InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn in onderrug, rugklachten: wat kunnen de oorzaken zijn?

Pijn in onderrug, rugklachten: wat kunnen de oorzaken zijn?

Pijn in onderrug, rugklachten: wat kunnen de oorzaken zijn? Pijn in de rug, onderrug kunnen verschillende oorzaken hebben. Je kunt last hebben van acute pijnsteken of een zeurende pijn. Vaak krijgen we last van onze rug door verkeerd zitten of na een val, maar er zijn meer oorzaken. Waar komt die pijn in mijn rug vandaan? Is het spit of een hernia? Lees de oorzaak in dit artikel.

Rugklachten

Pijn in de rug kan verschillende oorzaken hebben. Soms ontstaat de pijn acuut, maar de pijn kan ook zeurend zijn en langzamerhand steeds erger worden. Rugklachten ontstaan ook vaak na een val of ander ongeluk. Ben je erg gevallen en heb je pijn in de rug? Dan is het aan te raden, voor de zekerheid de huisarts te bezoeken. De rug is erg belangrijk en problemen eraan kunnen ernstige gevolgen hebben.

De onderrug

De onderrug, het onderste deel van de ruggengraat wordt dagelijks zwaar belast. Het is dan ook niet bijzonder dat veel mensen last hebben van zogenaamde lage rugpijn.

Wat kunnen de oorzaken zijn van lag rugpijn?

Er zijn verschillende mogelijke oorzaken voor lage rugpijn. Neem rugklachten altijd serieus. Het kan een vorm zijn van overbelasting, maar het kan ook iets ernstiger zijn. De volgende oorzaken zijn een mogelijke verklaring voor lage rugpijn:

Lichamelijke overbelasting

Bijvoorbeeld door een verkeerde beweging (verkeerd tillen, dragen, zitten, staan enzovoorts). Een behandeling kan bestaan uit het
bezoeken van een fysiotherapeut.

Een ontsteking

In de onderrug bevinden zicht veel pezen en spieren en banden. Ontstekingsreacties kunnen hier makkelijk ontstaan. De
behadeling hangt af van de soort ontsteking en de ernst van de situatie.

Hernia

Een hernia is een uitstulping van een tussenwervelschijf. Omdat in de ruggenwervel veel zenuwbanen lopen bestaat de kans dat de uitstulping tegen een zenuw gaat drukken. De zenuw raakt hierdoor geïrriteerd en gaat pijnlijk/tintelend aanvoelen. Bij lange beknelling van de zenuw kan de pijn gaan uitstralen naar andere delen van het lichaam. Ook kan het uitval van gevoel tot gevolg hebben. De behandeling van een hernia kan verschillen. Soms is een operatie nodig om het probleem te verhelpen.

Artose

Is er sprake van artrose dan zijn er problemen met het kraakbeen. In het geval van de onderrug gaat het om achteruitgang van de tussenwervelschijven; het kraakbeen in de ruggengraat. Het kan zo erg worden dat op den duur de botten over elkaar gaan schuren. Dit geeft veel pijn. Bovendien kunnen door de veranderende positie van de rug zenuwen bekneld raken met alle gevolgen van dien. Ouderdom is vaak de oorzaak van artrose, maar de oorzaak kan ook liggen in continue overbelasting/blessure vorming. De behandeling van artrose hangt mede af van de ernst van de situatie. Behandeling bestaat meestal uit fysiotherapie en medicijnen kunnen de pijn verlichten.

Rugpijn met andere oorzaken

Omdat de meeste rugpijn ontstaat door niet specifieke reden is het vaak zo dat het met behulp van een pijnstillen kan worden verholpen. Er is onderscheid te maken in de volgende categorieën:

Acute lage rugpijn

Acute lage rugpijn is rugpijn die korter dan 6 weken bestaat. Om de pijn te verminderen kun je pijnstiller nemen.

Tussenvorm van rugpijn tussen de acute en chronische fase in

Probeer als je in deze fase zit te voorkomen dat de rugpijn chronisch wordt. De huisarts kan je hierbij verder helpen.

Chronische lage rugpijn

Bij chronische rugpijn (rugpijn langer dan 3 maanden) kan een situatie ontstaan dat de rugpijn steeds erger wordt of in stand wordt gehouden doordat je, je bewegingen gaat aanpassen aan de pijn. Met behulp van een fysiotherapeut kan chronische rugpijn worden verholpen.

