InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Effecten van hardlopen op het vrouwenlichaam

Effecten van hardlopen op het vrouwenlichaam

Effecten van hardlopen op het vrouwenlichaam Hoewel er meer mannelijke dan vrouwelijke hardlopers zijn, neemt de populariteit van deze duursport ook onder vrouwen toe. Vooral tijdens grote hardloopevenementen als de Damloop zien we heel veel dames, die vaak snelheden behalen, waar menige man jaloers op is. Het "zwakke geslacht" is duidelijk aan een inhaalrace bezig, wat tevens hun gezondheid ten goede komt. Maar als je extreem fanatiek traint bestaat het risico dat de maandelijkse cyclus wordt verstoord.

Verschil in lichaamsbouw

Vrouwen lopen gemiddeld wat langzamer dan mannen, wat natuurlijk alles te maken heeft met de verschillen in lichaamsbouw tussen man en vrouw. Maar aangezien bij elke officiële wedstrijd de dames en heren in een afzonderlijke categorie zijn ingedeeld, gaat het er toch eerlijk aan toe en vallen ook de meisjes en vrouwen in de prijzen. Bij enkele bekende wedstrijden mogen de topdames iets eerder starten dan de topmannen, zodat er ook een spannende strijd ontstaat tussen de beide seksen.

Sport heeft een gunstig effect op onze gezondheid. Maar wat zijn nu de specifieke effecten van het hardlopen op het vrouwenlichaam.

Hardlopen tegen cellulite

Cellulite, ook vaak sinaasappelhuid genoemd, wordt veroorzaakt door een verstoring van de stofwisseling in bepaalde cellen. De onplezierige aandoening verschijnt, op billen, buik en dijen, indien het collageen tussen de onderhuidse vetlagen wordt opgerekt of uitgerekt, waardoor een bobbelige huid ontstaat. Collageen is een eiwitsoort om bindweefsel bijeen te houden. Genetische aanleg, alsmede hormonale veranderingen bepalen of je hinder van cellulite krijgt. Maar opeenhoping van vocht en te weinig bloedcirculatie worden ook als boosdoeners beschouwd. Door meer lichaamsbeweging kunnen deze laatste veroorzakers (deels) worden bestreden. Vetopslag speelt eveneens een rol bij het ontstaan van cellulite. Als de kwaal zich eenmaal openbaart kun je er niet veel meer aan doen. Maar je kunt het wel verminderen met fysieke inspanning, bijvoorbeeld hardlopen. Daarnaast is gezond eten belangrijk en kun je proberen met massage de kwaal in te dammen. Gewichtsschommelingen moeten vermeden worden.

Cellulite vormt overigens geen gevaar voor je gezondheid, en zij die genezing nastreven doen dat uitsluitend om cosmetische reden, wat overigens alleszins begrijpelijk is. Mannen hebben geen last van cellulite, hetgeen te maken heeft met een andere ordening van de callogeenstrengen in het bindweefsel, die bij mannen willekeurig is en bij vrouwen rechthoekig. Door die rechthoekige ordening hoopt het vocht zich gemakkelijker op in de vetcellen, waardoor deze fors groeien. Dat heeft dan bovendien een ongunstig effect op de afvoer van bloed en lymfevocht, wat de sinaasappelhuid nog verder versterkt. Cellulite is overigens iets anders dan cellulitis: die medische benaming slaat op een bacteriële infectie/ontsteking van onderhuids weefsel. Bij cellulite is er geen sprake van ontsteking.

Hardlopen en moedermelk

Lopen kan de productie van moedermelk bevorderen zonder nadelige gevolgen voor de kwaliteit. Het hardlopen hoeft de melkproductie dus absoluut niet te verstoren. Integendeel: borstvoeding in combinatie met lichaamsbeweging helpt om het gehalte aan prolactine, een belangrijk hormoon bij de melkproductie, te verhogen. Pak de looptraining kort na de bevalling overigens wel voorzichtig op, want vrouwen zijn dan kwetsbaarder voor aandoeningen als gewrichtsontsteking en osteoporose. Nooit gaan lopen bij vermoeidheid, en ga liefst ook lekker rusten als je baby slaapt. Drink voldoende voor en na het lopen, en zorg voor een goede sportbeha. En wat belangrijk is: geef borstvoeding vóór het lopen dus niet erna omdat er dan minder lactaat in de melk zit. Weliswaar is lactaat niet schadelijk voor de baby, maar het maakt de melk wel minder lekker voor de zuigeling.

Lopen en ongesteldheid

Als je ongesteld bent mag je gewoon hardlopen. De beweging kan zelfs je menstruatiepijn verlichten doordat het je oestrogeengehalte in balans houdt. Bovendien heeft lichaamsbeweging een gunstige uitwerking op eventuele stemmingswisselingen, die vaak optreden vóór je ongesteld wordt.

Geen ongesteldheid bij te fanatieke hardloopsters

Indien je als vrouw dag in dag uit intensief traint op hoog niveau, omdat je een talent bent en prijzen kunt winnen, kan je vetpercentage dusdanig gering worden dat de menstruatie stopt. Blijkbaar een slim veiligheidsmechanisme van moeder natuur, dat voorkomt dat er een embryo ontstaat in een lichaam dat onvoldoende voeding aan de ongeboren vrucht kan leveren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay
  • Start-To-Run, uitgave najaar 2010

Reageer op het artikel "Effecten van hardlopen op het vrouwenlichaam"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 15-06-2019
Subrubriek: Beauty
Special: Vrouw en hardlopen
Schrijf mee!