InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Likdoorns of eeltknobbels aan de voeten behandelen

Likdoorns of eeltknobbels aan de voeten behandelen

Likdoorns of eeltknobbels aan de voeten behandelen Likdoorns of ook wel bekend als eeltknobbels zijn verdikte harde dode huidlagen. Je huid vormt deze pijnlijke knobbels om zich te beschermen tegen druk. Meestal is dit te wijten door het dragen van slecht passend schoeisel. Likdoorns verdwijnen meestal terug als de druk afneemt maar kan toch vervelend zijn in de dagdagelijkse omgang.

Wat is een likdoorn?

Een likdoorn is een kleine eeltknobbel op of tussen de tenen. Eelt en likdoorns komen veel voor, zijn niet ernstig en gemakkelijk te behandelen. De huid waar deze likdoorn zich zal bevinden, zal meestal een dik en verharde huidlaag hebben met een gemiddelde doorsnede van een halve centimeter. Je huid vormt deze pijnlijke knobbels om zichzelf te beschermen tegen druk.

Er bestaan twee soorten likdoorns: Harde likdoorns die meestal verschijnen op de kleine teen als oorzaak van herhaalde wrijving en zachte likdoorns die zich zullen situeren tussen de tenen in. De grootste oorzaak van het ontstaan van deze likdoorns zijn het dikwijls dragen van te nauwe schoenen die de tenen tegen elkaar aandrukken.

Wat te doen met likdoorns?

Likdoorns zullen uiteindelijk vanzelf verdwijnen doordat de huid zichzelf zal herstellen. Toch kan dit eventjes duren omdat een mens dikwijls rond loopt en er zo toch altijd enige wrijving blijft ontstaan. Toch kan men de likdoorn laten verwijderen of het genezingsproces enigszins bevorderen en ervoor zorgen dat de pijn verdraagzaam blijft:

  • Eerst en vooral is het belangrijk die nauwe schoenen weg te gooien en schoenen te dragen waarin je tenen voldoende ruimte krijgen. Koop altijd schoenen die toch minstens één centimeter plaats vrijgeven.
  • Snij of krab zelf niet aan je likdoorn. Laat dit eventueel doen door een gespecialiseerde pedicure.
  • Laat ze een tijdje weken in warm water tot deze zacht word. Wrijf hierna zachtjes erover met een puimsteen. Let wel op dat je niet teveel huid wegschrapt.
  • Sommige eeltplekken die niet van last zijn moeten niet verwijderd worden, soms dienen deze gewoon als bescherming van de huid tegen slijtage.

Wanneer naar de dokter?

Ga naar de dokter wanneer je likdoorn of eeltplek erg pijnlijk, rood of ontstoken begint te worden of begint te zweren om verdere infecties te vermijden.

Ook mensen met diabetes gaan best naar de dokter als ze last krijgen van likdoorns. Het gevoel en de doorbloeding kan namelijk minder zijn bij iemand die last heeft van diabetes.

Als je gewoon wilt dat men de likdoorn of andere hinderende eeltplekken wilt verwijderen, kan men ook altijd langs gaan bij een gespecialiseerde pedicure of een chiropodist. Een chiropodist helpt je met problemen aan de voeten, maar kan je ook raad geven van welk schoeisel nu juist bij jou past.
Gerelateerde artikelen
Eeltplekken en likdoornsEeltplekken en likdoornsLikdoorns en eeltplekken zijn harde bultjes of plekken op de huid als gevolg van druk en/of wrijving. Het zijn af en toe…
Eelt en likdoorns & Oorzaak en behandelingEelt en likdoorns & Oorzaak en behandelingEelt is een stuk ruwe, verdikte huid op handen, voeten of ander plaatsen waar door druk of irritatie de huidcellen versn…
Pijnlijke voeten, wat doe je er aan?Pijnlijke voeten, wat doe je er aan?Onze voeten zijn kostbaar. We lopen er ieder dag mee. Wanneer je pijn hebt in je voeten, dan wordt het lopen vervelend.…
Voetproblemen door eeltVoetproblemen ontstaan vaak door toedoen van overmatige eeltvorming, wat voor problemen kunnen ontstaan en hoe kan dit v…
Eelt; hoe ontstaat het en hoe voorkom je/of behandel je hetEelt; hoe ontstaat het en hoe voorkom je/of behandel je hetEelt is een verdikking van de bovenste huidlaag, met als doel om de huid te beschermen. Overal waar veel wrijving van de…

Reageer op het artikel "Likdoorns of eeltknobbels aan de voeten behandelen"

Infoteur: Krisdeprest
Gepubliceerd: 30-04-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!