InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Slijm bij de ontlasting, wat te doen?

Slijm bij de ontlasting, wat te doen?

Slijm bij de ontlasting, wat te doen? Slijm bij de ontlasting is een symptoom dat mensen zorgen baart. Is dit ook nodig? Vaak denken mensen dat het een voorbode is van iets ernstigs of denken ze juist te lichtzinnig over wat hun ontlasting ze kan vertellen over hun gezondheid. Lees in dit artikel meer over wat de oorzaken kunnen zijn van slijm bij ontlasting, zoals een ontsteking van de darm of een symptoom van PDS. Moet je ermee naar de dokter of is het niet zo ernstig?

Waar komt het slijm vandaan?

Er wordt vaak gedacht wanneer iemand veel slijm bij de ontlasting heeft, dat dit iets is dat daar niet hoort. Dat is niet juist. Een beetje slijm bij de ontlasting is normaal. Het slijm is afkomstig van het slijmvlies van de darmen. De ontlasting wordt daar langs gevoerd en dit is hetgeen dat de ontlasting normaal zijn glans geeft. Wanneer het slijm erg duidelijk waarneembaar is in het toilet dan is dit dus op zich niet vreemd, het is alleen wat meer dan normaal. In dit het geval dan zijn er vaak drie mogelijkheden.
  1. Een ontsteking van de darm
  2. Een symptoom van Prikkelbaar Darmsyndroom
  3. Iets tijdelijks waar je je geen zorgen over hoeft te maken

Ontsteking van de darm

Een chronische ontsteking van het slijmvlies van de dikke darm heet colitis ulcerosa. Samen met de Ziekte van Crohn is het de meest voorkomende darmaandoening. Het is een aandoening die met vlagen op komt zetten. Mensen met colitis ulcerosa hebben vaak ook bloed bij de ontlasting, wat is vermengd met het slijm. Tijdens een aanval is er daarnaast ook sprake van diarree waardoor minder makkelijk is te zien hoe de ontlasting is samengesteld.

Vaker voorkomend is gastro enteritis, een niet-chronische ontsteking van de darmen. De ontsteking komt plots opzetten en wie er last van heeft moet veelvuldig naar het toilet. Het gaat meestal ook gepaard met buikkramp, een algemeen ziektegevoel en misselijkheid, al dan niet met overgeven. Een van de symptomen van gastro enteritis is slijm bij de ontlasting en is een indicator van ontsteking.

Prikkelbaar Darmsyndroom (PDS)

Wat slijm bij de ontlasting is niet direct een reden om te denken aan een prikkelbare darm. Heb je echt meer van de symptomen die bij deze aandoening horen dan is het raadzaam om de huisarts te raadplegen. Symptomen van het Prikkelbaar Darm Syndroom (Irritable Bowel Syndrome / IBS) zijn de volgenden:
  • afwisselende dan wel continue buikpijn
  • een 'opgeblazen gevoel'
  • weinig regelmaat in de ontlasting
  • vreemde substantie van de ontlasting
  • abnormaal moeten persen of juist loze aandrang
  • gevoel dat nog niet alle ontlasting eruit is
  • overmatige gasvorming en winderigheid
  • drukpijn bij de dikke darm
  • pijn die afneemt na de ontlasting

Wanneer je naast slijm bij de ontlasting ook meerdere van de bovenstaande symptomen hebt dan bestaat de kans dat dit de oorzaak is. De huisarts of eventueel een specialist kan hier uitsluitsel over geven.

Iets tijdelijks waar je je geen zorgen over hoeft te maken

Er zijn mensen die al van jongs af met regelmaat overmatig veel slijm bij de ontlasting hebben en hier nooit last van hebben. Soms gebeurt dit nu eenmaal en bij het uitblijven van overige klachten is dit vaak geheel onschuldig. Wat ook wel eens gebeurt is dat mensen eenmalig wat veel slijm bij de ontlasting hebben en kort erna veel kramp krijgen en dan een diarree-aanval krijgen. Dit kan komen doordat je darmen tijdelijk wat agressief reageren op iets dat je gegeten hebt en daarom overmatig veel slijm produceren. Met de diarree is het dan ook weer gepasseerd. Mogelijk ben je overgevoelig voor een bepaald product of zat er een bepaalde bacterie in iets dat je gegeten hebt waar je darmen mee moesten afrekenen en heftig op reageerden.

Bij twijfel altijd naar de huisarts!

Twijfel je over de aard van je klachten, ga dan altijd naar de huisarts. Soms geven mensen zichzelf een soort ultimatum. 'Wanneer de klacht over vijf dagen niet over is, ga ik naar de dokter'. Vervolgens stoppen de klachten na vier dagen. Maar hou dit niet te lang vol! Wanneer je voortdurend dagen achtereen klachten hebt is het raadzaam toch een keer een huisarts te raadplegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slijm bij ontlasting: oorzaken van slijm bij de ontlastingSlijm bij ontlasting: oorzaken van slijm bij de ontlastingWit slijm bij ontlasting, wat zijn de mogelijke oorzaken van slijm bij de ontlasting? Een beetje wit slijm bij de poep i…
Opgezwollen buik na het eten en diarree/verstopping: PDSOpgezwollen buik na het eten en diarree/verstopping: PDSEen opgezwollen buik na het eten. Heb je last van langdurige buikpijn met een opgeblazen gevoel in de buik (vooral een o…
Afscheiding bij ontlasting: rood en geel slijmAfscheiding bij ontlasting: rood en geel slijmAfscheiding bij de ontlasting is in veel gevallen onschuldig en geen reden tot paniek. Het is een natuurlijk proces om d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lumpi, Pixabay

Reageer op het artikel "Slijm bij de ontlasting, wat te doen?"

Reacties

Sharon, 08-12-2015 22:17 #2
Hoi
Elke keer dat ik poep zit er een dikke witte laag slijm er om heen soms zie je mijn poep niet eens. Kan het zijn dat ik fibromyalgie heb?
Afz sharon

Dineke van Zijp, 15-05-2014 09:24 #1
Ik heb al 3 dagen velletjes bij de ontlasting of eerst velletjes en daarna ontlasting licht bruin. Is dit gevaarlijk of moet ik hiermee naar de dokter? Ik maak me toch zo vaak nerveus over iets of kan het van mijn schildklier afkomen, die werkt te traag.

groetjes Dineke van Zijp

Infoteur: Dessal
Laatste update: 14-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Obstipatie
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!