InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ischialgie (ischias): een vervelende rugpijn

Ischialgie (ischias): een vervelende rugpijn

Ischialgie (ischias): een vervelende rugpijn Ischialgie, ook wel ischias genoemd, is een vervelende uitstralende zenuwpijn ter hoogte van de heup. Het begint in de rug en loopt via de bil door naar het been. Dit ontstaat doordat er een druk ontstaat op de ischiaszenuw die op die onderin de rug uit het ruggenmerg ontspringt. Het kan ontstaan als gevolg van slijtage, ontsteking, verkeerde houding of door een verkeerde beweging. In veel gevallen kan een fysiotherapeut uitkomst bieden, maar soms is een operatieve ingreep nodig.

Wat ischialgie (ischias) inhoudt

De aandoening ischialgie is vernoemd naar de grote beenzenuw “nervus ischiadicus” die loopt vanaf de lage rug, via de heup tot in het been. Als iemand aan ischialgie lijdt, dan kan er over de gehele lengte van deze zenuw een plotseling stekende of snijdende pijn ontstaan. Ischialgie is een vorm van een uitstralende rugpijn die chronisch kan zijn. In de volksmond wordt dit ook wel ischias genoemd. Artsen spreken tegenwoordig over LRS (Lumbosacraal Radiculair Syndroom).

Oorzaak

De pijn kan veroorzaakt worden doordat er slijtage is van de tussenwervelschijf. Deze is beschadigd en er komt druk op de lumbale zenuwen onder in de rug te staan. Deze beschadiging kan allerlei oorzaken hebben zoals bijvoorbeeld: zwangerschap/bevalling, zwaar tillen, verkeerde lichaamshouding of een verkrampte bilspier. De ischialgie kan nog door meerdere oorzaken ontstaan. Dit kan ook een gevolg zijn van de volgende oorzaken:
  • Verschil in beenlengte
  • Artrose (slijtage)
  • Een ontsteking in het gebied van het SI-gewricht
  • Blokkering van het bekken
  • Verkeerd voorover buigen
  • Te veel spanning op spieren
  • Verkeerde draaibeweging
  • Abrupte beweging waardoor teveel gewicht op onderrug komt

Ischialgie wordt meestal vooraf gegaan aan rugklachten onder in de rug zoals spit (lumbago) of een hernia (uitstulping van tussenwervelschijf). Spit is een pijnlijke verkramping van de rugspieren. Van de patiënten met ischialgie heeft 90% ooit spit gehad.

Symptomen

De pijn die hoort bij ischias, verschilt per persoon. Sommige mensen ervaren weinig pijn en het kan vanzelf over gaan. Anderen hebben ernstige pijnklachten die zelfs kunnen leiden tot uitval van de beenspieren, hoewel dit vrij zeldzaam is. Naast pijn met name onderin de rug kunnen bij ischialgie de volgende symptomen aanwezig zijn:
  • Een verdoofd en branderig gevoel
  • Spierzwakte en krachtverlies
  • Tintelingen in de benen
  • Spierkramp
  • Pijn bij druk op bepaalde plaatsen van de zenuw

Bij sommige mensen kan ischias eenmalig zijn en zal het na behandeling wegblijven. Bij anderen is het chronisch waarbij de patiënt altijd gevoelig blijft voor deze aandoening. Sommigen hebben dan na een periode van weken of maanden weer last van hevige klachten omdat het weer op komt zetten.

Zwakke plek

De onderrug is voor vele mensen een zwakke plek en er zijn ook veel mensen die rugklachten hebben. Vooral mensen die een zittende levensstijl hebben met een gebrek aan beweging lopen risico om rugpijn te krijgen. Daarnaast kan overgewicht een rol spelen of het hebben van een zwakke ruggengraat.

Emotionele oorzaak

Emotionele problemen kunnen ook lijden tot rugklachten, zelfs tot ischias. Door de stress zullen processen in het lichaam anders verlopen. De spieren zullen zich meer aanspannen. Het kan op allerlei spieren slaan in het lichaam, waaronder op de rugspieren.

Behandeling

Behandeling van ischialgie is afhankelijk van de oorzaak. Meestal zal behandeling bestaan uit verbeteren van de lichaamsstand. Bij gespannen spieren kan je leren om beter te ontspannen. Dit kan onder begeleiding van een deskundige plaatsvinden zoals een fysiotherapeut. Soms kan de druk op een zenuw verholpen worden door een operatieve ingreep. Dit is vooral van toepassing indien er sprake is van een hernia. Bij stress is het zinvol om de emotionele problemen aan te pakken. Bij aanhoudende lage rugpijn is het verstandig om naar de huisarts te gaan die je eventueel kan doorverwijzen naar de juiste deskundige.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is spit of lumbago: acute en chronische lage rugpijnWat is spit nu eigenlijk? Spit (oftewel lumbago) is een algemene term die refereert naar lage rugklachten. Spit komt wer…
Homeopathie bij rugpijn: druppels, crème, gelei en zalfHomeopathie bij rugpijn: druppels, crème, gelei en zalfRugpijn is een vervelende soort pijn en heeft nooit bij ieder persoon dezelfde oorzaak. De pijn kan zich bij de ene pers…
Pijn in de rug zoals hernia is vaak voorkomende aandoeningPijn in de rug zoals hernia is vaak voorkomende aandoeningIn de westerse wereld is pijn in de rug een van de meest voorkomende aandoeningen. Het dagelijks leven wordt hierdoor st…
Hernia symptomen: Welke klachten wijzen op een hernia?Hernia symptomen: Welke klachten wijzen op een hernia?Veel mensen hebben last van ernstige rugklachten en zogenaamde lage rugpijn. Oorzaak hiervan is vaak een hernia. Maar wa…
Bronnen en referenties
  • www.gezondheid.nl

Reageer op het artikel "Ischialgie (ischias): een vervelende rugpijn"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 29-11-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Spieren
Medische informatie…
Schrijf mee!