InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Eeltplekken en likdoorns

Eeltplekken en likdoorns

Eeltplekken en likdoorns Likdoorns en eeltplekken zijn harde bultjes of plekken op de huid als gevolg van druk en/of wrijving. Het zijn af en toe pijnlijke plekjes als je er te veel druk op zet. Het is erg verstandig om goede schoenen te kopen zodat het risico minder wordt op pijnlijke drukplekken.

Eelt en likdoorns

Hoe ontstaan likdoorns?

Likdoorns (oftewel eksteroog) ontstaan door nauwe schoenen waardoor er een verdikking op de huid van de voet komt. Door de druk van de schoen groeit de eelt naar binnen en ontstaat er een harde eeltbult met een zwarte stip in het midden. Als je erop drukt doet het pijn. Ook kan het gaan ontsteken door de druk. Ze komen voor op de onderkant van de voet of tussen de tenen.

Hoe ontstaan eeltplekken?

Eeltplekken ontstaan door het te verdelen gewicht van de voet. Als het gewicht niet goed is verdeelt, ontstaat er op het deel met de meeste druk een eeltplek. Ook ontstaat het door niet goed passende schoenen.

Hoe verwijderen?

Als je een eeltplek wilt verwijderen, houd je je voeten 10 minuten lang in warm water waardoor de eelt gaat weken. Vervolgens kan je de eelt met een speciaal mesje afschrapen. Probeer de herstelde plekken zoveel mogelijk rust te geven zodat het goed kan genezen. Ook kan je hulp inschakelen van de huisarts of pedicure.

Eeltvijl

Als je veel last hebt van eeltknobbeltjes of likdoorns, dan is het verstandig om een eeltvijl aan te schaffen waarmee je de bovenste laagjes weg kunt vijlen om zo de vervelende plekjes te verwijderen.

Hoe vaak komt het voor?

Eeltplekken en likdoorns ontstaan vaker bij vrouwen dan bij mannen. Vooral bij sporters komt het ook vaak voor. Goede schoenen kopen is de oplossing.

Wat zijn de risico's?

Als je voeten een niet zo veel gevoel hebben, of een slechte bloedcirculatie hebben, kunnen er diepe zweerplekken vormen onder het eelt die een hele tijd nodig hebben om te kunnen genezen. Als je diabetes mellitus hebt, dan is het heel verstandig om het niet zelf te doen. Schakel daar een pedicure voor in.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.juniperus.net/info/likdoorn.htm
  • http://kiesbeter.nl/
  • http://voetenhuisje.be/
  • Medisch gezondheidsboek ISBN; 9021000067

Reageer op het artikel "Eeltplekken en likdoorns"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 22-02-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!