InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Diarree na het avondeten: pijnlijk en vervelend

Diarree na het avondeten: pijnlijk en vervelend

Diarree na het avondeten: pijnlijk en vervelend Behoor je bij het selectief groepje dat na het avondeten direct naar de wc moet? Waterige en dunne ontlasting korte tijd na het avondeten is een vervelende belemmering waar pijn, ongemak en irritaties bij komt kijken. Hoe kan het dat je direct na het avondeten naar de wc moet en waarom is dat bijna altijd diarree? Heeft het consequenties voor je gezondheid en wat kun je er tegen doen? Hier lees je het!

Diarree

Veel Nederlanders hebben last van dunne en waterige ontlasting na het avondeten. Het geldt echter niet alleen voor het avondeten, vaak komt dit ongemak ook voor na een tussendoortje of middageten. Diarree is dun en waterig van structuur. Diarree is ontlasting waar nog niet genoeg vocht (water) aan onttrokken is. Doordat de ontlasting nog niet genoeg vocht heeft verloren tijdens zijn reis door de darmen blijft het waterig en dun van structuur. Normaal ontlasting heeft wel genoeg vocht verloren en is daarom harder en dikker van vorm.

Waarom diarree?

Bijna elke Nederlander heeft wel eens diarree gehad, maar elke dag diarree is een ongemak weggelegd voor een selectief groepje mensen. Waarom heb ik steeds last van diarree na het eten? Allereerst is het belangrijk om te bedenken wat voor voedsel je hebt ingenomen. Bevat het eten veel vet? Vet zorgt er voor dat je darmen extra hun best moeten doen om het voedsel (vet) te verteren. Dat is niet makkelijk en kost veel tijd en energie. Je darmen proberen het vet te verteren door middel van enzymen. Enzymen zijn eiwitten die speciaal gemaakt zijn om het vet te verteren. Als je veel vet hebt gehad kan het zijn dat je darmen het niet aankunnen en je een overschot van deze enzymen in je darmen hebt. Het sap waar de enzymen in zitten is een beetje zuur en prikkelt de darmen om extra te bewegen. Veel sap met verteerenzymen kan dus een prikkelbare darm veroorzaken. Hierdoor gaat het voedsel extra snel door je darmen waardoor er dus niet genoeg tijd is ontstaan om een juiste hoeveelheid vocht uit het voedsel te onttrekken. Het gevolg kan dan diarree zijn.
Niet alleen te veel vet inname is slecht voor je darmen. Koffie is ook een voedselbron dat je darmen extra prikkelt. Koffie zorgt er voor dat je darmen dus extra gaan bewegen. Veel mensen zijn hier wel bekend mee en weten dat ’s ochtends koffie drinken vaak resulteert in een sprintje naar de wc.

Prikkelbare Darm Syndroom

Prikkelbare darm syndroom komt nog wel eens voor en kan een verklaring zijn voor frequent diarree en veel last van de darmen. Het prikkelbare darm syndroom is vervelend en naar schatting zijn er veel mensen met dit syndroom. Het zorgt voor een overmatige darmwerking. Je darmen worden bij veel producten te veel geprikkeld. Kramp, onregelmatige stoelgang en diarree zijn symptomen van dit syndroom. Vetten, rozijnen en chocolade zijn voedselbronnen die het best vermeden kunnen worden.

Vezels zijn toch goed voor je?

Je hoort vaak dat veel vezels eten goed voor je gezondheid is. Dat klopt, maar te veel vezels geeft een tegengesteld effect. Vezels prikkelen je darmen en zorgt dus voor een goede stoelgang. Veel mensen eten namelijk te weinig vezels en hebben daardoor een slechte stoelgang. Harde en droge ontlasting is het gevolg. Als je te veel vezels inneemt krijg je dus een hyperactieve darm met dunne ontlasting. Houd je vezel inname daarom in de gaten als je vaak last hebt van diarree. Bij het prikkelbare darm syndroom is het extra opletten!

Buikgriep: diarree

Als je een buikgriep hebt, ben je geïnfecteerd met een virus die zich in je darmen heeft genesteld. Je darmen herstellen uiteindelijk wel, maar hebben wel een ‘’klap’’ gehad. Ze zijn verzwakt en moeten bijkomen van het hardnekkige virus. Zorg er dus voor dat je makkelijk verteerbare producten eet bij herstel van ziekte. Vermijd in elk geval frisdrank en zuivelproducten.

