InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Moeilijke stoelgang: wat doe je eraan?

Moeilijke stoelgang: wat doe je eraan?

Moeilijke stoelgang: wat doe je eraan? Als je last hebt van je darmen en een moeilijke stoelgang ben je niet de enige. Een moeilijke stoelgang komt bij veel mensen voor. Problemen bij ontlasting kan erg hinderlijk zijn en ervoor zorgen dat naar de toilet gaan verre van een pretje is. Wat moet je doen bij een moeilijke stoelgang en harde ontlasting en hoe kom je er vanaf?

Moeilijke stoelgang

Problemen met de stoelgang is geen onderwerp waar we graag met anderen over praten. Toch komt het regelmatig voor (bij zo'n 15% van de bevolking) en willen we graag weten hoe we er vanaf komen.

Wat is een moeilijke stoelgang precies? Het betekent dat de ontlasting niet goed loopt en de darmen traag werken. Iemand met een moeilijke stoelgang heeft vaak last van constipatie (verstopping) of een opgeblazen gevoel in de maag en/of darmen. Andere kenmerken:
  • Moeilijk naar de wc gaan
  • Afwijkingen zoals slijm of bloed in de ontlasting
  • Misselijkheid

Naast verstopping kan er ook diarree voorkomen.

Harde ontlasting

Harde ontlasting ontstaat doordat te veel vocht eruit wordt onttrokken. Dit gebeurt wanneer de ontlasting te lang in de darmen blijft, misschien omdat de darmen te langzaam werken, of omdat je te lang hebt gewacht met naar de toilet gaan.

Door harde ontlasting wordt een toiletbezoek vaak pijnlijk. Iemand heeft krampen, buikpijn, en de anus kan kleine scheurtjes vertonen, waardoor er ook bloed bij de ontlasting komt. Het laatste maakt het poepen bovendien nog lastiger en pijnlijker.

Oorzaken van een moeilijke stoelgang

Bij een moeilijke stoelgang zijn verschillende oorzaken te vinden, zoals:
  • Stress
  • Te weinig water drinken
  • Te weinig vezels eten
  • Te weinig bewezen
  • Medicijnen die de darmflora veranderen

Oplossing bij moeilijke stoelgang

Eet vezels

Voedingsvezels zorgen voor een goede werking van de darmen.

Voedingsvezels vind je in:
  • Volkoren producten
  • Groenten
  • Fruit

De dagelijkse aanbeveling is 2 stuks fruit, 200 gram groente, 5-7 volkoren boterhammen en 3-5 aardappels. Als dit niet lukt, kan altijd nog een supplement worden geslikt, maar het beste is de vezels uit werkelijk voedsel te halen.

Drink voldoende water

Om de ontlasting zacht en de stoelgang soepel te houden, moet er voldoende vocht aanwezig zijn. Dit kan door voldoende water te drinken. Voor een soepele stoelgang moet je denken aan 1,5 tot 2 liter water per dag. Probeer om de zoveel tijd een groot glas water te drinken en begin de dag met een groot glas voor het ontbijt.

Bewegen, bewegen, bewegen!

Bewegen stimuleert de darmen. Soms merk je het als je een stuk moet rennen en ineens naar het toilet moet. Door veel en lang te zitten, gaat de dikke darm trager werken en zo ontstaan dan verstopping. Door regelmatig te beweging wordt de stoelgang soepeler. Probeer minstens 30 minuten per dag te bewegen, en neem de trap in plaats van de lift, de fiets in plaats van de auto. Maak een wandeling na de avondmaaltijd.

Ontspanningsoefenen

Naast beweging is ook rust nemen en ontspanning erg belangrijk.

Minder koffie en sterke thee

Koffie en sterke thee, maar ook alcohol, onttrekken juist vocht uit het lichaam. Probeer dit dus te matigen, zodat de ontlasting vochtig blijft.

Ga naar de wc

Het klinkt misschien heel simpel, maar zo simpel is het in sommige gevallen ook. Het is beter voorkomen dan genezen, en daarom is de beste preventie om naar het toilet te gaan wanneer je lichaam daarom vraagt. Door te lang te wachten, blijft de ontlasting lang in je darmen zitten en wordt te veel vocht eraan onttrokken, met alle gevolgen van dien.

Laxeermiddelen

Laxeermiddelen kun je tijdelijk van een slechte stoelgang afhelpen, maar het kan je ook afhankelijk maken van de medicatie. Het kan zijn dat je vervolgens niet meer zomaar naar het toilet kunt zonder de laxeermiddelen.

Zie ook:
Hyperventileren: wat doe je eraan?
Keelpijn: wat doe je eraan?
Buikpijn: wat doe je eraan?
Hoofdpijn: wat doe je eraan?
Flauwvallen: wat doe je eraan?
Gerelateerde artikelen
Hoe verbeter ik mijn stoelgang?Hoe verbeter ik mijn stoelgang?Mensen die lijden aan obstipatie hebben te maken met darmproblemen. Obstipatie komt veel voor. Ongeveer 1 op de 3 mensen…
Darmklachten: dunne ontlasting, pijn en obstipatieDarmklachten: dunne ontlasting, pijn en obstipatieNederland loopt op veel vlakken voor op de rest van de wereld maar als we naar beneden kijken, naar onze eigen buik, is…
Diarree na het avondeten: pijnlijk en vervelendDiarree na het avondeten: pijnlijk en vervelendBehoor je bij het selectief groepje dat na het avondeten direct naar de wc moet? Waterige en dunne ontlasting korte tijd…
Stoelgangproblemen: obstipatieStoelgangproblemen: obstipatieObstipatie is een lastige kwaal dat een opgezette buik veroorzaakt en de stoelgang bemoeilijkt. Een gebrek aan vezels in…
Bronnen en referenties
  • http://www.moeilijke-stoelgang.nl/

Reageer op het artikel "Moeilijke stoelgang: wat doe je eraan?"

Reactie

Cecile, 27-04-2016 18:10 #1
Kan het zijn door te veel van de ene vezels zoals aardappelen en brood te eten en fruit en groente minder dat men een moeilijke stoelgang geeft?

Infoteur: Moneyq89
Laatste update: 31-12-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!