InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Eelt en likdoorns & Oorzaak en behandeling

Eelt en likdoorns & Oorzaak en behandeling

Eelt en likdoorns & Oorzaak en behandeling Eelt is een stuk ruwe, verdikte huid op handen, voeten of ander plaatsen waar door druk of irritatie de huidcellen versneld gaan groeien. Eelt is meestal gevoelloos en beschermd de onderliggende huid, die vaak erg gevoelig is. Een likdoorn is een kleine eeltknobbel of op tussen de tenen.

Eelt en likdoorns

Eelt en likdoorns komen veel voor, zijn niet ernstig en gemakkelijk te behandelen. Mensen met diabetes hebben er meer last van en lopen meer risico op ontstekingen en andere complicaties aan de voeten.

Symptomen eelt

Een hard, verdikt, ruw, soms gelig stuk huid.

Symptomen likdoorns

Een knobbel verdikte huid aan de zijkant of bovenop een teengewricht of tussen twee tenen. De huid eromheen kan gevoelig zijn.

Oorzaken eeltplekken en likdoorns

Eelt en likdoorns ontstaan meestal door voortdurende druk op de voet door slecht passende schoenen. Door activiteiten zoals tennis, timmeren, dansen, schrijven of viool c.q. gitaar spelen kan zich eelt vormen op plaatsen waar voortdurende druk en wrijving optreden, zoals op handen en vingers.

Preventie eeltplekken en likdoorns

Goed passende schoenen dragen en bij zwaar werk met handschoenen werken, zijn de belangrijkste adviezen om eelt en likdoorns te voorkomen.

Behandeling eelt en likdoorns

Bezoek aan een arts is meestal niet nodig. / Bron: TukTukDesign, PixabayBezoek aan een arts is meestal niet nodig. / Bron: TukTukDesign, Pixabay
Hoe kom ik er vanaf?
  • Sommige eeltplekken, zoals die ontstaan door dansen of gitaar spelen, beschermen de huid tegen slijtage en behoeven geen behandeling.
  • Eelt en likdoorns op de voeten verdwijnen meestal vanzelf als men goed passende schoenen gaat dragen.
  • Met speciale stukjes vilt, verkrijgbaar bij de drogist, kan men pijnlijke druk op eelt of likdoorns verminderen.
  • Week de plekken dagelijks minstens vijf minuten in warm water en wrijf de bovenste lagen verdikte huid af met puimsteen, een ruwe handdoek of eeltvijl. (Mensen met diabetes en slecht doorbloede voeten kunnen dit beter niet zelf doen.)
  • Gebruik geen salicylzuur-bevattende zalf (tegen wratten) op eelt of likdoorns.
  • Tegen pijn en ontsteking wordt soms een cortison-injectie in de eeltplek of likdoorn gegeven.
  • Hardnekkige plekken kunnen indien nodig, operatief of met chemische peeling worden verwijderd.

Naar een arts

Mensen met diabetes moeten naar de dokter als ze last hebben van eelt of een likdoorn, aangezien het gevoel en de doorbloeding in de voeten verminderd kan zijn. Ga naar een pedicure als u erg veel last heeft van eelt of likdoorns ondanks behandeling en ook als de eeltplek of likdoorn rood, pijnlijk, gezwollen, warm wordt of gaat zweren als teken van ontsteking door infectie.
Gerelateerde artikelen
Likdoorns en eeltplekkenLikdoorns en eeltplekkenLikdoorns en eeltplekken zijn stukken huid die door constante druk verdikt en verhard zijn. Door deze druk is het weefse…
Eeltplekken en likdoornsEeltplekken en likdoornsLikdoorns en eeltplekken zijn harde bultjes of plekken op de huid als gevolg van druk en/of wrijving. Het zijn af en toe…
Voetproblemen door eeltVoetproblemen ontstaan vaak door toedoen van overmatige eeltvorming, wat voor problemen kunnen ontstaan en hoe kan dit v…
Likdoorns (eksterogen) verwijderenLikdoorns (eksterogen) verwijderenEen likdoorn onder je voet is heel vervelend en pijnlijk. Een likdoorn verwijderen kan op verschillende manieren. Over d…
Huidproblemen aan de voetHuidproblemen aan de voetAls u last hebt van eelt, likdoorns, wratten of blaren wilt u daar natuurlijk van af komen. Maar hoe? Wat zijn de oploss…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Eelt en likdoorns & Oorzaak en behandeling"

Reacties

Linda, 13-11-2012 19:07 #4
Mijn dochter van bijna 3 heeft zo'n bultje op der kleine teen. We hebben een stukje weg geveild maar het blijft erg pijnlijk. De pedicure in de buurt doen geen kleine kinderen. Wat kan ik nu het beste doen? Ze heeft er best last van.

Rob Monnichman, 09-05-2011 17:36 #3
Sinds enkele dagen heb ik een likdoorn onder mijn voet, poeh erg pijnlijk met lopen. Nu moet ik over een paar dagen op reis en ik vroeg me af of het gebruik van een likdoornpleister binnen 3 dagen ervoor zorgt dat de likdoorn verdwenen is en/of minder pijnlijk zal zijn?

Willy Beusen, 25-01-2011 15:06 #2
Gaarne zou ik weer een beetje gitaar willen spelen. Waarschijnlijk door gebruik van medicijnen(iki ben hart patient) vormt zich GEEN/c.q. onvoldoende eelt op mijn vingertoppen.
Is er ook een middeltje in de handel, of is er een methode, waardoor ik in dit geval eeltgroei op de vingertoppen kan bevorderen?
Gaarne advies.

Met vr.gr. Willy Beusen Reactie infoteur, 01-02-2011
Beste mw. Beusen,
Mij is niks bekend over medicijnen die er op gericht zijn om eelt te doen vormen. Ook is de kans klein dat specifieke medicijnen voor het hart (ik neem aan een middel tegen of ritme-stoornissen of een die invloed heeft op de bloeddruk), de vorming van eelt remmen.
Eeltvorming is doorgaans een langzaam proces en ik neem aan dat door regelmatige 'training' op de gitaar het vanzelf wel zal ontstaan. Veel succes met de gitaar!
Met groet,
Victor

M. Otten, 18-06-2010 21:59 #1
Ik was op deze site aan het snuffelen, omdat ik een likdoorn op mijn kleine teen heb. Eerst kwam ik bij het volgende artikel; eeltplekken en likdoorns. In dat artikel stond het volgende: `De meest voorkomende methode om een Likdoorn te behandelenis het losweken van de hoornlaag met salicylzuur. `

Bij verdere speurwerk kwam ik bij dit artikel terecht. Daarin staat het volgende:? Gebruik geen salicylzuur-bevattende zalf (tegen wratten) op eelt of likdoorns.

Vanmiddag heb ik bij de drogist likdoornpleisters gekocht en hier zit ook salicylzuur in.
Waarom mag je die zalf dan niet gebruiken, terwijl er in de pleisters ook salicylzuur zit? Reactie infoteur, 19-06-2010
Beste M. Otten,
Salicylzuur wordt gebruikt voor de behandeling van wratten, niet voor eelt of likdoorns.
Waarom er in uw likdoornpleister ook salicylzuur zit? Dit is slechts in een heel laag percentage, om de werkzame stof(fen) beter door de huid te doen penetreren.
Met groet,
Victor

Infoteur: Victorho
Laatste update: 29-01-2014
Subrubriek: Beauty
Reacties: 4
Schrijf mee!