InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Ribes Nigrum (zwartebessenolie) tegen gewrichtsklachten

Ribes Nigrum (zwartebessenolie) tegen gewrichtsklachten

Ribes Nigrum (zwartebessenolie) tegen gewrichtsklachten Zwartebessenolie of zaadolie van de Ribes Nigrum kan gebruikt worden om ontstekingsreacties te bestrijden die veel voorkomen bij aandoeningen als artritis, artrose en reuma. Patiënten met deze aandoeningen kunnen daarom gebaat zijn bij gebruik van een supplement of basis van Ribes Nigrum. De zaadolie van de zwarte bes is verkrijgbaar in de vorm van tinctuur of capsules. Omdat de zwarte bes een krachtige antioxidant is en een hoog gehalte vitamine C bevat, is een dergelijk supplement ook gezond voor mensen die (nog) geen gezondheidsklachten hebben maar simpelweg hun gezondheid een boost willen geven.

Ribes Nigrum

Over Ribes Nigrum

Ribes Nigrum is de wetenschappelijke naam voor de zwarte bes of zwarte aalbes. Deze naam wordt vaak gebruikt om te verwijzen naar de zaadolie van de vrucht als deze verwerkt wordt tot een olie die als voedingssupplement benut kan worden. Het wordt ook wel gewoon geëtiketteerd als zwartebessenolie.

De Ribes Nigrum behoort tot de de ribesfamilie of Grossulariaceae. De plant komt van oorsprong vooral voor in het noorden en midden van Europa en het noordelijke deel van Azië. De Ribes Nigrum doet het vooral goed in een vochtig klimaat. Hij bloeit vroeg en de bessen kunnen tussen juli en half augustus geoogst worden. De bessen zijn vooral geliefd vanwege de sterke smaak en het hoge gehalte aan vitamine c en polyfenolen. 100 gram zwarte bessen levert 218% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) aan vitamine c op en tevens 12% van de ADH aan ijzer en mangaan. De zwarte bes staat ook bekend als een krachtige antioxidant. Het misstaat daarom niet om regelmatig zwarte bessen te eten of een supplement in te nemen dat een geconcentreerde vorm van de zaadolie van zwarte bessen bevat.

Gebruik bij klachten van de gewrichten

Naast dat het voor iedereen gezond is om zwarte bessen zo te eten wordt een extract van de zwarte bessen ook wel heel specifiek gebruikt ter bestrijding van pijnklachten en gewrichtsstijfheid die een gevolg zijn van aandoeningen als artritis, artrose en reuma. Dit heeft twee verschillende oorzaken. Om te beginnen hebben zwarte bessen een bewezen ontstekingsremmende activiteit bij een dagelijkse inname vanaf 300 mg. De anthocyaninen in de zaadolie van de Ribes Nigrum kunnen daarnaast het gehalte aan oxyhemoglobine doen laten dalen, wat bijdraagt aan een vermindering van de gewrichtsstijfheid en een verbetering van de doorbloeding (Gopolan, A et al, 2012 / Nakamura, Y et al, 2002).

In 2012 is door Canadese onderzoekers een studie gepubliceerd waaruit blijkt dat de anthocyaninen uit Ribes Nigrum eraan bijdragen dat de interleukine IL-6 minder ontstekingsbevorderende chemokines uitscheiden. Interleukine IL-6 is een eiwit dat een belangrijke rol speelt bij de immuunafweer en het activeren van bepaalde receptoren. Meer specifiek veroorzaakt het ontstekingsreacties bij patiënten met reuma en andere ontstekingsziekten van de gewrichten. Door de ontstekingsveroorzakende werking van IL-6 te remmen kunnen de klachten bij deze patiënten verminderd worden.

Een kleinschalige Japanse studie uit 2005 wees tevens uit dat de dagelijkse inname van een supplement op basis van Ribes Nigrum kan bijdragen aan het voorkomen van spierstijfheid en de doorbloeding in de arm kan bevorderen. Een groep van proefpersonen -waarvan de helft een supplement kreeg en de andere helft een placebo - werd gevraagd een half uur lang een repeterende taak uit te voeren die normaliter tot spierstijfheid in de arm zou leiden. Proefpersonen die Ribes Nigrum hadden gebruikt bleken daarbij significant minder klachten te krijgen dan zij die een placebo hadden gekregen (Matsumoto, H. et al, 2005).

Hoe gebruik je Ribes Nigrum?

Ribes Nigrum is verkrijgbaar in de vorm van tinctuur of capsules. Bij de tinctuur kan dagelijks een hoeveelheid druppels vermengd worden met water of een andere vloeistof en zo gedronken worden. Bij de capsules wordt meestal geadviseerd ze dagelijks tijdens of vlak na de maaltijd met een glas water in te nemen. Wie moeite heeft met het doorslikken van capsules kan er ook voor kiezen deze in de nemen met een hap vla, yoghurt of appelmoes en daarbij nog een glas water te drinken.

Verkrijgbaarheid Ribes Nigrum

Ribes Nigrum in de vorm van tinctuur is in Nederland onder meer verkrijgbaar van de merken Biover, Vitakruid, Etixx, Soria en Oligoplant. In de vorm van capsules is het onder meer verkrijgbaar van de merken Bonusan, Mattisson en Soria. Deze supplementen zijn te koop bij diverse natuurwinkels, reformwinkels en webshops.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rode Ribes  Ribes sanguineum; roze bloeiende sierheesterRode Ribes Ribes sanguineum; roze bloeiende sierheesterRode Ribes of ook Ribes sanguineum genaamd is een sierheester die vooral in het voorjaar veel wordt aangeboden bij tuinc…
Geneeskracht van knoppen: gemmotherapieGemmotherapie ? Geen chemotherapie! Het is een vorm van fytotherapie, waarbij men vooral knoppen of andere snel groeiend…
Natuurlijke antibiotica en het immuunsysteemNatuurlijke antibiotica en het immuunsysteemRegelmatig komt het in de media ter sprake dat er teveel antibiotica voorgeschreven wordt. De Westerse mens gebruikt dez…
Reuma (RA) oorzaken, symptomen en behandelingReumatoïde Artritis (RA) wordt in de volksmond ook wel reuma genoemd. RA is een vorm van reuma. Er bestaan vele vormen v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22673662 (Gopolan, A et al, 2012)
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12083740 (Nakamura, Y et al, 2002)
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15605279 (Matsumoto, H. et al, 2005)
  • https://www.sohf.nl/nutrient/ribes-nigrum
  • http://www.naturafoundation.nl/monografie/Ribes_nigrum_bessen.html
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Blackcurrant

Reageer op het artikel "Ribes Nigrum (zwartebessenolie) tegen gewrichtsklachten"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 27-09-2019
Subrubriek: Alternatief
Special: Alternatieve geneesmiddelen
Medische informatie…
Schrijf mee!