InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rugpijn door stress: wat kun je eraan doen?

Rugpijn door stress: wat kun je eraan doen?

Rugpijn door stress: wat kun je eraan doen? Een op de drie mensen heeft elk jaar wel eens last van een vervelende rugpijn. De rug is het lichaamsdeel dat ons de meeste last bezorgt, nog meer dan hoofdpijn of gewrichtsklachten. Er zijn verschillende vormen van rugklachten. Wanneer de klachten langer dan drie maanden aanhouden wordt er gesproken over chronische rugpijn. Het kan voor erg veel overlast zorgen, zowel lichamelijk als mentaal. Psychische klachten kunnen weer leiden tot lichamelijke klachten: en dus meer last van je rug.

Soorten rugpijn

Er zijn diverse soorten rugklachten zoals spit, lumbago, lage rugpijn, hernia van de tussenwervelschijf of ischias. Dit zijn allemaal benamingen voor een stekende rugpijn die in sommige gevallen zelfs kan uitstralen naar de benen. Indien de klachten aanhouden langer dan 3 maanden wordt er gesproken over een chronische rugpijn. Dit kan je dagelijkse leven erg verhinderen. De beperkingen kunnen ook zorgen voor psychische en sociale gevolgen. Dit kan komen omdat je bijvoorbeeld niet meer kunt werken, boodschappen kunt doen of kunt sporten. Dit kan een grote negatieve invloed op iemand uitoefenen.

Psychische klachten

Rugpijn, zeker op lange termijn, kan zorgen voor een psychische belasting. Andersom kunnen psychische klachten ook zorgen voor rugpijn of bestaande rugklachten verergeren. In slechts een klein deel van de gevallen van rugpijn kan er een lichamelijke oorzaak worden vastgesteld. Dit is het geval bij bijvoorbeeld een ontsteking of een andere aantoonbare bron van pijn in de zenuwen of spieren van de rug. Voor de meeste gevallen is er geen aantoonbare reden van rugpijn. De arts moet zich gaan afvragen of er misschien psychische factoren meespelen. Dit kan zich op de volgende manieren manifesteren:
  • Bij het ontstaan van de pijnprikkels en het waarnemen ervan. Door stress spannen sommige mensen hun spieren in de nek en rug krachtig aan. Hierdoor produceert het zenuwstelsel meer signaalstoffen die pijnsignalen doorgeven. Deze mensen gaan gevoelig reageren op signalen van het lichaam en ervaren dit sneller als pijnlijk.
  • Als de patiënt in staat is zich te ontspannen zullen de rugklachten aantoonbaar verminderen.

Neerslachtigheid verergert rugpijn

Chronische rugpijn is zelden een geïsoleerd ziektebeeld en is vaak complexer. Dit blijkt ook uit diverse onderzoeken die er zijn gedaan naar mensen met chronische rugklachten. Daaruit blijkt dat mensen die klagen over rugpijn vaak ook andere problemen hebben, vooral op een psychisch gebied. De aanhoudende pijn kan op een gegeven moment een negatieve invloed krijgen op de gemoedstoestand. Deze mensen zijn vatbaarder voor depressieve gevoelens. Over het algemeen zal iemand die zich neerslachtig voelt minder gaan bewegen, waardoor de spieren slapper worden. Dit is niet goed voor de stevigheid van de wervelkolom. Als iemand zich bewust wordt van pijn dan wordt er soms meer aandacht besteed aan de pijn en dit kan ervoor zorgen dat de pijn sterker gevoeld wordt. Als iemand dan hierdoor weer minder gaat bewegen komt hij in een neerwaarts spiraal terecht.

Behandeling

Het is vaak beter dat de patiënt multidisciplinair te behandelen, dit betekent dat zowel lichamelijke als geestelijke factoren aangepakt worden. Meestal maakt een psycholoog ook deel uit van de behandeling. Verder kunnen ontspanningsoefeningen en goed gedoseerde lichaamsbeweging bijdragen waardoor de aangespannen spieren ontspannen waardoor de pijn vermindert. Soms kan het ook zijn dat er ergonomische aanpassingen nodig zijn zoals een aangepaste werkplek. Mensen die angst voor pijn hebben moeten weer opnieuw een actieve levensstijl aanleren. Hiervoor zal moeite moeten worden gedaan, maar indien de patiënt goed volhoudt zal het leven weer een stuk aangenamer worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Tijdschrift: psyche & brein 2010 nr. 4

Reageer op het artikel "Rugpijn door stress: wat kun je eraan doen?"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 29-12-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!