InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Eeltpit, eksteroog, likdoorn verwijderen

Eeltpit, eksteroog, likdoorn verwijderen

Eeltpit, eksteroog, likdoorn verwijderen Eeltpit, eksteroog of likdoorn: het maakt niet uit hoe je het noemt. Feit is wel dat ze enorm pijnlijk kunnen zijn. Hoe verwijder je zelf een eeltpit? En door wie kan je een eeltpit laten verwijderen?

Eeltpit, eksteroog, likdoorn

Bovenstaande benamingen betekenen allemaal het zelfde. Een eeltpit is een eeltplek die verdikt is. In het midden van deze verdikte plek zit een kern die doornachtig is en aardig pijn kan doen. Vanwege de doornachtige kern wordt het ook wel een likdoorn genoemd. Eksteroog is ook de benaming voor een eeltpit. Dit vanwege het uiterlijk: het doet wel iets aan een eksteroog denken, met dat zwarte puntje in het midden.

Pijnlijke eeltpit

Een eeltpit kan behoorlijk pijn doen. Het komt voor op plekken waar er wrijving ontstaat, bijvoorbeeld door knellende schoenen of door overmatige druk. Vaak is dit aan de voeten. Wie eenmaal last heeft van eelpitten, zal zien dat deze vaak weer terug komen. Dit is soms te verhelpen door andere schoeisel te gaan dragen, maar vaak is het de stand van de voeten die deze druk of wrijving veroorzaakt.

Eeltpit verwijderen

Je kan een eeltpit door een pedicure verwijderen. Deze lepelt de eeltpit uit en verwijderd de harde zwarte kern. De pijn zal hierdoor verdwijnen. Maar je kan ook zelf aan de slag gaan met het verwijderen van een eelpit.

Bij de drogist zijn speciale likdoorn-pleisters te koop. Deze zijn rond en hebben een zacht kussentje aan de buitenkant. Het kussentje vermindert de druk op de eelpit. De binnenkant bestaat uit een pleister met een speciale stof erin. Deze stof verweekt de huid. Door het verweken kan het eelt makkelijker verwijderd worden. Draag de pleister 24 uur en kijk dan of de eelt voldoende loslaat. Met het verwijderen van het eelt, zal ook de harde zwarte kern loslaten. Let op met deze pleister en gebruik ze niet op gewone huid. De huid kan dan los gaan laten. Gebruik van likdoornpleisters is alleen toegestaan op eelt, dit is verharde huid. Indien de likdoorn niet los laat, kan men besluiten om de pleister weer opnieuw te dragen voor 24 uur.

Een likdoornpleister maag nooit nat worden, omdat de werkzame stof anders uit kan lopen en naar normale huid kan lopen. Gebruik een likdoornpleister dan ook niet tijdens bad of douche. Verwijder de pleister dan en plak hem na het douchen of badderen weer op de likdoorn.

Peuteren aan de eeltpit

Sommigen krijgen een eeltpit makkelijk zelf los gepeuterd. Vooral wanneer deze nog niet zo diep zit, is het vrij goed te doen. Maak de huid week door het nemen van een warm voetbad of ga in bad/ onder de douche. De huid is veel zachter na gebruik van warm water. Peuter de eelt wat los en verwijder met je nagel of met een pincet de harde kern. Gebruik geen vieze pincet of vieze nagels hiervoor. Het eelt zelf zal je weg moeten schuren met een eeltblok of eeltrasp. Let erop dat je niet teveel huid wegschuurt.

Eelpit verdwijnt vanzelf

Meestal is een eeltpit hardnekkig en verdwijnt niet vanzelf. Dat kan ook niet, wanneer de druk op de huid steeds gelijk blijft. Tegen pijn kan een eeltring gedragen worden. Soms echter verdwijnt de eelpit wel vanzelf. Dit kan alleen wanneer de druk op de huid verdwijnt en er ook geen sprake meer is van wrijving.

Meerdere eeltpitten in één

Soms bestaat er in een cirkel van eelt meerdere eeltpitten. Ze zijn vaak klein, liggen diep en zijn zeer moeilijk te verwijderen. Alleen een pedicure kan hier nog uitkomst bieden. Meerdere eeltpitten in één cirkel zijn veel pijnlijker. Draag tegen de pijn een eeltring, dit vermindert al veel druk op de pijnlijke plek.
Gerelateerde artikelen
Eeltpit of likdoorn zelf verwijderenEeltpit of likdoorn zelf verwijderenEen eeltpit wordt ook wel een eksteroog of een likdoorn genoemd. Allemaal benamingen voor eelt dat naar binnen keert met…
Eksteroog of likdoorn onder voet: verwijderen en behandelingEksteroog of likdoorn onder voet: verwijderen en behandelingEen eksteroog, ook wel likdoorn of clavus genoemd, is een pijnlijke eeltplek op een klein gebied van de huid, onder de v…
Pijnlijke likdoorns verwijderen of voorkomenPijnlijke likdoorns verwijderen of voorkomenLikdoorns zijn behalve lastig ook nogal eens pijnlijk. Tenminste als je er niets aan doet, want dan kunnen likdoorns in…
Likdoorn op voet of teen, wat doe je er aan?Likdoorn op voet of teen, wat doe je er aan?Een likdoorn, die in wetenschappelijke taal clavus heet en ook weleens eksteroog genoemd wordt, is ontzettend vervelend.…
Likdoorn (eksteroog): symptomen, oorzaak en behandelingLikdoorn (eksteroog): symptomen, oorzaak en behandelingHoe het een likdoorn verwijderen en een eksteroog behandelen? Likdoorns komen vaak voor. Likdoorns worden veroorzaakt do…
Bronnen en referenties
  • http://www.pedicure.nl/

