InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Kinesiotaping, een nieuwe manier van therapeutisch tapen

Kinesiotaping, een nieuwe manier van therapeutisch tapen

Kinesiotaping, een nieuwe manier van therapeutisch tapen Onder meer in de fysiotherapie en (sport)massage wordt steeds vaker gebruik gemaakt van Kinesiotape. Een tape die op het eerste gezicht qua structuur lijkt op normale hechtpleister, maar daarmee verder niet te vergelijken is, aangezien kinesiotape een onderhuidse helende werking op o.a. spieren heeft. Diverse fysiotherapeuten en sportclubs passen de kinesiotape toe. Maar ondanks de toenemende populariteit binnen de (sport)revalidatie en de blessurepreventie, is er nog geen wetenschappelijk bewijs gevonden voor alle voordelen die worden genoemd.

Een nieuwe manier van therapeutisch tapen

In 1973 werd in Japan een tapemethode ontwikkeld, welke thans bekend staat als Kinesiotaping. Nadat de methode in 1995 in de VS werd geïntroduceerd, is deze relatief nieuwe techniek sinds 1998 ook in Nederland bekend. Met behulp van Kinesiotape kan een stabiliserend effect optreden op de gewrichten, terwijl ook spierfuncties worden gestimuleerd en revalidatievoordelen van lymfedrainage worden bevorderd. In dit opzicht verschilt deze methode fundamenteel van meer gebruikelijke methoden als bandageren en intapen.

Kinesio Medical Taping

Kinesiotaping maakt gebruik van natuurlijke genezingsproces van het menselijk lichaam. De werking van de tape is gebaseerd op de activering van circulatoire en neurologische systemen. Deze behandelmethode vindt zijn oorsprong met name in de kinesiologie. Zodoende de naam "Kinesio". Onze spieren zijn er, behalve voor de bewegingen van ons lichaam, tevens t.b.v. lymphatische en veneuze circulatie, alsook de lichaamstemperatuur enz. Indien de spieren niet juist functioneren, kan dit dus leiden tot meerdere soorten klachten.

Vanwege het belang van een goede spierfunctie, ontstond de gedachte om via het behandelen van de spieren het genezingsproces van het lichaam te activeren en stimuleren. Simpel door toepassing van een elastische tape werd bereikt dat spieren, maar ook andere weefsels, van buitenaf konden worden genezen. Met de methode van Kinesiotaping kunnen, spieren zenuwen en sommige organen via deze geheel nieuwe aanpak worden behandeld. De tape bevat geen chemische bestanddelen, die de huid beïnvloeden of door de huid heendringen.

Mensen zijn in staat hun spierstelsel te overbelasten. Dat kan leiden tot een simpele spierpijn die na enige dagen verdwenen is, maar soms ook tot erger gevolgen, waarbij rupturen in het spierbindweefsel optreden. Door de vochtuitreding die daardoor ontstaat, met alle gevolgen van dien, kan dan ernstiger pijn, zwelling e.d. ontstaan.

Het verschil met normale sporttape

Normale sporttape is vooral bedoeld om de beweging van pijnlijke spieren en gewrichten te beperken. Bijvoorbeeld om zwakke banden te beschermen. Dit wordt bereikt door verschillende tapelagen over, en/of om het probleemgebied te wikkelen. Deze tapelagen zorgen voor een aanzienlijke druk wat ook resulteert in een belemmerde circulatie van lymfe en bloed, hetgeen als een ongunstige bijwerking van de normale sporttape kan worden beschouwd.

Bij Kinesiotaping gaat het er echter om dat de onderhuidse genezende processen worden gestimuleerd. Een beperkende werking van de spieren en gewrichten is hier niet de bedoeling. De tape bevat ook geen enkel chemisch bestanddeel dat door de huid dringt. Uitsluitend de structuur van de tape blijkt heilzaam te werken. Vanwege die structuur ontstaan tijdens het bewegen van gewrichten en huid kleine rimpelingen waardoor de tape de huid omhoog tilt. Daardoor ontstaat een betere bloed- en lymfenstroom. Tevens ontspant het de spieren, waardoor pijn vermindert.

Toepassingsgebied

Bij een veelheid klachten kan de Kinesiotape worden toegepast, zoals spierblessures, kneuzingen, zweepslag, tenniselleboog, ontstekingen, gewrichtsklachten, brandwonden, doorligwonden. Maar ook bij dystrofie, verrekte banden etc.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is Kinesiotaping?Kinesiotaping is uitgegroeid tot een techniek die veel gebruikt wordt in de sport en is de laatste jaren enorm gegroeid…
Kinesiotape - verlichten en verhelpen van pijn en blessuresKinesiotape - verlichten en verhelpen van pijn en blessuresIedereen heeft weleens last van zijn of haar lichaam. De een heeft vaak last van overbelaste en pijnlijke schouders, de…
Sportmasseur worden met een cursus sportmassageSportmasseur worden met een cursus sportmassageWil je graag professioneel sportmasseur worden, dan is de cursus sportmasseur misschien wel iets voor jou. Met deze ople…
Wat is fysiotherapie? (en de specialisaties)Wat is fysiotherapie? (en de specialisaties)Fysiotherapeuten krijgen het tegenwoordig steeds drukker, omdat mensen ook zonder verwijzing kunnen komen. Maar wat houd…
Enkels voor sporten intapen met sporttape of kinesiotape?Enkels voor sporten intapen met sporttape of kinesiotape?Veel sporters tapen voor het sporten hun enkels in om blessures te voorkomen. Dit is vooral van belang bij sporten waarb…
Bronnen en referenties
  • O.a. NHD dd.5-4-2011
  • Fysiotherapiewetenschap.com (geraadpleegd 21-2-2016)

Reageer op het artikel "Kinesiotaping, een nieuwe manier van therapeutisch tapen"

Reactie

Harmke, 22-03-2016 15:09 #1
Mijn vraag was wat zitten er voor bestanddelen in de tape? Want wij zijn mensen met een allergie. Reactie infoteur, 22-03-2016
Ivm werkzaamheden kan ik uw vraag pas volgende week beantwoorden, maar u kunt ook op google zoeken hienaar. Excuses.

Infoteur: Robbie
Laatste update: 27-02-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Sportrisico's
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!