InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Genezing van een blauwe plek

Genezing van een blauwe plek

Genezing van een blauwe plek Een blauwe plek kan al snel ontstaan: vooral bij ouderen, sporters of bij spelende kinderen. Een ongeval is snel gebeurd, en een blauwe plek kan soms aardig pijn doen. Hoe verloopt de genezing, hoe lang duurt dit en hoe is de genezing te versnellen?

Waardoor ontstaat een blauwe plek?

Een blauwe plek aan de huid ontstaat door een harde val of stoot. Een blauwe plek wordt ook wel eens een bloeduitstorting of hematoom genoemd. Door vallen of stoten ontstaat er een onderhuidse bloeding. Kleine bloedvaatjes onder de huid scheuren of breken door de harde val of stoot. Het bloed lekt weg uit de bloedvaatjes.

Oudere mensen krijgen sneller blauwe plekken. Dit komt omdat de bloedvaatjes wat minder stevig zijn, maar ook omdat beschermend vetweefsel verminderd bij het ouder worden. Mensen die snel blauwe plekken krijgen zonder aanwijsbare reden, kunnen ook een onderliggende aandoening hebben zoals hemofilie, leukemie, tekort aan vitamine C maar ook medicijngebruik kan soms onderhuidse bloedingen veroorzaken. Maar ook kunnen ze gewoon dunne bloedvatwanden hebben, waardoor de bloedvaten sneller dan normaal scheuren of breken.

Genezing van een blauwe plek

Na een harde val of stoot, waarbij een onderhuidse bloeding ontstaat, zal al snel een blauwrode plek worden. De plek is sterk begrenst en kan klein tot zeer groot zijn. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid gelekt bloed uit gescheurde bloedvaatjes. De blauwrode plek zal daarna veranderen van kleur, meestal naar paars, soms ook eerst naar zwart en dan pas naar paars. De kleurverandering wordt veroorzaakt door de opruiming van het gelekte bloed.

Na de paarse kleur verschijnt er een gele kleur, maar ook is het mogelijk dat er eerst nog een groene kleur verschijnt. Over het algemeen geldt: hoe meer gelekt bloed, hoe meer kleuren er verschijnen. Een lichte blauwe plek kan velen kleuren overslaan en van blauwrood naar geel veranderen. De gele kleur is de laatste fase van de opruiming: hierna verdwijnt de gele plek en ziet alles er weer normaal uit.

Van blauwe plek tot normale huid duurt enkele dagen tot enkele weken. Hoe meer bloed er is gelekt, hoe langer het lichaam bezig is met de opruiming.

Een blauwe plek kan pijnlijk zijn

Een bloeduitstorting die een blauwe plek veroorzaakt, kan zeer pijnlijk zijn. Soms is er sprake van drukpijn, wanneer er op de plek gedrukt wordt, maar soms ook al van aanraakpijn. Een simpele aanraking kan dan al flink pijn zijn. Een en ander hangt ook af van de grootte en diepte van de blauwe plek. Hoe meer beschadigingen onder de huid, hoe pijnlijker dit is. ook mensen met een dunne huid schijnen vaker pijn te voelen aan een blauwe plek.

Koelen na een val of stoot kan een zwelling verminderen en ervoor zorgen dat er minder bloed lekt. Door de koeling trekken de bloedvaatjes samen waardoor er minder bloed weg kan vloeien.

Een grote blauwe plek kan soms erg bobbelig en sponsachtig aanvoelen. Dit komt door de grote hoeveelheid gelekt bloed onder de huid. Het lichaam heeft tijd nodig om dit op te ruimen.

Soms kan een blauwe plek gaan zakken door de zwaartekracht: de blauwe plek ligt dan lager dan de aangedane plek. Dit wordt vooral gezien op lichaamsdelen die normaal veel verticaal staan: gezicht, romp en benen.

Genezing versnellen

Het beste is om na een val of stoot de huid direct te koelen: dit verminderd zwelling en het uitlekken van bloed. De pijn kan verminderd worden door de plek ten tijde van pijn te koelen middels een ingevroren natgemaakt maandverbandje met daaromheen een washandje. Ook kan er gebruik worden gemaakt van een coldpack. Paracetamol kan soms verlichting geven bij ernstige pijn. Het beste is om de blauwe plek niet te belasten. Toch is dit niet altijd mogelijk: bijvoorbeeld wanneer de blauwe plek zich op de billen bevind. Ga dan op een zacht kussen zitten, zodat de plek zo min mogelijk wordt belast.

