Rekken in de ochtend: een goed begin van de dag

Rekken in de ochtend: een goed begin van de dag Als je opstaat en je zo stijf voelt als een plank, begint de dag al vermoeid. Veel mensen staan zo laat mogelijk op, gunnen zich geen tijd om wakker te worden, waardoor de dag gehaast moet beginnen. Dit is niet goed voor het humeur en ook niet voor de mensen om je heen. Als je even wat tijd neemt om je spieren te rekken, begin je de dag ontspannen en kun je er veel beter tegenaan. Welke simpele rekoefeningen zorgen voor een goed begin van de dag?

Slechte start

Het lijkt wel alsof iemand aan je ledematen hangt als je moet opstaan en je spieren voelen stijf aan. Het is tijd om op te staan en je moet voort maken, anders kom je te laat op je werk. Versuft en vol tegenzin sta je op en je bent in een pesthumeur. Het kost je moeite om vriendelijk te zijn tegen je partner of kinderen. Dit vervelende ochtendritueel is simpelweg te voorkomen door rekoefeningen te doen.

Waarom rekken nuttig is

Als je de wekker ietsjes eerder zet, heb je de tijd om je wat eenvoudige rekoefeningen te doen. Het hoeft niet veel tijd te kosten. Dit is niet alleen goed voor je spieren, maar ook voor het verbeteren van je ochtendhumeur. Op deze manier kun je het hoofd al direct lekker leeg maken. Rekoefeningen bevorderen bovendien de bloedsomloop, vooral naar de minder doorbloede delen zoals je voeten. Je hoeft er geen warming-up voor te doen en je kunt er gewoon mee beginnen als je nog lekker in bed ligt.

In bed beginnen

Ga op je rug liggen en strek je armen boven je hoofd. Rek ook je benen uit en maak jezelf zo lang mogelijk. Dit voelt erg prettig aan en misschien doe je dit al automatisch op de dagen in het weekend als je rustig wakker kunt worden. Verbeeld je dat er aan twee kanten aan je getrokken wordt. Sommige mensen hebben snel last van kuitkramp. Houd in dit geval je voeten gebogen. Houd deze positie drie diepe ademhalingen vast en ontspan je.

Klaar om op te staan

Ga op de rand van je bed zitten en laat je bovenlichaam op je bovenbenen vallen; je moet eruit zien als een lappenpop die vanuit de taille naar voren is gevallen. Houd dit even vast en kom langzaam weer omhoog waarbij de schouders als laatste weer in zithouding komen. Kijk recht vooruit en rol opnieuw naar voren. Leg je hoofd eerst op je borst, rol je schouders naar voren en buig daarna door naar je knieën. Houd dit zon zes tot acht tellen vast.

Kom uit bed

Stap uit bed en ga op je handen en voeten naast het bed staan en probeer je rug zo bol mogelijk te maken. Denk maar aan een kat die een hoge rug opzet. Herhaal deze beweging twaalf tot vijftien keer. Daardoor vermindert de spanning in het lichaam en strek je je spieren.

Ga vervolgens met je voeten op heupbreedte zijdeling naast de muur staan. Je kunt de muur gebruiken als steun.
Houd je benen recht en breng je gewicht langzaam naar voren over je tenen. Houd hierbij de hakken op de grond. Breng daarna het gewicht weer naar achteren en probeer hierbij je tenen op de grond te houden. Hel vervolgens, met je voeten plat op de vloer, zo ver mogelijk naar links en dan naar rechts. Als dit je te gemakkelijk afgaat, probeer dan je voeten wat dichter bij elkaar te houden en sluit je ogen.

Wat ook erg lekker ontspannend werkt, is als je rechtop gaat staan en je zo lang mogelijk maakt. Strek je armen zo ver mogelijk omhoog en probeer om en om met je vingertoppen naar het plafond te reiken. Doe dit niet te snel en herhaal het enkele malen.

Stretchen van de benen

Ga naar de keuken of eetkamer en pak een stevige stoel vast voor je evenwicht. Buig daarna in drie seconden je linkerknie totdat je kuit zo dicht mogelijk bij de achterkant van je bovenbeen komt. Houd dit enkele seconden vast en buig je been weer recht. Herhaal dit vervolgens met het andere been.

Ga weer rechtop staan en beweeg je linkerbeen langzaam 15 tot 30 centimeter zijwaarts (van de grond af). Houd hierbij je knie en bovenlichaam recht. Houd dit even vast. Breng je been weer langzaam naar beneden en doe hetzelfde met het andere been. Zodra je dit onder de knie hebt, houd je de stoel met één hand vast, vervolgens met één vinger, en dan zonder handen en met je ogen dicht.

Extra energie nodig?

Ben je na deze stretchoefeningen nog niet fit genoeg en kun je nog een flinke opkikker gebruiken, neem dan een koude douche. Hierdoor wordt de bloedcirculatie gestimuleerd en krijg je meer energie. Begin de douche met warm water na enkele minuten draai je de koude kraan een eind open. Houd dit veertig tot zestig seconden vol en herhaal dit een paar keer als je een echte bikkel bent. Je kunt vervolgens de dag fit en vol energie beginnen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Heeft stretchen nut?Heeft stretchen nut?Hoewel het uitoefenen van rekoefeningen voor, tijdens of na het sporten de normaalste zaak ter wereld is, kunnen we onsz…
Wat te doen tegen een ochtendhumeurWat te doen tegen een ochtendhumeurUit onderzoek blijkt dat vrouwen meer last hebben van een ochtendhumeur dan mannen. Een ochtendhumeur krijgt men als men…
Iedere ochtend een slecht humeur: ochtendhumeurIedere ochtend een slecht humeur: ochtendhumeurOngeveer 15 % van de mensen heeft er last van, een slecht humeur in de ochtend. Dit zijn de avondmensen. Wie iedere ocht…
Ochtendhumeur vermijden: tipsOchtendhumeur vermijden: tipsDe morgenstond heeft niet altijd goud in de mond. Heb jij of je partner ook last van een ochtendhumeur? Dan weet je wel…

De voordelen van goed slapenDe voordelen van goed slapenVoor vele mensen is lastig om een goede nachtrust te krijgen. Het kan zijn dat je aan slapeloosheid lijdt omdat je missc…
Wanneer overgewicht een probleem isWanneer overgewicht een probleem isStrikt genomen bepaal je dit als mens tot op zekere hoogte zelf. Immers, als je je goed voelt en alles kunt doen, dan ka…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Prosa1960, Pixabay
  • Boek: 52 Briljante ideeën. Diep slapen. ISBN: 90-274-1802-0

Reageer op het artikel "Rekken in de ochtend: een goed begin van de dag"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: Januari 2017
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!