InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vaak diarree: oorzaken en behandeling

Vaak diarree: oorzaken en behandeling

Vaak diarree: oorzaken en behandeling Bij diarree is er sprake van dunne en frequente ontlasting. Vaak gaat dit gepaard met buikpijn, kramp en winderigheid. Wie er eens een keertje last van heeft wijdt het veelal aan de consumptie van bepaalde voedingsmiddelen, maar wie vaak last heeft van diarree zit met een serieus probleem. Wat zijn de oorzaken van diarree en hoe kom je er vanaf?

Wat te doen bij vaak diarree?

Wat is diarree?

Bij diarree is er sprake van een (te) dunne ontlasting. Deze kan echt waterig zijn maar kan qua substantie ook meer lijken op vla. Het kan gepaard gaan met aanverwante klachten zoals buikkrampen, buikpijn, winderigheid, moeheid en slapte. Wie langere tijd last heeft van diarree kan ook uitdrogingsverschijnselen krijgen. Op de lange termijn zijn er bovendien nog andere gevolgen, zo kan sociale angst ontstaan omdat je continu bang bent dat je een toilet op moet zoeken. Ook kunnen mensen die frequent het toilet moeten bezoeken problemen krijgen die gerelateerd zijn aan het vaak moeten afvegen: zo kan irritatie in de bilspleet ontstaan.

Wat zijn de oorzaken van diarree?

Diarree kan verschillende oorzaken hebben. Vaak is het het gevolg van een virus. Hiervan ben je dan meestal flink ziek en heb je ook last van koorts en overgeven. Daarnaast kan het ook veroorzaakt worden door een bacterie of parasiet. Dit is vaak de boosdoener wanneer je er op vakantie last van krijgt. De oorzaak is dan vaak wel te herleiden naar bijvoorbeeld de consumptie van mogelijk slecht verhit vlees of het drinken van kraanwater.

Ook de overmatige consumptie van bepaalde producten kan leiden tot (chronische) diarree. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij het eten of drinken van light-producten of suikerrijke producten. Op de etiketten van bepaalde producten wordt vermeld dat overmatig gebruik een laxerende werking kan hebben. Dit betekent in feite dat je er diarree van kunt krijgen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij cafeïne (dat veel in koffie en energiedrankjes zit) en xylitol (dat veel in kauwgom zit).

Als je vaak diarree hebt dan kan dit ook een symptoom zijn van een meer omvattende aandoening of overgevoeligheid of allergie voor specifieke producten of voedingsmiddelen. Het kan ook een bijwerking zijn van bepaalde medicijnen of een gevolg van stress. Aandoeningen waarbij diarree een van de primaire symptomen is of kan zijn zijn de volgenden:
  • Maag-darmontsteking (Gastro-enteritis)
  • Prikkelbare darm syndroom
  • Legionellabesmetting
  • Darmkanker
  • Colitis ulcerosa
  • Divertikel
  • Dysenterie
  • Postgastrectomiesyndroom
  • Lactose-intolerantie
  • Coeliakie (gluten-intolerantie)
  • Stress of angst

Hoe kom je van de diarree af?

De sleutel tot het vinden van een oplossing van de diarree ligt in het vinden van de oorzaak. Weet je van jezelf dat je ongezond eet of bijvoorbeeld erg veel koffie drinkt of kauwgum eet, dan zou je eens kunnen beginnen met dit te minderen. Leidt dit tot een afname van de klachten dan ben je al een heel eind. Je zou dan eventueel kunnen beginnen met het weer opbouwen van de consumptie om uit te vinden waar jouw grens ligt. Komt in je familie een van de bovenstaande aandoeningen voor dan zou je zelf een verhoogde kans kunnen hebben op deze aandoening. Het is altijd goed dit aan de huisarts te vertellen.

De huisarts kan tevens diverse onderzoeken doen om de oorzaak te achterhalen. Zo kan bijvoorbeeld al het een en ander aan het licht komen door middel van bloedonderzoek en onderzoek van de ontlasting zelf. Eventueel aanvullend onderzoek kan in het ziekenhuis gedaan worden door een maag/darm/lever-arts door middel van een scopie.

Afhankelijk van de oorzaak kan diarree verholpen worden door medicijngebruik, het volgen van een dieet of het vermijden van stress.
Gerelateerde artikelen
Wat is acute diarree?Een kenmerk van diarree is brijige tot dunne ontlasting. Ook moet de patiënt drie keer of vaker per dag naar het toilet.…
Oorzaken en behandeling van diarree bij een babyOorzaken en behandeling van diarree bij een babyDiarree bij een baby is zeker en vast niet onbekend bij jonge ouders. Het valt immers regelmatig voor dat je kleine spru…
Huismiddeltjes tegen diarreeHuismiddeltjes tegen diarreeDiarree, gekenmerkt door een waterige of slijmerige stoelgang, is een zeer vervelend fenomeen en kan uitdrogingsverschij…
Last van diarree?Last van diarree?Bij diarree heb je last van een dunne soms waterige ontlasting. Het is erg vervelend als je last hebt van diarree vooral…
EHEC-bacterie: darmbacterieEHEC-bacterie: darmbacterieDe EHEC-bacterie is een darmbacterie die over het algemeen voor lichte klachten zorgt. In sommige gevallen kunnen de kla…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClips, Pixabay
  • http://thuisarts.nl/diarree/ik-heb-diarree
  • http://www.gezondheidsnet.nl/diarree/waarvan-krijg-je-diarree
  • http://www.gezondheidsplein.nl/symptomenchecker/

Reageer op het artikel "Vaak diarree: oorzaken en behandeling"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 23-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!