InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Onverklaarbare rugpijn: wat te doen?

Onverklaarbare rugpijn: wat te doen?

Onverklaarbare rugpijn: wat te doen? Bijna iedereen krijgt wel eens te maken met pijn in de rug. Meestal zit de pijn onderin de rug en verdwijnt het na een periode weer. In de meeste gevallen is het niet precies te achterhalen wat de oorzaak van de rugpijn is. Dit wordt ook wel aspecifieke rugpijn genoemd. Rugpijn is een ingewikkelde aandoening en staat vaak ook onder invloed van je gedachten en gedrag. Veel mensen denken dat ze iets ernstigs mankeren, maar dat is in werkelijkheid bijna nooit het geval. Het is beter om gewoon in beweging te blijven, ook al wordt vaak gedacht dat rugpijn een teken is om rust te houden.

Pijn in onderrug

Ieder mens maakt in zijn leven wel eens rugpijn mee. Meestal zit het onderin de rug en het kan je behoorlijk belemmeren. Veel mensen denken dat er een duidelijke lichamelijke oorzaak is voor de klachten, maar wanneer ze bij de dokter komen kan er geen duidelijke diagnose worden gesteld. Pijn wordt door sommigen gezien als een directe reactie op een lichamelijke prikkel, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Pijn staat ook onder invloed van gedachten, gevoelens en gedrag. Er zijn mensen die hun hele dagelijkse leven aanpassen aan de rugpijn. Ze denken dat ze beweging moeten vermijden totdat de pijn is verdwenen, waardoor de klachten juist alleen maar erger worden.

Aspecifieke lage rugpijn

Als er geen duidelijke oorzaak wordt gevonden die de rugpijn verklaart, wordt het ook wel aspecifieke rugpijn genoemd. Omdat het meestal de onderrug betreft, heet het aspecifieke lage rugpijn. De dokter zal het soms overbelasting, lumbago of misschien wel spit noemen. Er is geen verklaring voor de pijn te vinden door een bepaalde beschadiging of afwijking. De pijn kan erg hevig zijn en steeds weer terugkomen. Ook kan het uitstralen naar de benen. Het kan in de rug schieten door een onverwachte beweging, maar het kan ook geleidelijk aan ontstaan. Het kan moeilijk zijn om op te staan uit je bed en je dagelijkse taken uit te voeren.

Duur van de pijn

Bijna iedereen heeft wel eens een keer een periode van rugpijn. Soms is het na een paar dagen weer verdwenen en soms blijven de klachten voor langere tijd bestaan. Er zijn ook mensen die altijd last van de onderrug hebben. Ook zijn er mensen die af en toe een periode van pijn doormaken. De intensiteit daarvan kan verschillen. Pijn is soms erg ingewikkeld omdat het een samenspel is van lichamelijke signalen en je gevoel. Hoe je jezelf voelt, hoe je denkt en hoe je omgaat met pijn speelt dus allemaal mee.

Ervaring van pijn

Gedrag speelt een grote rol met het omgaan van rugpijn. Niet alleen je eigen gedrag, maar ook die van je omgeving. Als iedereen zegt hoe erg het wel niet is, kan het zijn dat je pijnbeleving groter wordt. Rugpijn is een onaangename ervaring waarbij emoties een rol spelen. Als je denkt dat je een beschadiging in je rug hebt, zul je jouw gedrag hierop aanpassen. Misschien wil je niet meer bewegen, terwijl dat niet altijd een verstandige keuze is.

Een voorbeeld

Als je thuis door je rug gaat, kun je schrikken en heel veel pijn voelen. De pijn schiet er ineens in wanneer
je iets wilt optillen of een verkeerde beweging maakt. Je bent bang dat je misschien wel een hernia hebt opgelopen. Je doet het rustig aan en de pijn heeft een grote impact. Als hetzelfde gebeurt net voor een belangrijke voetbalwedstrijd, zul je de pijn negeren en toch meedoen. Je wilt zo graag meedoen, dat je de pijnklachten nauwelijks ervaart.

Misverstanden over rugpijn

Sommige mensen denken al gauw dat ze iets ernstigs mankeren. Ze denken dat er iets goed mis is. In de meeste gevallen is er geen sprake van een afwijking of beschadiging en er is zelden sprake van een ernstige aandoening. Door beweging te vermijden, zul je het herstel belemmeren. Probeer gewoon zo veel mogelijk in beweging te blijven en je dagelijkse handelingen uit te voeren.

Een duidelijke oorzaak

In een zeldzaam aantal gevallen is er sprake van iets ernstigs, bijvoorbeeld een hernia. Hierbij is de zenuw bekneld geraakt en dit kan uiteindelijk leiden tot verlammingsverschijnselen. Meestal wordt er geen duidelijke oorzaak gevonden en gaat het om een onschuldige verrekking van de spieren of banden van de wervelkolom. Soms voelen mensen zich niet serieus genomen door de dokter als er niets wordt gevonden en ze denken dat ze bestempeld worden als een aansteller. Dat is niet het geval. Een huisarts krijgt veel mensen met rugklachten en kan in de meeste gevallen geen duidelijke oorzaak vinden.

Behandeling

Ook al wordt er geen duidelijke oorzaak gevonden, toch kan er een behandeling plaatsvinden. Een groot misverstand is om te denken dat de rug ernstig is beschadigd en de angst om gehandicapt te raken door toch te bewegen. Natuurlijk moet je wel eerst naar de huisarts gaan om uit te sluiten dat er echt iets ernstigs aan de hand is, maar als de dokter niets kan vinden is het beter om in beweging te blijven. Ook al is de pijn zeurend of hevig, toch moet je proberen te blijven bewegen. Want het spreekwoord “rust roest” is er niet voor niets. Een mens is van nature geneigd om pijn te vermijden en ze ziet pijn als een teken dat er iets niet goed zit. Als je aspecifieke rugpijn als diagnose hebt gehad van je dokter, mag je ervan uitgaan dat je jouw rug op een normale manier kunt bewegen. Beweging bevordert het herstel en de klachten zullen soms al binnen een paar dagen verdwijnen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijn in de onderrugPijn in de onderrugPijn in de onderrug wordt ook wel lage rugpijn genoemd. Om hier van af te komen zijn een aantal oplossingen, fysiotherap…
Hernia symptomen: Welke klachten wijzen op een hernia?Hernia symptomen: Welke klachten wijzen op een hernia?Veel mensen hebben last van ernstige rugklachten en zogenaamde lage rugpijn. Oorzaak hiervan is vaak een hernia. Maar wa…
Lage rugpijn (pijn aan onderrug): oorzaak en behandelingLage rugpijn (pijn aan onderrug): oorzaak en behandelingLage rugpijn (ook wel pijn aan onderrug genoemd) is een veelvoorkomende aandoening. Lage rugklachten zorgen voor veel be…
Homeopathie bij rugpijn: druppels, crème, gelei en zalfHomeopathie bij rugpijn: druppels, crème, gelei en zalfRugpijn is een vervelende soort pijn en heeft nooit bij ieder persoon dezelfde oorzaak. De pijn kan zich bij de ene pers…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Typographyimages, Pixabay
  • Boek: Zorgboek rugpijn, ISBN 9789086481255

Reageer op het artikel "Onverklaarbare rugpijn: wat te doen?"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 11-01-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Rugklachten
Medische informatie…
Schrijf mee!