InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Prikkelbare dikke darm of spastische darm

Prikkelbare dikke darm of spastische darm

Prikkelbare dikke darm of spastische darm Normaal wordt de darminhoud voortgestuwd door regelmatige, gecoördineerde spiersamentrekkingen, waardoor een golfbeweging ontstaat die we peristaltiek noemen. Bij een prikkelbare dikke darm zijn deze bewegingen onregelmatig en ongecoördineerd, en dit verstoord de voortgang van de ontlasting door de darmen.

Oorzaak

De oorzaak van deze aandoening waaraan veel mensen lijden is niet helemaal duidelijk. Zeer waarschijnlijk wordt een prikkelbare dikke darm veroorzaakt door een reeks oorzaken. Sommige doktoren denken dat de oorzaak vooral psygisch is, omdat de ziekte het meest schijnt voor te komen bij mensen die onder stress staan.

Symptomen

De verschijnselen bestaan bijna altijd uit diarree of verstopping. Soms kan verstopping met harde, droge en korrelachtige ontlasting worden afgewisseld door diarree, die meestal in de ochtend het ergst is. De hartnekkigste verschijnselen zijn op kramp gelijkende, bij vlagen voorkomende pijnen die meestal aan één kant van de onderbuik gevoeld worden. Deze worden bij ontlasting meestal minder. Mensen met een prikkelbare dikke darm zullen zich af en toe misselijk en opgeblazen voelen en last hebben van weinig eetlust en winderigheid.

Behandeling

Wat kun je zelf doen

Probeer te ontdekken welke factoren de symptomen erger maken. Stress kan een grote invloed op een prikkelbare dikke darm hebben, dus het is belangrijk dat je probeert om stress factoren uit de weg te gaan. Ook kun je merken dat het eten van bepaalde voedingsmiddelen de symptomen erger maken, dus probeer deze dan te vermijden. Vaak is het eten van vezelrijke voeding een enorme verbetering. Ook kunnen alcohol en roken beter achterwege worden gelaten.

Wat kan de huisarts doen

In geval van hardnekkige verstoppingen kan de huisarts een mild laxeermiddel voorschrijven. Als je echter meer last hebt van diarree, kan hij een stoppend middel aanbevelen. Als je last hebt van ernstige buikpijn, kan de dokter ook een middel tegen krampen voorschrijven. Mocht je enorm gespannen en angstig zijn of je als je je dagelijkse bezigheden onder abnormale spanning moet verrichten, dan kunnen kalmerende middelen gedurende een korte periode verlichting geven.

Dergelijke geneesmiddelen verlichten de ongemakken van een prikkelbare darm, maar verhelpen de aandoening niet. In de meeste gevallen is een prikkelbare darm een aandoening voor het hele leven waarvan de symptomen met onregelmatige tussenpozen minder erg of erger zijn. Over het algemeen raden huisartsen het gebruik van de aanbevolen medicijnen alleen aan als de symptomen ernstig zijn, omdat er te veel op vertrouwen, meer kwaad kan doen dan goed.
© 2011 - 2019 Jes1978, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Prikkelbare dikke darm of spastische darm"

Infoteur: Jes1978
Gepubliceerd: 22-05-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!