InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Spastische darm: prikkelbare darm

Spastische darm: prikkelbare darm

Spastische darm: prikkelbare darm Een spastische darm staat ook wel bekend als een prikkelbare darm. Veel mensen hebben last van darmproblemen, waarvan een spastische darm een van de meest voorkomende problemen op dit gebied is. De behandeling is niet altijd even makkelijk: soms moet men ermee leren leven. Een dieet kan hierbij helpen. In andere gevallen gaat een spastische darm snel weer over.

Wat is een spastische darm?

Een spastische darm, ook wel het prikkelbaar darmsyndroom of spastisch colon genoemd, is in ruime zin alle darmklachten die niet gepaard gaan met afwijkingen aan de structuur van de darm, maar een gestoorde functie van de darmen laten zien.

Vaak wordt de term spastische darm gebruikt voor vage klachten als diarree, buikpijn en misselijkheid. Dit geeft aan dat het een moderne ziekte is, waardoor de echte spastische darm vaak zijn betekenis verliest.

Bij wie komt een spastische darm voor?

Een spastische darm komt bij veel mensen voor, wanneer ook andere klachten tot een spastische darm worden berekent. De echte spastische darm komt minder vaak voor. Bij vrouwen komt de spastische darm vaker voor dan bij mannen. Ook leeftijd speelt een rol: op de leeftijd tussen de 30 en 55 jaar komen de meeste klachten voor.

Mensen met psychische klachten of langdurige stress hebben eerder kans op het krijgen van een spastische darm, dan mensen die stressvrij leven. Ook psychische aandoeningen spelen een grote rol. Ongezonde voeding kan tevens een prikkelbaarheid van de darmen veroorzaken.

De echte oorzaak is niet bekend. Vaak wordt er gezocht naar stoornissen in de bewegingen van het darmkanaal.

Hoe herken je een spastische darm?

De eerste klacht bij een spastische darm is buikpijn. De buikpijn is continue aanwezig of keert erg vaak terug. De ontlasting kan dun zijn of juist hard. Vaak wisselt dit elkaar af, waardoor er een wisselend patroon in de ontlasting ontstaat. Vaak voelt men veel aandrang, maar is een bezoek aan het toilet niet bevredigend: er is sprake van een gevoel dat de darm niet goed leeg is. Hierdoor ontstaat er nieuwe aandrang. Mensen met een spastische darm zitten dan ook erg vaak op het toilet.

Een spastische darm kan leiden tot vermoeidheid, lusteloosheid, concentratieproblemen en algemene prikkelbaarheid, als gevolg van een slechte nachtrust en over het algemeen een verstoorde rust.

Een spastische darm is niet altijd even makkelijk te herkennen: vaak kan ook een ontsteking of een infectie ervoor zorgen dat de functie van de darmen verstoord raakt. Ook hormonen kunnen hierin een rol spelen, zoals bij zwangerschap en tijdens de overgang. Wanneer er gedurende een langere periode sprake is van een prikkelbare darm en andere oorzaken zijn uitgesloten, dan kan de diagnose spastische darm worden vastgesteld.

Behandeling van een spastische darm

Vaak is een eerste behandeling het veranderen van het eet-en drinkpatroon. Stoffen die de darmen overmatig prikkelen, dienen zoveel mogelijk vermeden te worden. Koolzuurhoudende dranken, koffie, alcohol, vet, suikers en kruiden kunnen de darmen overmatig prikkelen. Door het nuttigen van voldoende voedingsvezels, komt de darm meer tot rust. Door een vezelrijke voeding, ontstaat er minder druk in de darmen, waardoor de klachten kunnen afnemen.

Bij ernstige klachten kan er een spierontspannend middel worden voorgeschreven, dat de darmen minder verkrampt. Hierdoor nemen pijnklachten af. Ook kan besloten worden om een vezelpreparaat voor te schrijven, wanneer het niet mogelijk is om voldoende vezels via de voeding in te nemen.

Of een spastische darm overgaat, is niet met zekerheid vast te stellen. De een is er snel vanaf, de ander loopt er al jaren mee en moet ermee leren leven. Vaak geven ernstige klachten problemen bij het dagelijkse leven, waardoor werk moeilijk uitgevoerd kan worden. Maar ook het privéleven kan aangetast worden. Daarnaast kunnen er, juist door een spastische darm, psychische klachten ontstaan of verergeren. Leven met een spastische darm is immers niet altijd even makkelijk: men moet vaker dan normaal naar het toilet, en een uitstapje wordt soms een drama wanneer er geen toilet in de buurt is. Ook is er vaak onbegrip van de buitenwereld: er wordt al snel gezegd dat de klachten wel mee zullen vallen.
Gerelateerde artikelen
Natuurlijke middelen tegen constipatie en spastische darmEen spastische darm hebben betekent afwisselend diarree hebben en dan weer verstopt zitten. Een spastische darm kan best…
Als je last hebt van een spastische/prikkelbare darmAls je last hebt van een spastische/prikkelbare darmWanneer je last hebt van een spastische darm (ookwel prikkelbare darmsyndroom genoemd) is dat erg vervelend. Gelukkig is…

Reageer op het artikel "Spastische darm: prikkelbare darm"

Reactie

Sonja, 29-06-2016 20:52 #1
Het moet eigenlijk zijn: prikkelbare darm syndroom waarvoor vroeger de naam spastische darm gebruikt werd. De eerste term is nu de juiste. Een vermelding van de patiëntenvereniging (zie www.pdsb.nl) zou heel fijn zijn!

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 26-10-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!