar ook om ze wit te houden. Hier moet je ook enige regelmaat in houden, poets je tanden daarom op z'n minst 's morgens voor het ontbijt en 's avonds voor het slapen gaan. Wanneer je pas iets zuur hebt gegeten of gedronken wacht je best wel even met je tanden te poetsen. Wanneer je dan gaat poetsen gebruik je best ook speciale tandpasta om het gebit wit te maken zoals Colgate Whitening.

Flossen

Niet enkel je tanden poetsen, maar ook flossen is belangrijk voor een goede mondhygiëne. Wie veel ruimte heeft tussen zijn tanden gebruikt het best ragertjes, kleine borsteltjes. Die zijn sowieso voor iedereen ideaal voor het bereiken van moeilijke plaatsen. Op de ragertjes kan je dan een beetje tandpasta doen, zo zijn de moeilijk bereikbare plekken ook gepoetst.

Glazuur reinigen

Sommige dranken kunnen zorgen voor een aanslag op het glazuur van de tand. Hierdoor lijken de tanden geel, maar zijn ze dat eigenlijk niet. Die aanslag kan onder meer te wijten zijn aan het drinken van thee, koffie of wijn. Ook roken zorgt ervoor dat onze tanden niet meer wit zijn. Om je tanden in dit geval weer wit te krijgen is bleechen helemaal niet nodig. Het volstaat om een speciale anti-aanslag/tandsteen tandpasta te kopen.

Tanden zelf bleken

Met een whitener

Wanneer je reeds een anti-aanslag/tandsteen tandpasta gebruikt hebt en je tanden zijn nog steeds een klein beetje geel kan je een speciale whitener kopen. Het is geen tandpasta maar een product dat je voor het slapen gaan op je tanden aanbrengt. Wanneer je tanden niet erg verkleurd waren zal er reeds resultaat zijn na een week, maximaal een maand. Wanneer je tanden erg geel zijn heeft deze whitener echter geen effect en is het weggesmeten geld.

Met een bitje

Wanneer alle voorgaande middelen geen soelaas geboden hebben kan een bitje wel helpen. Hiervoor moet je contact opnemen met je tandarts. Deze zal een afdruk van je gebit maken om zo een mal van je tanden in kunststof te kunnen maken. Dit kunststoffen gebit moet 's nachts gevuld worden met peroxidegel en de hele nacht in de mond gehouden worden. Al na een paar nachten is het resultaat merkbaar. In tegenstelling tot de vorige methodes kan een bitje echter duur oplopen en wordt het niet steeds terugbetaald door de zorgverzekering. Goed informeren op voorhand is dus de boodschap.

Tanden laten bleken

Pas wanneer al de voorgaande stappen niet geholpen hebben is het tijd om opnieuw contact op te nemen met de tandarts. Nu is het tijd om de tanden te gaan bleechen of bleken. De tandarts gebruikt hiervoor een gel met waterstofperoxide, gecombineerd met warmte of licht. Net als een bitje is bleechen echter vrij duur en is het aangeraden om ook hier op voorhand de kosten te kennen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe krijg ik mooie witte tanden? Ook zonder bleechen!"

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 21-01-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!