Reageer op het artikel "Eeltpit, eksteroog, likdoorn verwijderen"

Reacties

Catharina, 27-09-2018 16:37 #10
De beste remedie tegen dit soort klachten is een bezoek aan een podotherapeut of een orthopedisch instrumentmaker!
Het heeft namelijk alles te maken met een verkeerde belasting van de voet, waardoor drukplekken(eksterogen, eeltplekken enz.) ontstaan. Wegsnijden kan, maar is uiterst pijnlijk en het euvel komt na verloop van tijd weer terug.
De podotherapeut of orthopedisch instrumentmaker maakt een afdruk van de voet om inlegzolen te maken. Daardoor wordt de druk verdeeld en de drukplekken verdwijnen. Zo kom je en van de klachten af en het scheelt ook nog eens in de pijn en portemonnee! Voorwaarde is wel de zolen consequent te dragen!,

Marina, 23-07-2018 15:50 #9
Ik heb een eeltpit bovenop mijn duim. Het is gevoelig als je erop drukt. Toch wil ik er vanaf. Wie heeft dit ook gehad en hoe ben je er vanaf gekomen?

Iris Bavin, 29-05-2018 16:47 #8
Het verhaal van giosgirl vind ik verschrikkelijk. Ik ben gespecialiseerde voetverzorgster en hoor hier goede maar ook slechte verhalen.
Zelf de eelt van je eeltpit weghalen is super want je haalt vervelende druk weg maar altijd voorzichtig zijn en beter laten doen. De pleisters vind ik verschrikkelijk want je verplaatst de druk en probleem wordt erger of zelfs groter zeker onderaan de voet.
Het verhaal van giosgirl… ga eens naar een echte goeie gespecialiseerde voetverzorger.
Ik heb al iemand verder geholpen die geen schoenen meer kon dragen en ook erge pijnen had met heel wat afwijkingen aan de voet. Alles is niet weg maar door een vijfwekelijks bezoek kan zij weer schoenen aandoen en wandelen.

Cora, 30-04-2018 14:50 #7
Fijne tips, echter even een aanvulling voor bij de likdoornpleister met de 'speciale stof'. De pleister mogen niet zomaar door mensen met diabetes worden gebruikt. Zie ook de verpakking.

Henk, 20-07-2017 18:36 #6
Mijn vrouw heeft een likdoorn of eeltpit onder tweede rechterteen(hamerteen). Draagt nu 5 maanden een gel sluive beschermer (net tuinslang) en pijn is verdwenen en likdoorn is bijna verdwenen. Met pedecuresetje slijp ik likdoorn ook een beetje weg om de 2 maanden. Denken dat er over enkele maanden het laatste stukje likdoorn verdwenen is, hoera.

Sarah, 19-04-2017 16:23 #5
Ik ben pedicure en ga niet akkoord met wat hier op staat. Eeltpitten en likdoorns laat je altijd door een pedicure verwijderen en niet zelf.

Ruben, 28-12-2016 15:39 #4
Toen ik nog in Nederland woonde, liet ik mijn likdoorn regelmatig behandelen door een voetspecialiste. Echter nu ik in Costa Rica woon, heb ik me enkele jaren geleden laten behandelen in een centrum voor voetproblemen. Deze behandeling was een marteling. Ten eerst wordt je voetzool ter plaatse verdoofd wat al erg pijnlijk is, want de naald gaat in een gevoelige plek van je onderhuid. Daarna wordt de likdoorn als het waren weg geschroeid met een soort soldeerbout. Na de behandeling, als de verdoving is uitgewerkt heb je een brandwond onder je voet en kun je enkele dagen geen schoenen meer aan…

Nu de likdoorn weer terug is, ga ik het toch maar eerst met pleisters proberen…

Tc, 11-09-2013 23:11 #3
Is het geen ledderhose/dupuytren? Veel artsen blijken niet te weten dat dit met bestralingen te behandelen is. Reactie infoteur, 12-09-2013
Een eeltpit is zeker niet vergelijkbaar met de ziekte van Ledderhose.

Happineb, 26-05-2013 23:08 #2
Dit verhaal had mijn verhaal kunnen zijn… likdoorns operatief weg laten halen op mijn 26ste alleen maar ellende gebracht. Pijn steken brandende voeten. Slecht lopen met gevolg 2 wervels versleten en nog meer pijn. Mijn advies laat je nooit onder je voeten opereren. Ik snap dit verhaal als geen ander.

Giosgirl, 13-02-2013 22:52 #1
Ik ben ondertussen uitgedokterd. al heel wat artsen en specialisten gezien, operatie ondergaan, podotherapie al 13 jaar en ik kan nu niet meer lopen door de pijn onder in mijn voet. Nog zijn mensen er niet uit of het een eeltpit, likdoorn of voetwrat is. Wel is zeker dat er van alles naar boven in mijn voet aangetast is en ik dagelijks brandende voeten heb, steken en zoveel constante pijn. Bij klinieken geweest, allerlei therapien gedaan, speciale zolen en schoenen gedragen operatie ondergaan, en alles is alleen maar verergerd, Littekenweefsel groeit welig verder in mijn voet en wat ik te horen krijg is dat ik niet verder geholpen kan worden. Binnen niet al te lange tijd zal ik een loophulpmiddel moeten aanvragen. Jammer, kleine dingen als mijn kind leren fietsen zit er niet in, dagjes weg kan niet etc. Niet erg dat die dingen onder mijn voet zitten maar de pijn!.GRRR!

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 15-07-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 10
Medische informatie…
Schrijf mee!