InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Paracetamol bij acute rugklachten

Paracetamol bij acute rugklachten

Australische onderzoekers hebben geconcludeerd dat acute lage rugklachten niet worden verminderd door het slikken van paracetamol. Ook zorgt paracetamol niet voor een sneller herstel of een betere nachtrust. Paracetamol is een populair middel tegen acute lage rugpijn, echter was de effectiviteit van de pijnstiller tot halverwege 2014 op dit gebied nog nooit onderzocht.

Paracetamol

De werkzame stof die in een paracetamol zit is paracetamol. Deze stof werkt pijnstillend en koortsverlagend. Paracetamol kan onder andere bij de volgende soorten pijn gebruikt worden: hoofdpijn, migraine, koorts, griep, verkoudheid, keelpijn, holteontstekingen, oorpijn, spierpijn en menstruatiepijn.

Pijn

Pijn bestaat er in verschillende vormen. Het kan komen door een beschadiging in het lichaam, of wanneer er iets niet werkt zoals het zou horen. De zenuwen in het beschadigde lichaamsdeel geven een seintje naar de hersenen, waarna er pijn gevoeld kan worden.
In de meeste gevallen is paracetamol de meest veilige manier om pijn te bestrijden. Paracetamol verhindert dat het pijnsignaal aan de hersenen wordt doorgegeven. Hierdoor zal de pijn binnen een half uur na het innemen afnemen. De duur van de werking van paracetamol ligt tussen de 3 en 6 uur.

Wat is lage rugpijn?

Lage rugpijn is pijn onderin de rug. Deze pijn kan uitstralen naar de billen of naar één of beide bovenbenen. De pijn kan zomaar, plotseling vanuit het niets ontstaan of meer geleidelijk aan. Deze pijn voelt aan als hevige of zeurende pijn. In sommige gevallen is de pijn dusdanig dat er bepaalde houdingen en bewegingen niet meer mogelijk zijn.
‘Gewone’ lage rugpijn betekent niet gelijk dat er aanwijzingen zouden kunnen zijn voor een hernia, ziekte of afwijking. ‘Gewone’ lage rugpijn komt vaak voor en gaat ook vaak vanzelf weer over.

Onderzoek werking paracetamol bij lage rugpijn

Een onderzoek in 2014 onder 1600 patiënten met acute lage rugpijn heeft uitgewezen dat een placebo in de meeste gevallen net zo goed werkt als een pijnstiller. 1/3 van de patiënten slikte 3 keer per dag een paracetamol, 1/3 mocht zelf kiezen wanneer er een paracetamol werd genomen en 1/3 kreeg een placebo. Patiënten met lage rugpijn die de paracetamol slikten, hadden gemiddeld na 17 dagen geen last meer van lage rugpijn verschijnselen. Echter, patiënten die de placebo slikten hadden na 16 dagen al geen pijn meer.

Adviezen bij lage rugpijn

Naar aanleiding van bovenstaand onderzoek wordt geadviseerd om zo lang mogelijk te wachten met het slikken van pijnstillers. Gezien de ‘werking’ van paracetamol op lage rugpijn klachten, is het slikken van deze pijnstillers zo goed als overbodig. Veel beter kan gekeken worden of de lage rugpijn klachten met onderstaande adviezen op te lossen is.
  • Blijf zoveel mogelijk bewegen en doorgaan met dagelijkse activiteiten. Bewegen is niet schadelijk, hooguit pijnlijk.
  • Gewone rugpijn heeft geen ernstige oorzaak. Maak je daarover dan ook niet teveel zorgen, dit kan het herstel vertragen.
  • Kies bij het liggen de minst pijnlijke houding, bijvoorbeeld op de rug liggen met een kussen onder de knieën of op de zij met half opgetrokken benen.
  • Blijf niet alleen in bed liggen, daardoor verzwakken de spieren waardoor het herstel vertraagd wordt.
  • Ga, wanneer bewegen niet meer goed mogelijk is, langs de huisarts. Deze kan eventueel doorverwijzen naar een fysiotherapeut of oefentherapeut.
© 2014 - 2019 Mnvd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Pijn in de onderrugPijn in de onderrugPijn in de onderrug wordt ook wel lage rugpijn genoemd. Om hier van af te komen zijn een aantal oplossingen, fysiotherap…
Waarom de paracetamolIedereen weet wel wat een medicijn is. Als je aan iemand vraagt wat een medicijn is, krijg je meestal een antwoord dat l…
Welke medicijnen kun je innemen tegen spierpijn?Welke medicijnen kun je innemen tegen spierpijn?Er zijn verschillende hulpmiddelen die je kunt nemen tegen spierpijn. Dit kunnen natuurlijke of synthetische middelen zi…
Paracetamol – Verkoop pijnstiller aan bandenParacetamol – Verkoop pijnstiller aan bandenParacetamol mag vanaf 10 januari 2013 niet meer in grote hoeveelheden verkocht worden in winkels. Doosjes met meer dan v…
Bronnen en referenties
  • www.thuisarts.nl,
  • www.apotheek.nl,
  • www.ad.nl

Reageer op het artikel "Paracetamol bij acute rugklachten"

Infoteur: Mnvd
Gepubliceerd: 25-07-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!