Bewust eten

Bij langdurige diarree is het advies om goed te kijken naar je eetpatroon. Je darmen kunnen gevoelig zijn voor verandering in eetpatroon en reageren op een hyperactieve stoelgang patroon. Een onregelmatig leven zorgt bij mensen vaak voor stress. Stress is niet goed voor je darmen en zorgt voor een onregelmatige stoelgang.

Huisarts: diarree

Als je gezond leeft, gezond eet en genoeg beweegt kan het zijn dat je alsnog last hebt van kramp en diarree. Het advies is dan om toch een bezoek te brengen aan je huisarts. Je huisarts kan een darmonderzoek voorstellen. Houd er echter rekening mee dat in veel gevallen een ongezonde eetpatroon, stress of één van de andere redenen hierboven beschreven de oorzaak is van diarree na het avondeten, middageten of ander moment van de dag.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen – DiarreeIedereen weet wel wat het is en als een kindje het heeft is het ontzettend vervelend; Diarree. Iedereen heeft wel eens D…
Prikkelbare dikke darm of spastische darmPrikkelbare dikke darm of spastische darmNormaal wordt de darminhoud voortgestuwd door regelmatige, gecoördineerde spiersamentrekkingen, waardoor een golfbewegin…
Opgezwollen buik na het eten en diarree/verstopping: PDSOpgezwollen buik na het eten en diarree/verstopping: PDSEen opgezwollen buik na het eten. Heb je last van langdurige buikpijn met een opgeblazen gevoel in de buik (vooral een o…

Reageer op het artikel "Diarree na het avondeten: pijnlijk en vervelend"

Reacties

Marina, 29-03-2017 00:32 #5
Als ik ongeveer een kwartier tot een half uur na het avondeten naar de wc ren en last heb van diarree, is het dan diezelfde maaltijd die er weer uit komt?

Arjan S., 19-06-2016 11:03 #4
Hoi allemaal ik heet arjan stokvis en ik heb pds in het Engels ook wel ibs genoemd ik ervaar elke dag diarree ik heb het soms zo erg. Dat wat ik nu ga zeggen gelooft men vaak niet. Dat mijn toilet er verstopt van raakt en als ik buikgriep heb dan is het nog veel slimmer dan red ik de badkamer vaak wel maar het toilet niet met als gevolg spuit diarree en de hele badkamer vloer en muur zit er vaak onder ik vind het heel erg dat ik in deze ronduit vieze details moet treden maar het is wel wat er in mijn dagelijkse leven een feit is mvg arjan stokvis

Kai Uzumaki, 07-08-2014 23:16 #3
Nou, ik heb een interessante situatie: als ik een van onze Nederlandse bevolking, die vaak last van "avondeten diarree" of wie ervaart diarree direct na het eten.

Ik heb ook een interessante situatie dat, hoewel ik lijken goed op het eten van chocolade met mate te zijn, ik ben een "chocoholic" of liefhebber van goede kwaliteit chocolade. Zo "gematigdheid" is tegen mijn geloof! Me, gematigdheid? Ha! Nu echt!

Zooooooo… het is als deze mensen: Ik heb de neiging om kloof op chocolade, alsof er geen morgen is! Hou van het spul! Eh… slechts een klein probleem hier! Het heet het ervaren van een onaangekondigde verrassing en dringende aanval van wat ik noem "chocolade diarree"! Yeah! Dit heeft helaas inclusief niet waardoor het op tijd naar het dichtstbijzijnde toilet en liquidatie in stand noch in mijn broek of op de vloer geweest (Ja, ik weet het, bah!) Een nogal vervelende diarree puinhoop overal!

Ik ben een mens, geen hond! Honden zullen letterlijk sterven als ze zelfs kleine hoeveelheden van chocolade! Ik heb alleen maar reageren vanuit te veel van het goede en krijg milde tot plotselinge dringende diarree-aanvallen.

Is het de theobromine, of natuurlijke zuren in de cacao, wat op Aarde veroorzaken dit met mij?

Ik ben nog jong van een 24-jarige Japans / Nederlandse man. Wow!

Dank u vriendelijk voor het lezen van mijn reactie!

Chayenne, 23-12-2013 22:18 #2
Bepaalde medicijnen kunnen ervoor zorgen dat men diarree krijgt. Vooral bij antibiotica is dit een vervelende bijwerking.

J. Visser, 21-11-2013 11:45 #1
Kan diarree te maken hebben met het gebruik van bepaalde medicijnen?

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 22-06-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!