InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Purpura: onderhuidse bloedingen

Purpura: onderhuidse bloedingen

Purpura: onderhuidse bloedingen Purpura is de benaming voor paarsrode vlekken (purper) op de huid. Purpura is een bloeding in slijmvliezen of onder de huid en kan door verschillende oorzaken ontstaan. Vaak is een onderliggende ziekte of aandoening van het bloed of een vaatafwijking de oorzaak. Hoe wordt purpura herkend en behandeld?

Wat is purpura?

Met purpura wordt bedoeld de bloedingen in de huid of de slijmvliezen, die ontstaan zonder dat hier een aanwijsbare reden voor is. Maar ook bij de kleinste verwonding kan er al een bloeding optreden, dat ook onder de noemer purpura valt. Purpura wordt onderscheidt naar grootte: een bloeding ter grote van een speldenknop heet petechiën. Suggilaten zijn middelgrote bloedingen en ecchymosen zeer grote bloedingen.

Oorzaak van purpura

De belangrijkste oorzaak van purpura is een stoornis in het bloedstollingsmechanisme. Vooral wanneer het hierbij om een vermindering van het aantal bloedplaatjes gaat of een stoornis in de functie van de bloedplaatjes, ontstaat er snel purpura. Bij bepaalde ziekten wordt purpura dan ook meer gezien, zoals bij de ziekte van Werlhof. Ook bij leukemie komt vaker purpura voor.

Een andere oorzaak kan een vaatafwijking zijn. Ook een gebrek aan vitamine C kan purpura veroorzaken: deze is vooral aan het onderbeen op te merken. Ook door een verzwakking van de steunweefsels van de bloedvaten veroorzaakt purpura.

Meerdere vormen van purpura

Purpura is de verzamelnaam voor bloedingen in de huid of de slijmvliezen. Men onderscheidt meerdere vormen hierin. Acute purpura kan bijvoorbeeld ontstaan door heftig braken, waarbij er een onderhuidse bloeding aan de nek optreedt. Progressive Pigmentary Purpura komt vooral op de onderbenen voor, waarbij er rode tot,bruine plekken verschijnen. Purpura senilis komt veel voor bij ouderen en bij mensen die veelvuldig met de zon in aanraking komen. De huid is bij deze groep zeer kwetsbaar, waardoor er bij lichte druk makkelijk onderhuidse bloedingen optreden.

Allergische purpura (purpura van Henoch-Schönlein) is een geheel aparte purpura: het gaat hierbij om ween ontstekingsreactie van de bloedvaten, waardoor bloedvaten gaan lekken. Hierdoor ontstaan er kleine roodpaarse vlekjes over de huid. Deze purpura komt vooral bij kinderen veel voor. Vaak ontstaat deze nadat men een luchtweginfectie heeft opgelopen, maar kan ook ontstaan als gevolg van een allergische reactie op medicijnen.

Het herkennen van de onderhuidse bloeding

Er ontstaat bij deze aandoening een of meerder vlekjes op de huid, die paarsrood van kleur zijn. De grootte kan variëren van klein (speldenknop) tot zeer groot (tennisbal). Vaak moet men hierbij denken aan een bloeduitstorting of aan een soort blauwe plek. Wanneer er op deze plek geduwd wordt, verdwijnt de kleur niet.

Purpura komt nogal eens aan de benen, met name de onderbenen voor. Maar ook aan de armen, vooral de onderarmen, de hals, het gezicht en op de rug komt purpura voor. Ook op de rug van de hand wordt purpura veel gezien, vooral bij oudere mensen.

De paarsrode vlekken verdwijnen na een tijdje, maar kunnen op een andere pek terug komen. Wanneer dit vaker voorkomt, is er vaak sprake van purpura, maar ook van een onderliggende aandoening. Zoals eerder gezegd, is purpura veelal een gevolg van een ziekte of afwijking in het bloed of de bloedvaten.

Behandelen

Om purpura te behandelen, moet eerst de onderliggende oorzaak bekend zijn. Hier wordt dan als eerste onderzoek naar gedaan. Bij ouderdom, waarbij steunweefsel zijn afgebroken, is er veelal geen behandeling mogelijk: het is een onschuldige aandoening. Deze vorm van purpura wordt ook wel Purpura senilis genoemd. Bloedvaatjes gaan door verlies van elasticiteit lekken, waardoor het gelekte bloed onder de toch al dunne huid terecht komt en zichtbaar is van buitenaf.

Bij een auto-immuunziekte zal men veelal de patiënt behandelen met corticosteroïden. Bij een tekort aan bloedplaatjes, zal overgegaan worden op een bloedtransfusie, waarbij het aantal bloedplaatjes wordt aangevuld. Vaak zijn hierna nog medicijnen nodig ter ondersteuning.

