InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Oorzaken en behandeling van diarree bij een baby

Oorzaken en behandeling van diarree bij een baby

Oorzaken en behandeling van diarree bij een baby Diarree bij een baby is zeker en vast niet onbekend bij jonge ouders. Het valt immers regelmatig voor dat je kleine spruit wat diarree heeft. Diarree wordt vastgesteld als de ontlasting van je baby waterig is en bovendien frequenter dan normaal. Soms kan diarree ook heel onaangenaam ruiken. Diarree is in de meeste gevallen niet zo erg en geneest dan ook vanzelf. Er zijn talrijke oorzaken van diarree. De meest voorkomende oorzaken zijn een infectie van het maagdarmstelsel of een besmetting door één of ander virus. De behandeling is in de meeste gevallen heel eenvoudig: gewoon de normale voeding voortzetten en eventueel wat extra water bij geven. Dit vooral om uitdroging te voorkomen. Na enkele dagen zou de stoelgang terug vaster moeten worden. In sommige gevallen van diarree is een bezoek aan de huisarts aangewezen.

Iedere baby heeft een unieke stoelgang

Net zoals bij volwassenen iedereen uniek is, geldt dit ook voor jouw baby. Sommige baby’s doen meermaals hun behoefte per dag en andere baby’s doen dit slechts om de twee dagen. Baby’s die borstvoeding krijgen hebben meestal een gele en dunne stoelgang. Dit varieert naargelang de voeding van de moeder. Je mag in de meeste gevallen rekenen op meerdere vuile pampers of luiers per dag. Baby’s die flesvoeding krijgen hebben een vastere stoelgang. Naarmate je baby ouder wordt, zal hij de kleur ontlasting krijgen volgens de groenten-of fruitpap die hij krijgt. Krijgt je baby bijvoorbeeld worteltjes, dan zal de ontlasting naar de rode kant zijn. Men spreekt van diarree als de ontlasting werkelijk uit de pamper of luier stroomt en waterig is.

Oorzaken van diarree bij een baby

Diarree kan vele oorzaken hebben. De huisarts kan deze oorzaak vaststellen door een deskundig onderzoek.
  • Besmetting van het maagdarmstelsel: indien je baby diarree heeft zonder echte aanleiding, dan is de kans groot dat het door een besmetting komt. Deze vorm van diarree wordt ook wel acute buikgriep genoemd.
  • Virusbesmetting: baby’s kunnen ook besmet geraken door een virus. Een voorbeeld van een virus is het rotavirus. Jonge baby’s worden ingeënt tegen het rotavirus. Dit om uitdroging bij je baby te voorkomen.
  • Chronische diarree: Bij diarree die enkele weken of maanden duurt, kan er een overgevoeligheid zijn voor een bepaalde voedingsstof. Een gespecialiseerd arts kan dit vaststellen. Als de diarree lang aanhoudt, moet ook gedacht worden aan een ernstigere aandoening.
  • Diarree kan het gevolg zijn van de inname van bepaalde antibiotica.

Behandeling van diarree bij baby's

Indien je kindje wat plattere ontlasting heeft, moet je niets speciaal doen. Blijf gewoon de normale voeding doorgeven en geef desnoods wat extra water bij om uitdroging te voorkomen. Een normale voeding is belangrijk voor je baby om de nodige energie te krijgen om het herstel te bevorderen. Indien je kindje heel vaak en heel lang diarree heeft, dan bestaat er een risico op uitdroging. Wees hiervoor alert want op deze manier kan je baby heel veel vocht en zout verliezen. Dit is een heel gevaarlijke situatie en kan bij zuigelingen leiden tot ernstige ziektetoestand.

Voorkom dat je baby zou uitdrogen

Indien je kindje zou uitdrogen, laat hem dan veel water drinken. Als je baby niet graag water drinkt, dan probeer je met thee of soep. Bij een erg waterige stoelgang is het aangeraden om een zoutoplossing bij te geven. Bij de apotheek kan je rehydratie-producten kopen. Dit is poeder om in water op te lossen. Na elke waterige stoelgang laat je je baby deze zoutoplossing drinken, volgens de richtlijnen van je huisarts. Deze producten gaan je baby niet genezen, maar zorgen ervoor dat hij niet uitdroogt.

Wanneer bij de huisarts langsgaan?

Indien je echt geen goed oog hebt in de aanhoudende diarree, dan neem je best contact op met de huisarts. Symptomen zoals sufheid, braken, weinig drinken en hoge koorts zijn signalen om toch even langs te gaan bij je huisarts. De arts kan vervolgens een onderzoek uitvoeren om de oorzaak van de diarree na te gaan. Hij kan ook in sommige gevallen medicijnen voorschrijven. Een ziekenhuisopname is nodig wanneer je baby echte uitdrogingsverschijnselen vertoont. Extra vocht kan dan toegediend worden via een maagsonde of via de aders.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Diarree bij baby'sDiarree bij baby'sDiarree bij baby's kan soms leiden tot uitdroging. Het is daarom zaak om de gezondheid van uw baby goed in de gaten te h…
Oorzaken van diarreeBij diarree is meestal het maag-darm kanaal door een bacterie of virus geinfecteerd. je spreekt dan ook van een buikgrie…
Diarree stoppenDiarree stoppenDiarree of buikloop is wanneer je meerdere keren last hebt van een vloeibare stoelgang. Diarree kan voortkomen uit virus…
Buikgriep, maagdarminfectie: symptomen en behandelingBuikgriep, maagdarminfectie: symptomen en behandelingEen buikgriep is iets heel naars om mee te maken. Vaak lig je uren over te geven en stroomt daarnaast de diarree er aan…
Wat is acute diarree?Een kenmerk van diarree is brijige tot dunne ontlasting. Ook moet de patiënt drie keer of vaker per dag naar het toilet.…
Bronnen en referenties
  • Website Zappybaby, http://www.zappybaby.be/nl/baby/126634/diarree-bij-babys, 18 november 2014

Reageer op het artikel "Oorzaken en behandeling van diarree bij een baby"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 04-03-2018
Subrubriek: Kinderen
Special: Babyverzorging
Medische informatie…
Schrijf mee!