De genezing versnellen is niet echt mogelijk. Zorg wel voor voldoende vitamine C in de voeding: dit verhoogt de aanmaak van witte bloedcellen en verstevigt de bloedvatwanden. Het gebruik van een verkoelende gel zorgt tevens voor verlichting. Overige zalven zijn overbodig: een blauwe plek zal er niet sneller door genezen.

Over het algemeen geneest een blauwe plek aan het gezicht sneller dan aan de benen. Over het algemeen kan gezegd worden: hoe lager de blauwe plek op het lichaam, hoe langzamer deze geneest. Blauwe plekken boven harthoogte hebben minder last van zwelling en weggelekt bloed dan plekken die lager dan het hart liggen. Om die reden is het soms een optie om de aangedane plek boven harthoogte te leggen om te voorkomen dat er veel bloed weglekt. Ga echter niet met de benen in de nek zitten: een week langer met een blauwe plek rondlopen is geen absolute ramp.
Gerelateerde artikelen
Hematomen, blauwe plekkenEen blauwe plek is het meest voorkomende type bloeduitstorting. Blauwe plekken worden veroorzaakt door je bijvoorbeeld e…
Blauwe plek na bloedprikken, onder nagel, geel, en kleurenBlauwe plek na bloedprikken, onder nagel, geel, en kleurenBlauwe plek onder de nagel, onder het oog, na bloedprikken, geel van kleur en andere kleuren. Een blauwe plek is een blo…
Snel spontane blauwe plekken op benen en armen behandelenSnel spontane blauwe plekken op benen en armen behandelenHoe moet je blauwe plekken op benen en armen behandelen? Hoe ontstaan blauwe plekken en wat te doen bij spontane blauwe…
Blauwe plekken: oorzaken, symptomen, behandeling en tipsBlauwe plekken: oorzaken, symptomen, behandeling en tipsWie heeft er nog nooit een blauwe plek gehad? Die donkere, pijnlijke plek die ontstaat ten gevolge van een valpartij is…
Blauwe plekken of bloeduitstortingen sneller genezenBlauwe plekken of bloeduitstortingen sneller genezenIedereen heeft wel eens een blauwe plek of bloeduitstorting. Een grotere blauwe plek is vervelend en pijnlijk, wat kun j…
Bronnen en referenties
  • Bloeduitstortingen: Medisch handboek Merck Manual

Reageer op het artikel "Genezing van een blauwe plek"

Reacties

Ronald, 18-06-2017 18:21 #4
Beste,
Ik heb hier een vraag ivm blauwe plek.
Ik heb vorige week een medische ingreep ondergaan en daarbij werd een 'sheet' via de linkerkant in de lies in de aorta ader gestoken. Bij het verwijderen is er een bloeding ontstaan waardoor ik de eerste 23 uur verplicht bedrust heb moeten hebben. Dit was dan ook in het ziekenhuis.
Bij ontslag zei de dokter " ik maak me zorgen over de aorta " maar indien je naar huis gaat mag je de eerste 8 dagen niets optillen en heffen.
De blauwe plek ( die wel serieus groot is) kan ook zakken, maar indien je zwelling op mijn hebt moest ik naar ziekenhuis komen naar spoed.
Ik ben nu geen kleinzerig persoon en wil daarom hier een vraag stellen.want vind zomaar naar spoed gaan misschien onnodig.
De blauwe plek is inderdaad aan het zakken, maar mijn vraag is of het normaal is dat de plaats waar de plek zakt en komt dat die plek pijn doet?
bij rechtstaan na een tijdje liggen of zitten is de pijn het ergst, bij beweging neemt de pijn een beetje af.
Ik hoop dat ik hiermee geen "onnozele" vraag heb gesteld en ik hoop dat ik hier een antwoord op kan vinden
mvg Ronald

San, 08-09-2016 11:40 #3
Hoe kan het dat na 2 maanden de blauwe plek donker verkleurt en niet verdwijnt? Ik heb een heftige blauwe plek op mijn bovenbeen die na ruim twee maand nog donker is, bij elke blauwe plek blijft een donkere verkleuring achter.

Laura, 17-04-2016 12:05 #2
Ik heb al meer dan drie weken een bloeduitstorting juist onder mijn zitvlak. Zonder reden kan dat iets te maken gebben met magzweren of darmen?
Mvg Laura

Spronk, 14-04-2014 13:04 #1
Mijn vrouw heeft een hematoom aan haar been dat is 9 maanden geleden gebeurd door een val.ze komt regelmatig bij de wondverpleegkundige en ze verschoond het zelf elke dag maar het is nog steeds open.Ze heeft wel een hele lichte vorm van suiker (niet spuiten) We gaan over 14 dgn op vakantie maar ze mag niet in het water dus? wie weet een oplossing

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 19-09-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!