InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Afscheiding bij ontlasting: rood en geel slijm

Afscheiding bij ontlasting: rood en geel slijm

Afscheiding bij ontlasting: rood en geel slijm Afscheiding bij de ontlasting is in veel gevallen onschuldig en geen reden tot paniek. Het is een natuurlijk proces om de stoelgang te bevorderen. Soms is er echter iets anders aan de hand en moet je even langs de huisarts. Je kunt een soa hebben opgelopen of bepaalde voedingsstoffen onvoldoende verdragen. Hier leest u over mogelijke oorzaken van afscheiding bij uw ontlasting en kenmerken die u in de gaten moet houden.

Ontlasting

Ontlasting is het afvalproduct van ons lichaam. Via de dunne en dikke darm wordt het voedsel dat u heeft gegeten gekneed en worden er allerlei nuttige voedingstoffen uit gehaald, voor een heel groot deel vocht. Naarmate de ontlasting richting het einde van de dikke darm komt wordt het veel harder en dikt het in. In de rectum (endeldarm) wordt nog eens extra vocht uit de ontlasting gehaald zodat er niets verloren gaat. Het eind product is normaal gesproken een compacte gladde massa en heeft een bruine kleur.

Niet altijd is de ontlasting gelijk gevormd of heeft dezelfde kleur als voorheen. Moeilijk verteerbaar eten kan de ontlasting en het ontlastingspatroon flink veranderen.

Wat heb ik gegeten?

Bedenk altijd dat ontlasting voor een groot deel bestaat uit voedingsresten die niet zijn verteerd. Deze resten kan het lichaam dus niet verteren. Houd dus altijd rekening met wat u gegeten heeft de dag(en) voordat u heeft gepoept. Voedingsresten die heel moeilijk te verteren zijn of die heel weinig vezels bevatten prikkelen de darm onder de maat waardoor het verteringsproces heel langzaam gaat. Door deze langzame spijsvertering wordt er dus ook meer vocht ontrokken en zal de ontlasting steeds harder worden. Uiteindelijk poept u met veel moeite een zeer harde en droge keutel uit. Uiteraard kan het tegenovergestelde ook optreden wanneer u laxerende voedingsmiddelen tot u neemt. Het proces wordt dan versneld en uw ontlasting dikt dan niet genoeg in waardoor uw ontlasting waterig en dun zal zijn.

Afscheiding

Slijm kan verschillende kleuren en vormen aannemen. Denk hierbij o.a. aan zeer taai slijm en aan kleurloos slijm.

Kleurloos

Normaal ontlasting bevat een beetje slijm afkomstig van de darmwand. Dit slijm dient als glijmiddel om de stoelgang te bevorderen. Abnormaal ontlasting bevat veel slijm en kan duiden op overmatige productie van darmwand slijm.

Rode afscheiding

Houd altijd rekening met wat u heeft gegeten. Het kan zijn dat uw ontlasting een rode kleur heeft doordat u rode groenten heeft gegeten. Een rode paprika kan niet geheel verteerd zijn en een rode kleur gegeven aan de ontlasting. Ook rode bieten kunnen een rode gloed veroorzaken. In ernstigere gevallen is de rode afscheiding bloed. Als het fel rood van kleur is betekent het dat u aan het einde van de dikke darm of bij de anus één of meerdere irritatieplekken of wondjes heeft. De meest voor de hand liggende verklaring is één of meerdere aambeien (haemorrhoïden). Deze kunt u zelf voelen door met u vinger de anus te betasten. Als u twijfelt moet u contact opnemen met de huisarts. Deze zal bij milde gevallen een zalf voorschrijven en bij ernstigere gevallen een kleine medische ingreep voorstellen.

Als uw ontlasting een donker rode kleur heeft, en u geen bieten o.i.d. heeft gegeten, kan het zijn dat u een wond meer aan het begin van de dikke of dunne darm of zelfs de maag heeft. Vaak wordt er gewaarschuwd voor darmkanker. Neem contact op met uw huisarts als u het niet vertrouwt.

Gele afscheiding

Gele afscheiding of een geel ontlasting kan worden veroorzaakt door gal. Gal wordt door de lever uitgescheiden en opgevangen door de galblaas die het vervolgens beetje bij beetje afgeeft aan de ontlasting. In gal zitten veel enzymen, galsap, die helpen bij het verteren van de voedsel. In sommige gevallen is de galblaas verwijdert en wordt galsap direct afgegeven aan de ontlasting. Ontlasting kan dan geler van kleur zijn.

Wanneer u een buikgriep heeft opgelopen en hierdoor veel diarree bent verloren kunt u op den duur geel ontlasting uitscheiden. Deze ontlasting bestaat uit veel gal en verdwijnt meestal na een dag.

Galstenen zijn kleine steentjes die de toevoer van gal naar de darm of de toevoer van gal naar de galblaas verhindert. Gal heeft meerdere functies, waaronder het ontzuren van de darmen. Wanneer steentjes de gal toevoer verhindert wordt de binnenkant van de darm zuurder en zal de darmwandslijmvlies flink geprikkeld worden. Deze reageert hier vervolgens op door overmatig slijm te produceren wat weer terug te vinden is in de ontlasting.