Purpura van Henoch-Schönlein worden behandeld met corticosteroïden. Een beschadiging van de nieren zal verholpen moeten worden: vaak worden er dan medicijnen voorgeschreven die de activiteit van het afweersysteem onderdrukt. Het is belangrijk om geen medicijnen in te nemen waarop een allergische reactie ontstaat.
Gerelateerde artikelen
Bloedingen bij dieren: wat voor en hoe behandelen?Bloedingen zijn er in verschillende soorten en komen helaas wel eens voor bij dieren. Hieronder kunt u infromatie lezen…
Genezing van een blauwe plekGenezing van een blauwe plekEen blauwe plek kan al snel ontstaan: vooral bij ouderen, sporters of bij spelende kinderen. Een ongeval is snel gebeurd…
Purpura: oorzaak en behandelingPurpura: oorzaak en behandelingPurpura is een andere benaming voor onderhuids bloedingen. Het lijkt nog het meest op een bloeduitstorting. Er zijn vers…
Blauwe plekken: oorzaken, symptomen, behandeling & tipsBlauwe plekken: oorzaken, symptomen, behandeling & tipsWie heeft er nog nooit een blauwe plek gehad? Die donkere, pijnlijke plek die ontstaat ten gevolge van een valpartij is…
Subdurale en extradurale bloedingSubdurale en extradurale bloedingBij een subdurale bloeding of extra durale bloeding komt er bloed vrij aan de binnenzijde of de buitenzijde van de herse…
Bronnen en referenties
  • http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/ptxt/Purpura.htm
  • http://ziektevanwerlhof.yourbb.nl/

Reageer op het artikel "Purpura: onderhuidse bloedingen"

Reacties

Cox, 02-07-2019 13:56 #10
Klopt het dat er korstjes op de rode plekken komen?

Greet Sas, 15-08-2017 21:30 #9
Heeft dit probleem ook met de bloeddruk te maken?
Ik krijg ook vaak rode bloed vlekken op mijn onder armen soms ook in mijn gezicht.
Ik ben 64 sport 3 x per week.

Amber van Dorpe, 13-12-2016 21:50 #8
Ik neem tetralysal tegen puistjes en sinds dan heb ik kleine rood paars achtige vlekjes op mijn gezicht. Is dat purpura of een kleine bloeduitstorting?

Josee Fonteyn, 26-05-2016 21:52 #7
Sinds einde maart moet ik Medrol innemen. Vorige donderdag heb ik ineens rode vlekken gekregen op mijn onderbenen. Het zou een bijwerking van Medrol zijn. Kan daar nog iets aan gedaan worden, zodat die ev. verdwijnen of alleszins verminderen.

à Gieling Rikken, 06-05-2016 19:19 #6
Ik heb heel veel last van plekjes rood of paars op mijn onder benen het is geen gezicht en voor al niet in de zomer.
Wat kan ik er tegen doen?

Jan, 22-04-2016 19:29 #5
Beste Jan de Jong. De kleine aderen in de bovenhand zijn bij de ouder wordende huid kwetsbaar waardoor je bij het minste stoten/raken tijdens werk of een onhandige beweging, bloeduitstortinkjes krijgt. Hoewel het er niet fraai uitziet, is het verder geen reden tot zorg, tenminste als ze met een aantal dagen weer wegtrekken. Dat is mijn ervaring. Ik hoop dat je vrouw hierover gerust zal zijn en bij het tuinieren beschermende handschoenen aandoet. Veel plezier in de tuin in Frankrijk.

Mieke, 01-01-2015 13:22 #4
Mijn moeder heeft hele kleine rode puntjes op haar onderbenen. Wat zou dit kunnen zijn?

Jan de Jong, 20-10-2014 13:31 #3
Hoe komt het dat mijn vrouw kleine bloeduitstortings C speldenprikken ) en later worden ze groter. Wonende zomermaanden in Frankrijk en werkt veel in de tuin na het krabben ( jeuk) komen gelijk de kleine bloeduitstortingen. Wat moet ik doen en is het gevaarlijk? Ze is. 73 jaar en gebruikt geen medicijnen vriendelijke groet

Marco de Vries, 11-08-2014 11:47 #2
Kan dit ook ontstaan na een hepatitus C-kuur? En uitputting, wat niet merkbaar was vanwege de inname van 75 mg methadon?
Ik kom er niet achter wat de wisselwerking is tussen, methadon en de medicatie van die kuur. Ik ken nu 9 mensen die de meest uiteenlopende kwalen hebben of dood.
In afwachting op antwoord, bedankt.

Mw Kuijvenhoven, 06-05-2014 14:10 #1
Purpura komt bij mij voor wanneer ik stoot vnl. mijn armen en handen. Door druk op mijn armen door het dragen van een tas. Ik heb door het stoten van mijn arm nu een forse plek zitten. Wat is raadzaam naar de huisarts bloed prikken of is het de leeftijd?
Ik ben 64 jaar.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 04-11-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 10
Medische informatie…
Schrijf mee!