Zekere voor het onzekere

Bezoek bij een onzeker gevoel over je rugpijn altijd een art. Hij/zij kan een diagnose stellen en een behandelplan opstellen.
Gerelateerde artikelen
Ischialgie (ischias): een vervelende rugpijnIschialgie (ischias): een vervelende rugpijnIschialgie, ook wel ischias genoemd, is een vervelende uitstralende zenuwpijn ter hoogte van de heup. Het begint in de r…
Hernia symptomen: Welke klachten wijzen op een hernia?Hernia symptomen: Welke klachten wijzen op een hernia?Veel mensen hebben last van ernstige rugklachten en zogenaamde lage rugpijn. Oorzaak hiervan is vaak een hernia. Maar wa…
Homeopathie bij rugpijn: druppels, crème, gelei en zalfHomeopathie bij rugpijn: druppels, crème, gelei en zalfRugpijn is een vervelende soort pijn en heeft nooit bij ieder persoon dezelfde oorzaak. De pijn kan zich bij de ene pers…
Wat is spit of lumbago: acute en chronische lage rugpijnWat is spit nu eigenlijk? Spit (oftewel lumbago) is een algemene term die refereert naar lage rugklachten. Spit komt wer…
Spit: pijn in de onderrugSpit: pijn in de onderrugSpit: dit is een heftige rugpijn laag in de rug. Wie spit heeft, kan vaak niet veel meer doen. Spit doet veel pijn en he…

Reageer op het artikel "Pijn in onderrug, rugklachten: wat kunnen de oorzaken zijn?"

Reacties

C. J. Verhagen, 16-06-2019 10:26 #14
Ik heb lage rugpijn met daarnaast pijn aan de rechterkant van de penis en kan haast niet opstaan zonder pijn
Wat kan dit zijn=

M. Vdijk, 30-03-2017 23:42 #13
Goedendag

ik (23jr) heb sinds 3 jaar (vanaf de dag dat mijn dochter is geboren) last van mijn onderrug, het is geen echte rugpijn, als ik sta, zit, loop oid schiet er een pijnschuit er doorheen naar mijn bovenbeen, soms als ik het echt te pakken heb kan ik mijn been niet meer gebruiken, het doet zeer en tintelt heel erg als ik er op probeer te staan en kan dan ook geen kracht zetten. het gaat pas over als ik of heel lang op mijn rug lig of naar de chiropractor ben geweest. als mijn onderrug rug pijn doet word het soms ook wel dik warm en blauw.
nu ik ben bevallen van mijn 2de kindje heb ik er vaker last van. ik heb al naar m'n huisarts geweest maar die wil mij graag zien als ik niet lopen kan… dus ik hoop dat er hier iemand is die weet wat het zijn kan. fisio helpt niet rug spieren trainen vermindert de problemen maar het blijft opletten hoe ik beweeg. en ik ben behoorlijk mobiel nog net niet hyper mobiel. kan ook mee wegen?

Jessie, 19-04-2015 14:12 #12
Goedemiddag.

In 2005, 9 maanden last gehad van een hernia.door fysio en sport therapie tijd er van af geweest soms wel eens lage rugpijn maa was dan weer snel over na een paar behandelingen manuele therapie.Nu ben ik in april 2104 hard op mijn onder rug gevallen en heb daar na 22 behandelingen fysio en loop nu ook bij de chiropractor nog steeds last van.
Pijn in beide kant billen, pijn in benen en nu ook van de knie een al menig keer bij de huisarts geweest volgens hem geen vaatvernauwingen of last van mijn spataderen, wel constateert hij een scheve stad bekken, geen reden om foto's of iets dergelijks te laten maken veel bewegen zegt de huisarts en verder zo als hij zei kan hij verder niet voor mij betekenen.Maar wordt er nu na meer dan een jaar wel een beetje simpel van om elke dag pijn te hebben, als ik uit bed kom kan ik niet op mijn rechter been staan die wil dan gewoon niet na wat buigen en strekken lukt het dan weer.Heb al zooltjes gehad speciale stevige schoenen maar ook dat helpt niet.Ik weet dat ik iets te zwaar ben maar at ben ik mijn hele leven al. Met alles wat ik doe voel ik pijn, trap af lopen geeft moeite op mijn knieën zitten kan al helemaal niet.Ik ben 61 jaar en tot ee njaar terug deed ik alles zwemmen fietsen uren lopen met de honden.