Prikkelbare Darm Syndroom (PDS)

Heeft u vaak last van uw darmen, een onregelmatig stoepatroon, veel winderigheid en overmatig slijm bij uw ontlasting? In dat geval kan het zijn dat u het prikkelbare darm syndroom heeft. Dit betekent dat de stoelgang chronisch ontregeld is. De oorzaak van de prikkelbare darm syndroom is nog niet bekend maar mogelijke stressoren (veroorzakers) zijn wel aangekaard. Bepaalde voedingsstoffen kunt u beter vermijden wanneer u het prikkelbare darm syndroom heeft.

  • chocolade
  • rozijnen
  • vet eten
  • zure producten
  • koffie

Chronische darmontsteking

Chronische darmontsteking is een ernstige ziekte die regelmatig voorkomt. In Nederland zijn er naar schatting 50.000 mensen met een chronische darmontsteking. De twee grootste soorten zijn de ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa. Bij de eerste vinden ontstekingen plaats in de gehele spijsverteringsstelsel (dus van mond tot anus) terwijl bij de laatste ontstekingen zich beperken tot de dikke darm. Naast diarree, bloed in de ontlasting en heel veel buikpijn is er ook vaak slijm te vinden in de ontlasting.

Chlamydia, Gonorroe en slijm

Ook de seksueel overdraagbare aandoeningen chlamydia en gonorroe kunnen de veroorzaker zijn van geelachtige slijm bij de ontlasting. Wanneer er anaal contact heeft plaatsgevonden zonder bescherming kan de bacterie zich in de slijmvliezen van de darmen hebben genesteld. Laat bij een onderzoek altijd een uitstrijkje maken van slijmvliezen in de anus. Een eventuele soa kan zo worden ontdekt en verholpen met de juiste antibiotica.

Huisarts

Ga niet meteen naar de huisarts als u slijm vindt in uw ontlasting. Pas wanneer een herhaling plaatsvindt en u het niet vertrouwt kunt u het beste contact opnemen met uw huisarts en het probleem voorleggen. Vaak is het onschuldig en is er niets aan de hand

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwanger worden en vruchtbaar slijmZwanger worden en vruchtbaar slijmJe wilt zwanger worden. Maar wanneer weet je nou wanneer je op je meest vruchtbaar bent en dus ook de meeste kans hebt o…
Slijm bij de ontlasting, wat te doen?Slijm bij de ontlasting, wat te doen?Slijm bij de ontlasting is een symptoom dat mensen zorgen baart. Is dit ook nodig? Vaak denken mensen dat het een voorbo…
Last van taai slijm? Flutter is alternatief voor FluimucilLast van taai slijm? Flutter is alternatief voor FluimucilBijna iedereen moet af en toe wel eens slijm ophoesten, dat uit de longen afkomstig is. Zeker mensen met COPD hebben daa…
Witte afscheiding voor menstruatieWitte afscheiding voor menstruatieWitte afscheiding voor de menstruatie, wat betekent dit? Vrouwen die zwanger willen worden houden het slijmverlies sterk…
Witte vloed en zwangerWitte vloed en zwangerWitte vloed tijdens de zwangerschap is een normaal verschijnsel. Sommige vrouwen kunnen al een vroege zwangerschap herke…
Bronnen en referenties
  • www.soaaidsmagazine.nl
  • http://www.redsect.nl/aandoeningen/spijsvertering/30-witte-slijm-en-gele-slierten-bij-ontlasting

Reageer op het artikel "Afscheiding bij ontlasting: rood en geel slijm"

Reactie

Anna, 21-11-2014 09:43 #1
Iemand dezelfde symptomen? (Heb Colitis Ulcerosa)

Ik heb nooit last van diarree, heb nooit buikpijn. Enkel slijm bij de ontlasting en vaak tussendoor wat ik heel vervelend vind want vaak komt het onverwachts en ken ik niet tijdig tot een toilet geraken. Bij mijn laatste darmonderzoek was er bijna geen spraken van de ontsteking. Medicatie (6 x colitofalk 500mg en 1 supo pentasa 1g PER DAG) wordt flink verminderd naar 3 colitofalk 500mg per dag en 2 supo's 1g per week. Toch verlies ik vrij veel slijm met een weinig bloed op geregelde tijdstippen per dag. Het slijm heeft wel niet altijd de geur van ontsteking. Ik schrijf nu op wat ik eet met nadien mijn darmgedrag. Zo probeer ik een patroon of een ander eetpatroon te ontdekken. Misschien heb ik gewoon maar een prikkelbare darm waar ik chocolade, rozijnen, vet eten, zure producten, koffie moet vermijden. Heeft iemand dezelfde symptomen en wat zijn uw ervaringen?

Infoteur: Kropslavinken
Laatste update: 29-11-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!