Statische elektriciteit

Statische elektriciteit Vooral in het voorjaar en de winter gebeurt het veel: je stapt uit de auto en raakt daarna een ander persoon of een metaal aan, en je krijgt een elektrische schok. Heel vervelend en soms ook erg pijnlijk. Waardoor ontstaat het en hoe is dit te verhelpen?

Opladen

Wie een schok krijgt, heeft zichzelf opgeladen met elektriciteit. Dit opladen gebeurt door wrijving met synthetische materialen. Dit kan plastic zijn zoals een plastic tas, of plastic tuinstoelen waar je op zit. Maar ook door kleding kan dit gebeuren. Vloerbedekking is ook vaak een boosdoener. Statische elektriciteit word dus altijd opgeladen door wrijving tussen synthetische materialen. Meestal gebeurt dit in het voorjaar, wanneer de lucht erg droog is.

Schok van de auto

Wie uit de auto stapt en daarna het portier vastpakt, of een ander persoon, krijgt vaak een schok. Dit komt doordat men zichzelf heeft opgeladen op de zitting. Het beste is om het koude metaal vast te pakken voordat men uitstapt. Neem dus eerst het portier in de hand, bij het metaal, en houdt dit vast terwijl je uitstapt. Meestal is dit voldoende om die enge schokken te voorkomen. Soms is men zo erg statisch opgeladen, dat er evengoed nog een schok volgt, deze zal echter wel kleiner zijn dan normaal. Er zijn ook strips te koop voor op de auto. Deze geleiden de statische elektriciteit van de auto naar de grond. Het is echter niet bewezen dat deze ook daadwerkelijk helpen.

Tuinstoelen en plastic zakken

Na het zitten op een plastic tuinstoel of het werken met plastic materialen, is er ook een kans op elektrische schokken tijdens het aanraken van metaal of een ander persoon. Het dragen van leren zolen in plaats van plastic of rubberen zolen wil al helpen.

Vloerbedekking

Vloerbedekking kan erge wrijving veroorzaken, maar alleen wanner het om schoeisel gaat van rubber of plastic, of op blote voeten. Wie leren zolen draagt, heeft hier geen last van. Tenzij met op handen gaat lopen natuurlijk. Het helpt ook om de lucht binnen de ruimte waar de vloerbedekking ligt, vochtig te houden. Droge lucht veroorzaakt namelijk meer elektriciteit.

Wasverzachter

Gebruik tijdens het wassen van kleding eens een wasverzachter. Vaak lost dit ook al een groot deel van de problemen op. Het helpt ook om wasverzachter met water te verdunnen en dit in een plantenspuit over de stoelbekleding of over de vloerbedekking te spuiten.

Ontladen

Wie dan toch moet ontladen, doet dit het beste met een vingernagel. Raak met de vingernagel een metaal aan, en er volgt een geknetter. De vingernagel heeft geen gevoel dus het is niet pijnlijk. Helaas alleen handig voor mensen met langere nagels. Wie korte nagels heeft, komt er niet ver mee, omdat men dan met de huid in aanraking komt met het metaal. In dit geval kan men het beste maar even op de tanden bijten en het metaal aanraken. Beter aan het metaal ontladen dan aan een ander persoon Nog een tip: geef iemand geen kus voordat men ontladen is. Een elektrische schok op de lippen doet veel meer pijn dan een schok aan de vinger.

Huisdieren

De vacht van huisdieren kan ook elektriciteit opwekken, waardoor het vaak voorkomt dat men een schok krijgt als men de hond of kat aanraakt. Het dier kan hier enorm van schrikken en als het vaak voorkomt, wil het dier niet eens meer aangeraakt worden. Zorg in ieder geval voor een vochtige lucht in huis en behandel eventueel vloerbedekking en stoelen van stof met wasverzachter. Was de fleece dekentjes altijd met wasverzachter.
Gerelateerde artikelen
Statische elektriciteitStatische elektriciteitStatische elektriciteit ontstaat vooral door kleding, tapijten en vloerbedekking, auto's en plastic tuinstoelen. Je kent…
Help, mijn haar is statisch!Help, mijn haar is statisch!Je kent het wel: de herfst is weer ingetreden en de winter staat ook alweer voor de deur. Het wordt buiten steeds kouder…
Elektrische schok en statische electriciteitElektrische schok en statische electriciteitEen elektrische schok is een zenuwprikkeling die wordt ervaren wanneer elektrische spanning via het lichaam wordt ontlad…
Tips tegen statisch haarEen veel voorkomend probleem in de winter is statisch haar. Het is natuurlijk geen kijk als je haar rechtop staat en als…

Wat is fysiotherapie? (en de specialisaties)Wat is fysiotherapie? (en de specialisaties)Fysiotherapeuten krijgen het tegenwoordig steeds drukker, omdat mensen ook zonder verwijzing kunnen komen. Maar wat houd…
Veel voorkomende botbreuken, en de genezingsduur daarvanBotbreuken zijn veel voorkomend. Omdat er in het hele lichaam botten zitten, kunnen deze ook op veel plaatsen breken. Ma…

Reageer op het artikel "Statische elektriciteit"

Reacties

Marga Zijl, 22-01-2014 12:58 #4
Hallo,

Vannacht had ik een fleecedeken over en als ik er aan zat met mijn handen zag ik allemaal vonkjes. Ik vond het doodeng want ik dacht kan die deken in de brand vliegen. Is mijn angst gegrond of ongegrond? Ik ben heel nieuwsgierig of zoiets in brand kan vliegen of niet en waarom wel of waarom niet. Alvast mijn hartelijke dank voor het geven van een antwoord.

Met vriendelijke groeten, Marga Zijl.

Agnes, 24-02-2013 14:38 #3
Dit klopt allemaal, maar vroeger deed ik ontladen door met blote voeten op een wollen mat te gaan staan en ijzer aan te raken met een platte hand! Klopt dit? Wat ik vroeger deed, werkte onmiddellijk!

I. Dokter, 16-01-2013 23:36 #2
Wij hebben sinds 2 weken een nieuwe leren bankstel en nu heb ik last van statische elektriciteit. Kan dat van de bank komen? Ik heb altijd gedacht dat dit niet mogelijk is bij leer.

Mvg Ineke Dokter

Malfroot Astrid, 09-02-2012 17:04 #1
Ik draag een hoorapparaat en dat verschrikkelijk veel lawaai, moet het soms verwijderen uit mijn oor, naar welke reden moet ik gaan zoeken, als ik bij de buren ben maakt het geen geluid als ik in mijn eigen appartement kom begint het verschrikkelijk te fluiten en ook bij b.v. de afwas dus met water is het ook niet te harden, wat zou de oplossing kunnen zijn? Dank bij voorbaat.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: April 2010
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!