InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat is Kinesiotaping?

Wat is Kinesiotaping?

Kinesiotaping is uitgegroeid tot een techniek die veel gebruikt wordt in de sport en is de laatste jaren enorm gegroeid in populariteit. In 2007, gebruikten meer dan 51.000 sporters Kinesio® Tex Tape in de Verenigde Staten, met meer dan 150.000 wereldwijd. Dus... wat is Kinesiotaping en Kinesio® Tex Tape nu eigenlijk?

Dr Kenzo Kase

Door middel van uitgebreid onderzoek en klinische studies, ontwikkelde Dr Kenzo Kase in 1973 in Japan een techniek genaamd Kinesiotaping®. Hiermee kreeg hij internationale bekendheid tijdens de Olympische Spelen van Seoul van 1988. Het werd ingevoerd in de Verenigde Staten in 1995. Je hebt misschien vast wel eens atleten gezien die deze tape op verschillende delen van hun lichaam dragen. Tijdens de Olympische Spelen in Beijing in 2008, droeg Keri Walsh de tape op haar schouder tijdens het vrouwen-volleybal toernooi. David Beckham heeft deze tape gedragen in zijn zij tijdens een voetbalwedstrijd, en de US Postal Service wielerploeg droeg het tijdens de Tour de France om hun blessures te beschermen en ze op topniveau te houden.

Uniek in Nederland: Officiële Cursus Kinesio® Taping

Sinds 2012 is het mogelijk om de officiële cursus Kinesio® Taping te volgen in Nederland. De docenten die deze cursus aanbieden, zijn allen opgeleid en geëxamineerd door Kenzo Kase. Zij hebben het kinesiotapen geleerd van de bron en mogen zichzelf dan ook Certified Kinesio® Taping Instructor noemen. Regelmatig hebben zij contact met Kenzo Kase over het behandelen van verschillende klachten en aandoeningen met Kinesio® Tex Tape.

Verlengen van de behandeling

Kinesiotape is een jarenlang geteste, therapeutische tapemethode die kan worden gebruikt voor veel verschillende aandoeningen aan het bewegingsapparaat. Het doel en het ontwerp van de tape is om het natuurlijke helende vermogen van het lichaam te vergemakkelijken, terwijl het ondersteuning en stabiliteit biedt aan de omliggende weefsels, zonder beperking van de beweging van het lichaam. Het is ook ontworpen om de effecten van de therapie - die wordt toegediend tijdens de behandelingen met fysiotherapeuten, chiropractoren, oefentherapeuten, sportmasseurs of trainers - te verlengen. Dr. Kase wilde dat zijn patiënten met een soort "recept" naar huis gingen en konden gebruiken tussen de verschillende bezoeken.

Elastische tape met specifieke eigenschappen

Kinesio Tex Tape is de specifieke tape die wordt gebruikt met Kinesiotaping en is uniek voor de meeste tape. De Kinesio® Tex Tape is latexvrij en kan gedragen worden gedurende 3 tot 5 dagen. De tape kan nat worden zonder dat de eigenschappen van de tape veranderen. Dr Kase heeft de tape zo ontworpen dat de tape vergelijkbaar is met het gewicht en de dikte van menselijke huid. De tape is veilig voor kinderen en ouderen. De Kinesio® Tex Tape heeft een specifieke rek en het is dan ook belangrijk dat rek wordt toegepast op de tape wanneer het op het lichaam wordt aangebracht. Als de tape met te veel of te weinig rek wordt aangebracht, kan dit leiden tot meer schade aan de weefsels. Een gecertificeerde Kinesiotape beoefenaar (CKTP, Certified Kinesio Taping Practitioner) is getraind in het deze juiste techniek.

Toepassingen van Kinesiotaping

Kinesiotaping kan gebruikt worden in alle fasen van genezing (acute, subacute, revalidatie en preventief). Er zijn vijf belangrijke fysiologische effecten van Kinesiotaping:
  1. Huid: Kinesiotaping stimuleert de mechanoreceptoren van de huid, vermindert de ontsteking en helpt bij pijnbestrijding.
  2. Bloedsomloop / lymfestelsel: Kinesiotaping tilt de huid op en zorgt voor ´rimpels´ in de huid waardoor lymfevocht zich gemakkelijker kan verplaatsen van 'hogedrukgebieden' naar 'lagedrukgebieden'; hierdoor vermindert de pijn. De toepassing van de tape verhoogt ook interstitiële lymfatische stroming, verbetert vloeistofuitwisseling tussen weefsellagen, vermindert oedeem en egaliseert temperatuur van het weefsel.
  3. Fascia: Bij een blessure is het collageen verdikt wat als een soort lijm werkt, waardoor de weefsels aan elkaar blijven 'plakken'. Kinesiotaping helpt het lichaam terug te keren naar de homeostase en zorgt voor directe beïnvloeding van de huid en onderliggende lagen.
  4. Spier: Kinesiotaping kan worden toegepast om spieren te ontspannen of te activeren. Het kan ook de bewegingsuitslag verbeteren, pijn verminderen, de spierlengte normaliseren en de vermoeidheid in de spier verminderen.
  5. Gewrichten: Kinesiotaping kan de biomechanica van het lichaam verbeteren. Het kan de ligamenten en de pezen ondersteunen en kan het bewustzijn van het lichaam verbeteren.
© 2012 - 2019 Jorg, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kinesiotaping, een nieuwe manier van therapeutisch tapenKinesiotaping, een nieuwe manier van therapeutisch tapenOnder meer in de fysiotherapie en (sport)massage wordt steeds vaker gebruik gemaakt van Kinesiotape. Een tape die op het…
Kinesiotape - verlichten en verhelpen van pijn en blessuresKinesiotape - verlichten en verhelpen van pijn en blessuresIedereen heeft weleens last van zijn of haar lichaam. De een heeft vaak last van overbelaste en pijnlijke schouders, de…
Hooikoorts - effectieve behandeling door kinesiotapeHooikoorts, wie kent het niet. Sommige mensen hebben de hele dag een loopneus, terwijl de ander niet kan stoppen met nie…
Franse baby- en kinderkledingmaten omrekenenFranse baby- en kinderkledingmaten omrekenenFranse babykledingmaten zijn gebaseerd op de leeftijd van de baby in maanden. Ook Franse kinderkledingmaten zijn gebasee…
Vulkaaneifel: Bad Bertrich, een kuuroord met een eigen muntVulkaaneifel: Bad Bertrich, een kuuroord met een eigen muntVoor wie houdt van pittoreske stadjes is Bad Bertrich een aanrader. Bad Bertrich ligt in Duitsland. Niet ver van de Moez…

Reageer op het artikel "Wat is Kinesiotaping?"

Infoteur: Jorg
Laatste update: 20-11-2012
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!