InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Specialist: de fysiotherapeut

Specialist: de fysiotherapeut

De fysiotherapeut houdt zich bezig met onze houding en onze bewegingen. Zodra wij klachten hebben, kunnen wij voor ondersteuning en herstel naar de fysiotherapeut. Hij of zij helpt klachten en pijn verminderen en helpt mensen met revalideren.

Fysiotherapeut worden

Je kunt starten met de opleiding fysiotherapie als je een HAVO of VWO diploma hebt behaald. De opleiding tot fysiotherapeut is een opleiding met nummerus fixus, oftewel, er moeten worden geloot wie de opleiding wel of niet mag gaan volgen! Als je bent ingeloot, kom je op een hoge school, fysiotherapie is namelijk een HBO-opleiding. Deze HBO-opleiding duurt vier jaar. Als VWO-er kun je ook een verkorte bacheloropleiding volgen, deze opleiding duurt drie jaar. Als je de studie netjes hebt afgerond, ben je fysiotherapeut en word je ingeschreven in het BIG-register voor fysiotherapeuten. Als je fysiotherapeut bent, kun je doorstuderen, je kunt je gaan specialiseren. Er zijn veel mogelijkheden, de meest voorkomende specialisaties zijn de specialisaties binnen de revalidatie van personen.

Tijdens de opleiding tot fysiotherapeut leer je een hele hoop. Niet alleen kennis over het gehele menselijke lichaam is nodig, ook sociale vaardigheden zijn van groot belang! Je leert mensen met bewegings- en houdingsklachten behandelen en dus leer je hoe alle spieren en botten in ons lichaam heten en hoe ze werken. Daarnaast leer je goed samen werken met anderen, waardoor je communicatieve vaardigheden verbeteren. Je bent zowel in de praktijk bezig als dat je bezig bent met theorie. Stressbestendigheid en een actieve studiehouding zijn dan ook van groot belang! Je sluit de opleiding af met een eindexamen.

In behandeling bij de fysiotherapeut

De fysiotherapeut is gespecialiseerd in het behandelen van klachten aan het steun- en bewegingsapparaat van mensen. Als mensen klachten hebben aan botten en spieren gaan zij allereerst naar een huisarts. Als de patient hier in behandeling is geweest, kan de huisarts, vaak voor een beter resultaat, je doorverwijzen naar een fysiotherapeut. Hij of zij kan er voor zorgen dat het functioneren van bepaalde gebieden in ons lichaam wordt verbeterd. Daarnaast kan de patient met behulp van de fysiotherapeut zorgen dat hij of zij minder pijn heeft, bijvoorbeeld bij het revalideren na een ernstig ongeluk.

De eerste behandeling bij de fysiotherapeut lijkt nog het meeste op een intake gesprek. De therapeut bespreekt met jouw je klachten en doet een uitgebreid lichamelijk onderzoek. Zo krijgt de fysiotherapeut een goed beeld van de klachten en de problemen. Bij deze eerste behandeling bespreek je ook met je therapeut hoe de behandelingen verder zullen gaan en op welke manier je behandeld zult worden. Er wordt dus een behandelplan opgesteld.

De therapie zelf kan op verschillende manieren plaatsvinden. Zo kan de therapeut met jou gaan oefenen. Hij of zij kan je ook gebruik laten maken van bepaalde apparaten, hiermee kun je werken aan spierkracht, houding en andere vaardigheden. Daarnaast kan de fysiotherapeut gebruik maken van hulpmiddelen, denk hierbij aan ballonnen, ballen, hoepels en andere materialen. Denk er tijdens de behandelingen goed aan, dat de fysiotherapeut geen geneesheer is. De patient moet zelf voor zijn genezing zorgen, zelf zijn beste beentje voor zetten om te herstellen, de fysiotherapeut is slechts een ondersteuning. Het is daarom ook van belang om naast de behandelingen zelf voldoende thuis te oefenen en te werken aan je herstel.

De behandelingen vinden vaak plaats op verschillende locaties. Fysiotherapeuten werken vooral in verpleeg tehuizen, ziekenhuizen, revalidatiecentra of sportcentra. De behandeling wordt afgerond als de klachten weg zijn of zijn afgenomen. Meestal wordt er hierover wel goed overlegt met je huisarts!
© 2010 - 2019 Maria_louise91, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.defysiotherapeut.nl

Reageer op het artikel "Specialist: de fysiotherapeut"

Infoteur: Maria_louise91
Gepubliceerd: 06-09-2010
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!