InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijnlijke likdoorns verwijderen of voorkomen

Pijnlijke likdoorns verwijderen of voorkomen

Pijnlijke likdoorns verwijderen of voorkomen Likdoorns zijn behalve lastig ook nogal eens pijnlijk. Tenminste als je er niets aan doet, want dan kunnen likdoorns in een aantal gevallen een erg pijnlijke aangelegenheid worden. Verder zijn ze in de zomermaanden met een open schoen soms erg ontsierend. Terwijl, als je ze goed behandelt of door de pedicure laat behandelen, ze relatief eenvoudig weg te halen zijn. Hoe werkt dat en beter nog, hoe voorkom je likdoorns?

Wat is een likdoorn?

Een likdoorn, ook wel eksteroog of clavus genoemd, is een nogal pijnlijke eeltknobbel op de voet die ontstaat door constant verhoogde druk (verhoorning, wat eigenlijk de bescherming van de huid is). Deze sterke eeltknobbel heeft een zogenaamde eeltpit, welke naar binnen drukt en de pijn kan veroorzaken.

Waar?

De likdoorn tref je aan op de volgende plaatsen van de voet:
  • Op de zijkant van de kleinste teentjes.
  • Bovenop de tenen.
  • Onder de voetzool.
  • Tussen de tenen (dit zie je minder).

Redenen?

De verhoogde druk kan verschillende oorzaken hebben, zoals:
  • Te strakke schoenen.
  • Schoenen met een hoge(re) hak en toelopende punt.
  • Veranderende stand van de voet of teen.
  • Ouder wordende huid (deze wordt dunner).
  • Te geringe verzorging van de voet.

Gevaarlijk?

Hoewel wel eens anders wordt beweerd (het zou naar binnen kunnen drukken en daar schade aanrichten), is de likdoorn niet gevaarlijk. Een likdoorn is slechts pijnlijk en als de druk niet wordt weggenomen, kan het steeds pijnlijker worden. Daarmee voldoende reden om deze te laten verwijderen.

Verwijderen

De likdoorn kan ontsierend zijn én pijnlijk, maar de pijn wordt vaak al minder als de druk eraf is. Toch kan de likdoorn verwijderen soms de beste oplossing zijn. Een beginnende likdoorn kan je vaak nog wel met een speciale (ring)pleister verwijderen, maar als de likdoorn er langer zit dan is het aan te raden om een pedicure of podotherapeut in te schakelen. Sommige mensen verweken de voet met uitgebreide baden (eventueel met wat soda toegevoegd aan het water) en schuren dan de likdoorn weg, maar dat werkt niet voor iedereen.

Als het probleem op deze wijze niet opgelost kan worden, dan is er altijd nog de weg naar de huisarts. Deze kan zalf voorschrijven die de eeltknobbel goed kan verweken. Na verloop van tijd kan je dan de likdoorn er goed zelf vanaf schuren.

Voorkomen

Als je eerder last hebt gehad van likdoorns, dan weet je dat het erg pijnlijk kan zijn. Heb je ze nog niet gehad, voorkom het dan. Er zijn enkele zaken waar je op moet letten om het ontstaan van likdoorns tot een minimum te beperken.
  • Het begint met goed passende schoenen en bij voorkeur schoenen die goed ademen. Natuurlijke materialen dus (inclusief de sokken).
  • Beperk hoge hakken of spits toelopende neuzen van schoenen tot een minimum. Als je deze al draagt, draag ze dan kort en wissel minimaal af met schoenen die de tenen ruimte geven.
  • Verzorg de voeten goed. Geef ze zo nu en dan een extra voetenbadje met wat soda, eventueel aangevuld met wat kamille of lavendel en droog de voeten daarna goed af. De gehele voet inclusief de huid tussen de tenen.
  • Controleer je voeten regelmatig, een beginnende likdoorn wordt dan eerder opgemerkt en aangepakt. Verder is het controleren van de voeten bij (oudere) mensen met suikerziekte helemaal aan te raden. Het gevoel is minder en likdoorns (of erger) zullen minder snel opgemerkt worden.

Tot slot

Likdoorns zijn niet gevaarlijk, maar wel ontsierend en soms erg pijnlijk. Dus genoeg reden er iets aan te doen, alleen staan we er vaak niet genoeg bij stil en merken we het pas op als de likdoorn er al langer zit en echt pijnlijk begint te worden. Als je er snel bij bent, is het allemaal nog wel zelf op te lossen, raadpleeg anders de professional.
Gerelateerde artikelen
Eeltpit, eksteroog, likdoorn verwijderenEeltpit, eksteroog, likdoorn verwijderenEeltpit, eksteroog of likdoorn: het maakt niet uit hoe je het noemt. Feit is wel dat ze enorm pijnlijk kunnen zijn. Hoe…
Eeltplekken en likdoornsEeltplekken en likdoornsLikdoorns en eeltplekken zijn harde bultjes of plekken op de huid als gevolg van druk en/of wrijving. Het zijn af en toe…
Eeltpit of likdoorn zelf verwijderenEeltpit of likdoorn zelf verwijderenEen eeltpit wordt ook wel een eksteroog of een likdoorn genoemd. Allemaal benamingen voor eelt dat naar binnen keert met…
Likdoorn (eksteroog): symptomen, oorzaak en behandelingLikdoorn (eksteroog): symptomen, oorzaak en behandelingHoe het een likdoorn verwijderen en een eksteroog behandelen? Likdoorns komen vaak voor. Likdoorns worden veroorzaakt do…
Eelt en likdoorns & Oorzaak en behandelingEelt en likdoorns & Oorzaak en behandelingEelt is een stuk ruwe, verdikte huid op handen, voeten of ander plaatsen waar door druk of irritatie de huidcellen versn…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Moritz320, Pixabay
  • www.thuisarts.nl, mei 2015

Reageer op het artikel "Pijnlijke likdoorns verwijderen of voorkomen"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!