InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Antihistamine - Betaal niet teveel!

Antihistamine - Betaal niet teveel!

Antihistamine - Betaal niet teveel! Antihistamine is een medicatiesoort die wordt gebruikt om klachten ten gevolge van allergische reacties tegen te gaan. Hoewel ze soms wel door een arts worden voorgeschreven, zijn deze middelen veelal vrij verkrijgbaar. Bij vele hooikoortspatiënten gaan er in de hooikoortsperiode heel wat van deze tabletjes doorheen. Vaak moeten deze mensen hun medicatie zelf betalen en wie niet oplet betaalt al snel tientallen euro's per jaar teveel!

Werking antihistaminica

In de cellen in het lichaam ligt de stof Histamine opgeslagen. Wanneer het lichaam ergens allergisch op reageert dan komt deze Histamine vrij, het kan dan voor allerlei klachten gaan zorgen. Voorbeelden van deze klachten zijn: roodheid, jeuk, zwelling van de huid, loopneus, waterige ogen, branderige ogen, keelpijn en niezen. Hooikoorts is zo'n allergische reactie van het lichaam waar veel van de genoemde klachten bij voorkomen. Om deze tegen te gaan gebruiken hooikoortspatiënten dan ook vaak antihistamine. Zoals de naam al doet vermoeden, blokkeert antihistamine de stof Histamine in het lichaam waardoor de klachten verminderen of zelfs helemaal weg kunnen gaan. Meestal is één tablet antihistamine zo'n 24 uur werkzaam.

Verkrijgbaarheid en reclame

Verschillende soorten antihistaminen zij vrij verkrijgbaar, dat wil zeggen dat je ze zonder recept van een arts kan kopen. Anthistamine is te koop bij apotheken, drogisterijen en zelfs bij vele supermarkten. Je kan er dus vrij makkelijk aankomen.
Er wordt daarom ook reclame gemaakt voor deze medicijnen. In deze reclames, die vooral gericht zijn op hooikoortspatiënten, presenteert men deze middelen meestal als een speciaal hooikoortsmedicijn welke je 24 uur van je klachten afhelpt.
Anthistamine is echter gewoon een anti-allergie middel en is er niet uitsluitend of speciaal voor hooikoortspatiënten.

Merk en generiek, betaal niet teveel!

De reclames die je ziet, komen van producenten van merk medicatie. Er is voor antihistamine echter ook generieke medicatie te koop. Dat is medicatie die dezelfde werkzame stof bevat als de medicatie van het originele merk, maar vaak veel goedkoper is. In het geval van de meest gangbare anthistaminca is dat zeker zo. Het is daarom handig om in de drogisterij goed op te letten en te kiezen voor het generieke middel van je medicatie, in de apotheek kun je hier gewoon naar vragen. In de meeste supermarkten is helaas alleen het A-merk medicijn te koop. Er zijn echter wel supermarkten die ook een goedkoper generiek medicijn verkopen, een voorbeeld hiervan is de Aldi.

Welk middel moet ik dan hebben?

Slik je op dit moment antihistamine van een merk dat goed voor je werkt, maar wil je overstappen op een generiek middel dan is het raadzaam om te kiezen voor dezelfde werkzame stof. De twee meest gangbare soorten zijn Loratadine en Cetirizine.

Loratadine wordt verkocht onder de merknamen Allerfre en Claritine.
Cetirizine wordt verkocht onder de merknamen Prevalin Allerstop, Reactine en Zyrtec.

Staat het merk wat je tot nu toe gebruikt hier niet bij, kijk dan even op het doosje, hierop staat altijd vermeldt welke werkzame stof er in zit.
© 2011 - 2019 Wien, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Veelvoorkomende allergenen, de veroorzakers van allergieVeelvoorkomende allergenen, de veroorzakers van allergieSteeds meer mensen krijgen te maken met een allergie, soms geeft een allergie lichte klachten maar ze kunnen ook levensb…
Hooikoorts; wat is het en wat kun je eraan doen?Hooikoorts, een vervelend verschijnsel wat bij veel mensen weer op komt zetten zodra de eerste zonnestralen gevallen zij…
Jeuk aan of in de neusJeuk aan of in de neusJeuk in of aan de neus kan heel vervelend zijn. Je bent geneigd om constant aan je neus te zitten of te gaan niezen. Jeu…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Antihistaminicum

Reageer op het artikel "Antihistamine - Betaal niet teveel!"

Reacties

Willem, 13-03-2017 22:31 #2
Is dit ook tegen histamine intolerantie?

Alex, 23-01-2017 15:35 #1
Cetirizine is ook te koop bij de Lidl en omdat het merkloos is ook meteen een heel stuk goedkoper.

Infoteur: Wien
Gepubliceerd: 23-06-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!