R. Nijhuis, 21-10-2014 18:01 #11
Ben 16 jaar en krijg veel last van mijn onderrug als ik een langere tijd achter mijn bureaustoel zit, heeft dit te maken met een verkeerde manier van zitten? en zo ja wat kan ik hier aan doen of kan het aan wat anders liggen?

mvg

P. Mooren, 18-09-2014 16:07 #10
Ik heb ook behoorlijke onderrugpijn regelmatig. wat mij goed helpt is zwarte toermalijn, een steen die spanning opneemt bij bv EHS. Ik heb een plat brok van 10 bij 10 ongeveer, en als ik die tegen mijn rug klem in mijn riem, dan wordt de pijn aanzienlijk minder. Hoeft niet duur te zijn, 10 euro of zo. Proberen!

C. Nieuwerth, 12-09-2014 16:57 #9
Hallo.
ik heb al lang pijn in de rug, smorgens pijn met opstaan kan bijna de sokken niet aantrekken en schoenen.foto s gemaakt alles was goed maar ze zagen wel wat anders.maar ben daar niet mee opgeshoten. blijf nog et pijn.al zoveel behandelingen fysio

grt

Ida van Westen, 20-02-2014 11:53 #8
Een zangerige pijn en scheuten na een bukhouding in de onderrug bleek bij mij de diagnose blaasontsteking te zijn. Wie denkt daar nou aan? Vooral omdat de gebruikelijke symptomen bij een blaasontsteking niet aanwezig waren.

Ankie Mastenbroek, 26-08-2013 15:01 #7
Goedemiddag,
ik ben een vrouw van 60 jaar, op mijn 52e al een nieuwe heup gekregen, omdat ik kop necrose had. maar het laatste half jaar, kan ik niet lang meer staan. Soms treedt dit na 10 minuten, a een kwartiertje al op, dat ik echt hevige lage rugpijn krijg. Als ik dan met steun in de rug ga zitten, trekt het direct weer weg. Ik ga hier steeds meer hinder van ondervinden. Ook mijn heup, gaat mij gevoelsmatig weer parten spelen, heb af en toe flinke pijnscheuten, in de lies, bij een geringe verkeerde beweging. Wat kan dit zijn, en wat raadt u mij aan? Bij voorbaat hartelijk dank, voor uw antwoord.
met vr groet, Ankie Mastenbroek.

George, 07-06-2013 14:28 #6
Al jaren last van onderrug pijn, Mensendieck, Chiro, noem het maar op alles geprobeerd. Ging een stuk beter tot vorig jaar, bij het staan na een minuut of 10 pijn in de onderrug. Moet dan op de hurken gaan zitten of gewoon gaan zitten om het weg te krijgen. Dit jaar MRI laten maken, 2 onderste tussen wervelschijven blijken te zijn versleten (45 jaar). Waar de pijn met het staan door wordt veroorzaakt is niet duidelijk. Leer er maar mee leren leven zegt de Neuroloog. 2 maanden terug naar Podoloog geweest, steunzooltjes laten maken en de problemen zouden opgelost moeten zij, pijn wordt veroorzaakt door scheefstaande bekken etc etc. Nu soms al na 2 minuten staan flinke pijn in de onderrug, even op de hurken helpt net als lopen. Vorige week bijna onderuit gegaan door stevig pijn. Kan wel uren lang fietsen zonder problemen. Niemand die me heeft kunnen helpen, de een zegt dit de ander dat. Om gek van te worden.

Tamarah V/d Ploeg, 10-01-2013 21:39 #5
Ik heb in 2007 een auto ongeluk gehad met de auto. Ze zijn bij mijn achterop geklapt toen ik bij een stoplicht stilstond en sindsdien heb ik pijn in mijn onderrug, maar word steeds erger. Ik zit ook al zolang aan de tramadol. Ik word er niet goed van. Heb vaker fisio gehad maar helpt niet. Toen zij de dokter hier moet je maar mee leren leven, maar het is nog erger dan rug weeën. Ik weet niet meer wat ik kan doen, maar ik kan er gewoon niet meer tegen. Ik wil ook wel weer eens een keer gezellig weg zonder dat ik 's middags moet gaan liggen. Ik ben nu 40 jaar geworden, maar ik voel me 80 jaar! Pff ik word moe van me zelf. Groetjes Tamarah

