InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Fysiotherapie, wat is dat eigenlijk?

Fysiotherapie, wat is dat eigenlijk?

Fysiotherapie is de benaming van een breed scala aan behandelingsmethodes die tot doel hebben bepaalde lichamelijke klachten te verhelpen of op zijn minst te verlichten. Die methodes kunnen variëren van lichaamsoefeningen die je zelf uitvoert, tot bijvoorbeeld intensieve massages door de fysiotherapeut. Mensen komen met de meest uiteenlopende klachten bij de fysiotherapeut, bijvoorbeeld (chronische) pijn, vermindering van spierkracht, ademhalingsproblemen, zwellingen of beperkingen in de beweging. De fysiotherapeut behandelt stoornissen in houding en/of beweging en begeleidt en adviseert je tijdens het genezingstraject.

In Nederland zijn ruim 11.000 van de praktiserende fysiotherapeuten werkzaam in de zogenoemde 'eerstelijnsgezondheidszorg'. Deze behandelingen heten 'zorgintensief', want een enkele behandeling duurt gemiddeld zo'n vijfentwintig minuten, en dat is lang in de gezondheidszorg. Jaarlijks maakt ongeveer 14% van de Nederlandse bevolking gebruik van fysiotherapeutische zorg. Een meerderheid van die mensen ervaart een daadwerkelijke verbetering van de gezondheid en schrijft die grotendeels toe aan de fysiotherapie. De meeste cliënten die worden behandeld, hebben klachten die betrekking hebben op beweging en houding.

Therapie op maat

Er zijn drie hoofdrichtingen in de fysiotherapie: bewegingstherapie, massage en fysiotechniek.

Bewegingstherapie of oefentherapie

Is de belangrijkste pijler van de fysiotherapie. Hiermee kan bijvoorbeeld de bewegingsmogelijkheid van de gewrichten worden beïnvloedt, de spierkracht worden vergroot, of ervoor zorgen dat er een beter evenwicht ontstaat, een betere houding of ademhalingstechniek wordt aangeleerd, enzovoorts.

Massage

Massage is al eeuwenlang een hulpmiddel tegen pijn. Ook kan met massage de bloedsomloop in de weefsels worden verbeterd en de spierspanning worden verlaagd. Massage laat zich goed combineren met bewegingstherapie.

Fysiotechniek

Onder deze noemer vallen onder meer: warmtebehandeling, ijspakking, elektrotherapie, geluidsgolftherapie en lasertherapie. Al deze therapieën worden vooral ingezet om het weefselherstel te bevorderen en de pijn te verlichten.

Na de behandeling

Na afloop van de behandeling wordt er in de meeste gevallen een eindrapportage aan de huisarts verstuurd. Ook als er redenen zijn voor nader onderzoek, zal een rapportage worden verstuurd naar huisarts en/of specialist.

Nog enkele feiten over fysiotherapie

  • Fysiotherapie is een vorm van paramedische zorg, die zich richt op het bewegend functioneren van de mens
  • Er zijn ruim 11.000 fysiotherapeuten actief in Nederland en de nederlandse fysiotherapie-opleidingen staan in hoog aanzien, ook internationaal.
  • Jaarlijks hebben fysiotherapeuten in Nederland anderhalf miljoen tevreden 'klanten'
  • Fysiotherapie vraagt om een actieve inbreng van de patiënt zelf en past als ondersteuning uitstekend in thuishulpsituaties
  • Fysiotherapie heeft een gunstige invloed op ziekteverzuim
© 2008 - 2019 Jorg, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Het werk van een fysiotherapeutDe fysiotherapeut is de expert van het menselijk bewegen. De fysiotherapeut weet veel van het bewegingsapparaat, de klac…
Oorzaken, symptomen en behandeling achillespeesblessureDe kuitspier (m. triceps surae) bestaat uit drie spieren (m. soleus, m. gastrocnemius en m. plantaris). Aan de kuitspier…
Jumpers knee oorzaken, symptomen en behandelingEen jumpers knee wordt ook wel een springersknie genoemd. Een springersknie komt voor bij mensen die veel aan sporten do…
Wat je kunt doen als je last hebt van een gescheurde spierWat je kunt doen als je last hebt van een gescheurde spierGescheurde en verrekte spieren komen vaak voor, je kunt er zelf veel aan doen. Warmte, compressen en fysiotherapie zijn…
Behandeling - Goed voorbereid naar de FysiotherapeutBehandeling - Goed voorbereid naar de FysiotherapeutNa het vaststellen van een diagnose aan de hand van het fysiotherapeutisch onderzoek wordt er een behandelplan opgesteld…
Bronnen en referenties
  • Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF)

Reageer op het artikel "Fysiotherapie, wat is dat eigenlijk?"

Infoteur: Jorg
Laatste update: 20-11-2012
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!