InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat is fysiotherapie? (en de specialisaties)

Wat is fysiotherapie? (en de specialisaties)

Wat is fysiotherapie? (en de specialisaties) Fysiotherapeuten krijgen het tegenwoordig steeds drukker, omdat mensen ook zonder verwijzing kunnen komen. Maar wat houdt fysiotherapie nu precies in? Dit wordt uitgelegd in dit artikel, en ook de specialisaties van de fysiotherapie.

Wat is fysiotherapie?

Fysiotherapie is een paramedisch beroep, die zich bezig houdt met het menselijke lichaam. De therapeut maakt behandeling n.a.v. de klacht en het lichamelijke onderzoek, en wilt patienten weer zo goed mogelijk zelfstandig te laten functioneren. Mensen komen met veel verschillende klachten. bijvoorbeeld met klachten aan de onderrug tot patienten die een beroerte hebben gehad. Hierdoor is dit beroep nooit eentonig en komen er altijd nieuwe dingen langs die het werk als fysio interresant houdt. Sinds 2006 hoef je geen verwijzing meer van een huisarts of andere specialist, maar kun je zelf een afspraak maken bij de praktijk.

Wat zijn de doelen?

  1. Patienten kunnen met verschillende doelen bij de fysiotherapeut komen.
  2. Pijn vermindering
  3. Verbeterde mobiliteit
  4. Verbeterde spierkracht
  5. Verbeterde stabiliteit
  6. Verbeteren van functies van het lichaam
  7. Weer zelfstandiger kunnen functioneren
  8. Het 'onderhouden' van het lichaam bij chronische klachten

Wat zijn de specialisaties?

  • Kinderfysiotherapie: Bij deze specialisatie richten de therapeuten zich alleen maar op het behandelen van kinderen. Daarnaast weten ze vaak ook alles over de motorische ontwikkeling van kinderen.
  • Bedrijfsfysiotherapie: Hierbij zitten de therapeuten in een (groot) bedrijf. Vaak letten ze hier op ergonomische zaken en klachten. Ze willen voorkomen dat er klachten ontstaan op de werkplek. En hun doel is eigenlijk om het bedrijf zelf te adviseren en te verbeteren.
  • Arbeidsfysiotherapie: In tegenstelling tot een bedrijfstherapeut, richt een arbeidsfysiotherapeut zich op de individuele werknemer zelf. Het gaat meestal wel om werknemers met werk-gerelateerde klachten.
  • Manuele therapie: Deze therapie is gericht op functiestoornissen van het houdings- en bewegingsapparaat. De therapeut kijkt voornamelijk naar de gewrichten, en ook veel naar de wervelkolom. Er worden hierbij veel manipulaties uitgeoefend, wat de mensen ook wel 'kraken' noemen.
  • Oedeemtherapie: Behandeling van lymfoedeem, bij het been of de arm. Deze behandelingen bestaan uit voorlichting, lymfdrainage en oefentherapie. Lymfoedeem is niet te genezen, maar therapie zorgt voor voor het beperken of voorkomen hiervan.
  • Sportfysiotherapie: De naam zegt het al, sportfysiotherapeuten houden zich bezig met sportblessures. Ze weten hoe je geblesseerd bent geraakt tijdens het sporten en kunnen je daarom extra goed behandelen. Onder deze therapie valt blessurepreventie, sportblessures en sportrevalidaties.
  • Bekkenfysiotherapie: Deze therapie richt zich op het hele gebied van de bekken, de buik en de lage rug.
  • Psychosomatische fysiotherapie: Deze therapeut is gespecialiseerd in het behandelen bij stress- en spanningsklachten. Er is vaak een verband tussen lichamelijke klachten en psychische klachten, dit wordt ook wel psychosomatische klachten genoemd.
  • Geriatrische fysiotherapie: Is gericht op het behandelen van de oudere mensen in de maatschappij. Meestal mensen van 55+.
  • Dierenfysiotherapie: Ook bij de dierenfysiotherapie zegt de naam het al, dit is een studie die gespecialiseerd is in het behandelen van dieren.
© 2010 - 2019 Fluar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Specialist: de fysiotherapeutDe fysiotherapeut houdt zich bezig met onze houding en onze bewegingen. Zodra wij klachten hebben, kunnen wij voor onder…
De sleutel van het succes heb je altijd zelf in eigen handenDe sleutel van het succes heb je altijd zelf in eigen handenSoms zijn mensen zoekende naar een eigenwaarde. Dit kan in eigen kring van gezin, familie en kennissen zijn. Dan is er b…
Fysiotherapie, wat is dat eigenlijk?Fysiotherapie is de benaming van een breed scala aan behandelingsmethodes die tot doel hebben bepaalde lichamelijke klac…
Fysiotherapie - 20 behandelingen zelf betalen! Of toch niet?Fysiotherapie - 20 behandelingen zelf betalen! Of toch niet?De overheid heeft besloten om op de fysiotherapie flink te gaan bezuinigen. Men heeft besloten om de eerste 20 behandeli…
Huidig onderzoek naar de behandeling van whiplashHuidig onderzoek naar de behandeling van whiplashDe whiplash is een aandoening die veel kosten met zich meebrengt. Niet enkel in de vorm van medische kosten, maar ook ze…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Fysiotherapie http://www.mst.nl/incontinentiecentrum/bekkenfysiotherapie/

Reageer op het artikel "Wat is fysiotherapie? (en de specialisaties)"

Infoteur: Fluar
Laatste update: 01-05-2010
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!