InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Likdoorns en eeltplekken

Likdoorns en eeltplekken

Likdoorns en eeltplekken Likdoorns en eeltplekken zijn stukken huid die door constante druk verdikt en verhard zijn. Door deze druk is het weefsel onder de verdikte en verharde huid gevoelig. Likdoorns zijn klein en ontwikkelen zich meestal op de tenen. Eeltplekken zijn groter en onstaan meestal op de bal van de voet of op een voetknobbel.

Ontstaan van likdoorns en eeltplekken

Likdoorns en eeltplekken ontstaan meestal als je nieuwe of slecht passende schoenen hebt gedragen. Als je goed passende schoenen draagt, drukt het grootste gedeelte van het lichaamsgewicht op je hielen. Als je hoge hakken draagt, verhoogt de druk op de bal van de voet waardoor er ook eeltplekken kunnen ontstaan. Sommige mensen hebben wat minder beschermend weefsel dan normaal, tussen de beenderen en de huid van de voeten. Zij krijgen dan sneller likdoorns en eeltplekken. Eeltplekken kunnen ook in de handpalmen ontstaan, vooral wanneer je zwaar werk met je handen moet doen.

Komen likdoorns en eeltplekken vaak voor?

Likdoorns en eeltplekken komen bijzonder vaak voor. Bijna iedereen heeft er wel eens last van. Het is echter niet normaal als de likdoorns of eeltplekken zo pijnlijk zijn, dat je een huisarts moet raadplegen. Overigens bezoeken mannen voor deze kwaal, vaker de huisarts dan vrouwen.

Risico's

Als je gevoelsstoornissen, een slechte circulatie in uw voeten of suikerziekte hebt, kunnen zich diepe zweren vormen, onder de eeltplekken. Deze hebben lange tijd nodig om te genezen.

Behandeling

Wat kun je zelf doen?

Zorg dat je schoenen goed passen en makkelijk zitten. De likdoorn of eeltplek moet dan binnen een paar weken verdwijnen. Om het ongemak wat te verlichten, kun je de harde huid met likdoorntinctuur zacht maken en vervolgens heel voorzichtig de bovenste laag van de likdoorn of eeltplek wegsnijden met een speciaal daarvoor geschikt instrumentje. Eeltplekken op de handpalmen kunnen op de zelfde manier worden behandeld. Om de druk op likdoorns te verlichten zijn er ook speciale pleister te verkrijgen. Als bovenstaande maatregelen geen succes hebben, kun je het beste een afspraak maken met de huisarts.

Wat doet de huisarts?

De huisarts zal je waarschijnlijk door verwijzen naar een pedicure. Deze snijdt het oppervlakkige deel van de likdoorn of eeltplek op een speciale manier weg en kan je meer gespecialiseerde hulpmiddeltjes geven, die de druk op bepaalde plaatsen verlichten.
© 2011 - 2019 Jes1978, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Likdoorns en eeltplekken"

Infoteur: Jes1978
Gepubliceerd: 23-05-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!