Richard, 18-09-2012 22:28 #4
Beste…,

Ik heb bijna dezelfde pijnklachten als jou en ook ik was een hele fanatieke sporter. Bij mij begon de pijn in de lies na een ernstige val met judo. En de pijn was zoo verschrikkelijk, heel zeurend en belemmerde me met ALLES. Naar de dokter geweest, die me gecontroleerd voor een liesbreuk (wat ik nu achteraf beter had kunnen hopen, ik ga hier zo verder over) Wat niet het geval was. De dokter stuurde me naar fysiotherapie en ben wel 20 x geweest. Shock wave behandelingen gehad, noem het maar op NIETS hielp. Weer terug gegaan naar de dokter en die me naar het ziekenhuis verwezen. en wat denk je?
Ja hoor, we hebben prijs : Een versleten hulp. Nu zal je denken: ach dan bent u wel op leeftijd. Fout! Ben pas 24 en 23 toen ze hiermee kwamen. Een MRI scan gehad zodat ze konden zien hoe erg mijn heup versleten was en ook dit was triest. Moest stoppen met mijn favoriete sport judo, en body building mocht ik wel nog blijven doen. Een nieuwe heup was geen sprake van omdat deze maar 10 jaar meegaan. De dokter zei heel kort dat ik het maar een plaatsje moest geven, en het roer moest om, dus heel anders leven. Zo werd ik dus na huis gestuurd met de kennis van waar mijn pijnklachten vandaan kwamen, en dat niemand op de wereld me kan helpen hiermee, niet echt iets waar je als jonge man op rekent he?
Ook ik raakte hier heel erg depri van en scharrelde maar door op de bouw met mijn kapotte heup (ben elektricien van beroep). Maar wacht, nu komt het. Die verschrikkelijke pijn in mijn heup werd erger, en kwam het ook in mijn onderrug, dus nu krijg ik ook nog de onderrug erbij. Het begon heel onschuldig met een paar kleine pijntjes als ik na de pauze weer aan het werk ging, en als ik na een werkdag de sportschool nog inging.

Mijn onderrug klachten zijn begonnen: Tegenwoordig is het zo heftig dat als ik terug kom van het werk, en ik ga 5 min. zitten, dan zit alles vast, ik kan me helemaal niet meer bewegen als ik lig (overeind komen). Probeer ik het toch, nou dan krijg ik een pijngloed over me heen pooohh dat gun je niemand gewoon! Lopen gaat de eerste 10 stappen zeer pijnlijk, en dan wordt de pijn iets minder (maar hij zit er nog hoor, je voelt hem bij elke draai, elke pas, als je even stilstaat). Nou heb ik echt geen zwaar werk waarvan dit kan zijn, dit heb ik al als ik even een blokje om ga. Voor mijn heup heb ik een ontstekingsremmende en pijnverlichtende spuit in mijn heup gekregen, deze verlichte mijn liespijn met ong. 45%.
Helaas is de pijn in mijn onderrug nog aanwezig, en ben ik echt ten einde raad. Ik weet niet meer wat ik moet doen, de doktoren weten het ook niet, en leven met zoveel pijn elke dag is verschrikkelijk. Op het werk zie ik mannen van over de 50 en die sjouwen nog met deuren en kozijnen van een paar kilo en het doet ze helemaal geen pijn. Daar word je als een jonge man van 24 enorm jaloers op. Vooral als ze vertellen wat ze in het weekend allemaal gedaan hebben, en jij in bed lag omdat je pijn ondragelijk was omdat je per se even een uurtje wou gaan sporten.

Dennis, 30-08-2012 20:53 #3
Al ruime tijd last van onderrug, vooral veel last met werken, fysio, huisartsen enzo bezocht maar nergens een oorzaak wat kan het zijn?

Sander, 04-07-2012 11:26 #2
Yvonne, misschien een hernia, maar overleg eens met je arts of die je door kan verwijzen naar radiologie voor een röntgenfoto misschien kan dit meer verduidelijken. Sowieso is een huisarts bezoeken aan te raden.

Yvonne, 08-05-2012 10:18 #1
Last van onderrug straalt uit naar de benen. Heb fysio gehad, maar helpt niks. Is het soms hernia?

Infoteur: Kropslavinken
Laatste update: 06-07-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 14
Medische informatie…
Schrijf mee!